Handmaler of single dose

1
Hoi!

Op dit moment ben ik in het bezit van een Compak K3 touch. Prima molen, al vind ik de verstelling wat onhandig doordat er wat speling inzit.
Daarnaast heb ik het idee dat hij erg gevoelig is voor weersinvloeden. Ik moet toch vaak wel 2x per dag de maalgraad finetunen. Maar, of dit aan de molen ligt of dat dit normaal is, durf ik eigenlijk niet te zeggen.
Ik weet overigens niet hoe oud de maalschijven zijn.

Maar, mijn vrouw drinkt sinds kort graag medium gebrande cafeïnevrije koffie, eigenlijk maar 1 cappuccino per dag. Ik drink graag een donker gebrande koffie.

Nu leek het me een idee te upgraden naar single dose, maar is het door elkaar gebruiken van 2 verschillende bonen en het daarbij behorende wijzigen van de maalgraad een beetje te doen? Of ben ik dan elke keer een hoop sinkshots aan het maken?
Ik kijk dan naar een molen rond de €300,-, mag gebruikt zijn.
Gaat dat dan wel een upgrade zijn, of is de Compak een betere molen?

Is wellicht een handmaler en een paar nieuwe schijven in de Compak een veel beter idee?

Re: Handmaler of single dose

2
Opperworm schreef: wo 15 jan 2025, 00:48 Hoi!

Op dit moment ben ik in het bezit van een Compak K3 touch. Prima molen, al vind ik de verstelling wat onhandig doordat er wat speling inzit.
Daarnaast heb ik het idee dat hij erg gevoelig is voor weersinvloeden. Ik moet toch vaak wel 2x per dag de maalgraad finetunen. Maar, of dit aan de molen ligt of dat dit normaal is, durf ik eigenlijk niet te zeggen.

Maar, mijn vrouw drinkt sinds kort graag medium gebrande cafeïnevrije koffie, eigenlijk maar 1 cappuccino per dag. Ik drink graag een donker gebrande koffie.

Nu leek het me een idee te upgraden naar single dose, maar is het door elkaar gebruiken van 2 verschillende bonen en het daarbij behorende wijzigen van de maalgraad een beetje te doen? Of ben ik dan elke keer een hoop sinkshots aan het maken?

Is wellicht een handmaler en een paar nieuwe schijven in de Compak een veel beter idee?
Bij single dose na het bepalen van de juiste maalgraad gewoon de maalgraad op de verpakking van je bonen schrijven. In principe heb je niet meer sinkshots dan met twee afzonderlijke malers.
Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO ☕

3
Je k3 heeft kleine Platte schijven, iedere maler met bijvoorbeeld 64mm schijven is een upgrade en zal minder verlopen.
Ook de retentie van de k3 is weg met een single dose maler.
Zo'n eureka SD is een mooie upgrade bijvoorbeeld.

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

4
Opperworm schreef: wo 15 jan 2025, 00:48 Hoi!

En ik weet niet hoeveel koffie je per dag drinkt, maar het leest een klein beetje alsof de molen eigenlijk nooit op de perfecte stand staat maar er net iets buiten. Door het verstellen compenseer je dan - teveel. Gemixt met de gemalen koffie die nog in je molen zit krijg je dan met je volgende shot geen "getrouw" resultaat. Daardoor ga je weer compenseren... Rinse and repeat. Je zou kunnen proberen om de helft van je normale aanpassing te doen en het dan een paar shots te laten staan. Subtieler bijstellen.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

5
ErikvW schreef: wo 15 jan 2025, 08:16
En ik weet niet hoeveel koffie je per dag drinkt, maar het leest een klein beetje alsof de molen eigenlijk nooit op de perfecte stand staat maar er net iets buiten. Door het verstellen compenseer je dan - teveel. Gemixt met de gemalen koffie die nog in je molen zit krijg je dan met je volgende shot geen "getrouw" resultaat. Daardoor ga je weer compenseren... Rinse and repeat. Je zou kunnen proberen om de helft van je normale aanpassing te doen en het dan een paar shots te laten staan. Subtieler bijstellen.
5-6 espresso/dag doordeweeks ongeveer.

Ik zal in ieder geval eens gaan opletten om minder te verstellen en uit te kijken voor de retentie.

Daarnaast, ik zag de DF54 of DF64 (gebruikt) wel als een mooie opvolger mocht ik gaan vervangen.

Maar, volgens mij is er met deze Compak ook prima een goede espresso te zetten. Of zit ik er dan echt naast?

6
Heb m'n Compak op Marktplaats gezet, ben toch geïnteresseerd om te gaan single-dosen.

Nu heb ik div. reviews van de G-Iota DF54 gelezen en dit lijkt een prima molen.
Maar, kleinere schijven dan de Compak (54mm tegenover 58mm)

Budget is max. €300.
Zijn er nog andere, betere opties, eventueel gebruikt, die ik over het hoofd zie?