Re: Wat drink je nu?

5021
Hk87 schreef: ma 13 jan 2025, 15:51 https://hoofdkwartier-koffiebranderij.n ... ri-washed/

Had ik deze maar gebrand 🤭
Ze zijn zo zeldzaam die papuaanse bonen. Ik kom ze bijna nooit tegen bij een goede branderij.

Misschien dat Arnoud ons wilt verwennen bij de volgende koffie van de maand? 😁☺️
Eerst in februari een wet-hulled Sulawesi Kalossi, daarna is de PNG aan de beurt. Dat is handiger met de voorraad én geeft een net wat spannendere afwisseling.

5022
Pti schreef: ma 13 jan 2025, 18:24
Hk87 schreef: ma 13 jan 2025, 15:51 https://hoofdkwartier-koffiebranderij.n ... ri-washed/

Had ik deze maar gebrand 🤭
Ze zijn zo zeldzaam die papuaanse bonen. Ik kom ze bijna nooit tegen bij een goede branderij.

Misschien dat Arnoud ons wilt verwennen bij de volgende koffie van de maand? 😁☺️
Eerst in februari een wet-hulled Sulawesi Kalossi, daarna is de PNG aan de beurt. Dat is handiger met de voorraad én geeft een net wat spannendere afwisseling.
Dat is goed nieuws 🤩
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

5023
Het wordt bijna saai maar we drinken wederom de Costa Rica van LR. En toch elke dag genieten. Ook maar weer eens de Brasil mee besteld.
We drinken doorgaans cappuccino’s, en ondergetekende af en toe een espresso.
Tegenwoordig drinken we ‘s morgens echter cortado’s. Toen we onze machine onlangs bij Alleborgh ophaalden (ja die, en wat een mooi spul daar) werd ons een koffie aangeboden. Toen ik een cortado vroeg, wilde mijn vrouw dat ook wel een proberen. En ze was direct om.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

5026
Hk87 schreef: di 04 jun 2024, 22:25 Nieuwe lading dutch barista en binnekort de nieuwe DF83V | G-iota Pro83VS met ssp cast lab sweet schijven.

Lijkt me leuk zo naast de Eureka om te vergelijken.
Hoe vond jij deze bonen van Dutch barista?
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

5027
Rosanne schreef: za 18 jan 2025, 01:01
Hk87 schreef: di 04 jun 2024, 22:25 Nieuwe lading dutch barista en binnekort de nieuwe DF83V | G-iota Pro83VS met ssp cast lab sweet schijven.

Lijkt me leuk zo naast de Eureka om te vergelijken.
Hoe vond jij deze bonen van Dutch barista?
Oeh, das lang geleden.

Ik meen te herinneren dat de natural Ethiopische niet helemaal mijn smaak was.
Maar voor de rest geweldig vooral de maracaturra was verslavend lekker en moet ik eigenlijk weer eens bestellen.

Over het algemeen heeft Dutch barista naar mijn smaak, top klasse koffie. Bijzonder divers assortiment wat ook niet zal vervelen. Enige is de prijs een beetje maar je krijgt er wel veel lekkers voor terug 😀
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

5028
Op dit moment zit de monsooned malabar van Het Hoofdkwartier in de hopper. Wat is dat toch een heerlijke espresso... Zelfs vrouwlief was aangenaam verrast, terwijl ze doorgaans gewoon haar koffie opdrinkt want "alles wat een beetje naar koffie smaakt is prima".
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

5029
@gilleko , ik vond dutch barista 'prima '' ik denk dat zijn website wel eens een goede upgrade kan krijgen.. niet alle boontjes even duidelijke informatie en heb meerdere keren een maitlej gestuurd en eigenlijk krjig je nooit antwoord. Dacht daarom ook lang dat het een scam website was.
Boontjes zelf vond ik prima, gewoon 6.5 ofzo. zat een zakje bij die wat meer oneven gebrand leek. waren geen boontjes die me echt bijbleven qua smaak, maar wel prima en interssant genoeg om met plezier een zakje op te maken

na een tip die ik hier ergens las even langs rum baba gegaan, geen mooie foto helaas, kilo gekocht en die gedeeld met iemand.

https://rumbaba.nl/products/brazil-sidn ... ast-coffee

As an espresso roast the Brazil Sidney Portilho gives a full and complex cup with light florals, creamy pistachio and tropical fruit notes. A great balance between approachable and interesting flavour notes.
This works very well in a moka pot too!
Sidney portilho is our main partner in Brazil for several years already, Supplying us classic profiled pulped natural coffees as well as exotic lots like this Anaerobic fermented (Oxygen free fermentation) Yellow Catuai Lot. We met Sidney in a time we both were early adapting (to a world of) new fermentation processing in coffee, he from a producer's perspective, we from a roastery perspective. We felt like it was a great match. Sidney is an innovative producer in the field of processing, but also with an innovative and keen eye for environmental sustainability. Following regenerative farming principles and the use of organic fertilizers and pest control.
Processing ‘’Anaerobic’’
12-hour aerobic fermentation with wet beans
Anaerobic fermentation in hermetically sealed tanks for 72 hours. No erogenous elements were added to the natural microbial flora of the coffees.
Natural drying of the first 3 days on a cement terrace, 35 days on a suspended terrace, and finalization of the drying (approximately two interspersed days) in a box dryer.

Tasting note: Pistachio, Sweet, Tropical Fruit

ben ik normaal geen fan van brazil, vind ze altijd wat saai.

VInd deze wel okey, de pistachio vind ik zelf verre van terug.. (is dat nou gedaan om die pistache hype?) body is ook wat minder dan ik van veel brazil gewend ben, mis het lekkere mondgevoel. qua smaak gewooon okey..chocolade noten en idd een zoetfruitig smaakje dat daarna in je mond blijf hangt.

blij dat ik maar n halve kilo heb
5.5/10
Londonium L R 24 + niche zero