KvdW Idrocompresso houdt het niet droog

1
Kees heeft een probleem. Sinds een paar dagen lekt er (veel) water vanuit het vacuüm ventiel wanneer hij wordt aangezet. Zeker nu het zo koud is in de loods heeft hij veel tijd nodig om op te warmen en zodra het water in de boiler goed warm begint te worden en het ventiel wat gaat sputteren (wat hij ook een poosje blijft doen want met maar 1 verwarmingselement aangesloten duurt alles lang), gaat het sputteren over in een soort fonteintje. Het water spuit er niet uit maar gutst over de rand. Ik denk dat er zeker een liter water op de bar en de vloer lag.
Ik heb het ventiel inmiddels vervangen vervangen maar het fenomeen blijft zich voordoen. Via een omweg is het me gelukt om zonder al te veel knoeien het ventiel zich te laten sluiten, namelijk door de watertoevoer dicht te draaien. Nadat het ventiel dicht ging, heb ik de kraan open gedraaid en was er niets meer aan de hand. Maar dit is natuurlijk geen oplossing.

Ik vraag me af:
Kan het iets met de omgevingstemperatuur te maken hebben? In de loods is het bijna net zo koud als buiten.
Kan het zijn dat de water level probe niet goed functioneert waardoor de boiler te vol zit en het water en bij het opwarmen (en uitzetten) via het ventiel uitstroomt?

Ik hoop dat ik dit probleem met wat tips vanuit het forum kan oplossen!
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x The Force Tamper

Re: KvdW Idrocompresso houdt het niet droog

2
omeCoffee schreef: zo 12 jan 2025, 09:56 Kan het zijn dat de water level probe niet goed functioneert waardoor de boiler te vol zit en het water en bij het opwarmen (en uitzetten) via het ventiel uitstroomt?
Dat lijkt mij een goede verklaring. Moet hoe dan ook iets heel simpels zijn.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

4
bobbee schreef:Bel Kees maandag voor advies. Die weten het misschien direct.
Dat is ook een optie maar ik denk dat ik die sondes sowieso eens moet nakijken en schoonmaken.
Op onderstaande foto zie je de twee sondes, 1 met een witte draad en 1 met een oranje draad. De sondes zitten er allebei even diep in terwijl in de technische manual staat dat de sonde met de witte draad 45 mm uit de boiler moet steken.
Misschien is de sonde verder erin geduwd omdat hij het door aanslag en kalk niet meer goed deed.
Wordt vervolgd.
Afbeelding
Afbeelding

5
Er hoort nooit meer dan wat gesputter uit het vacuümventiel te komen, als er water uit komt kan dat alleen maar zijn omdat de boiler overvol is. Maar weet je wel heel zeker dat al dat water daadwerkelijk uit het vacuümventiel komt? Want ik zie op de foto nog drie andere expansieventielen en een overdrukventiel die waarschijnlijk allemaal naar hetzelfde afvoertje stromen.

6
Pti schreef:Er hoort nooit meer dan wat gesputter uit het vacuümventiel te komen, als er water uit komt kan dat alleen maar zijn omdat de boiler overvol is. Maar weet je wel heel zeker dat al dat water daadwerkelijk uit het vacuümventiel komt? Want ik zie op de foto nog drie andere expansieventielen en een overdrukventiel die waarschijnlijk allemaal naar hetzelfde afvoertje stromen.
Klopt, maar water daaruit komt niet op de bar en de vloer terecht. Dat komt in de driptray en gaat de afvoer in. Ik heb het water uit het vacuüm ventiel zien stromen en dat ging best hard. (Er zit namelijk geen afvoerslang op dat ventiel (het slangetje is er wel maar het verbindingstukje ontbreekt.)) Op zich logisch met zo’n overvolle boiler die voortdurend wordt bijgevuld ook nog. Met de watertoevoer dicht werd het na een kwartier rustig en sloot het ventiel zich.

7
Pti schreef:Er hoort nooit meer dan wat gesputter uit het vacuümventiel te komen, als er water uit komt kan dat alleen maar zijn omdat de boiler overvol is. Maar weet je wel heel zeker dat al dat water daadwerkelijk uit het vacuümventiel komt? Want ik zie op de foto nog drie andere expansieventielen en een overdrukventiel die waarschijnlijk allemaal naar hetzelfde afvoertje stromen.
Ik heb het water in de boiler trouwens kunnen zien toen het ventiel eruit was. Het staat misschien een centimeter of twee onder het ventiel. Dus als dat aan de kook raakt klotst het over de rand. Dat kan haast niet anders.

10
Het lijkt erop dat het waterniveau in de boiler dan "gewoon" te hoog is en dat je de niveauprobe (operational) even lager af moet stellen of moet reinigen. Mocht het probleem zich blijven voordoen, dan lekt er langzaam water in de boiler. Maar ik vind het wel vreemd dat er zoveel water uit de ontluchter komt, terwijl de boiler niet tot de nok toe vol zit...