Re: to pid or not to pid

11
Koffie zetten doe je het beste op eigen smaak.

PID is een onderdeel net als alle andere onderdelen. Niet beter uitgaande van een goede koffie.

Ik dacht, ik vat even de discussie kort samen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

12
Ik ben ook aan de slag gegaan met n zak ouwe bonen die ik vroeger gebruikte bij mn Brasilia. Heb t protocol gebruikt. Steevast 8 gram en dan steeds fijner gemalen totdat ik boven de 8 bar druk kwam. Maar toen stond de maler al op z'n fijnst. Toen een met 9 gram gemaakt maar ook die kwam net niet aan 9 bar.
Wa ever, ligt mss ook aan de oude bonen; beetje droger. Maar kan ook aan de afstelling vd maler liggen, van fabriek af.
Er zijn altijd zoveel variabelen, dus morgen ga ik ns kijken hoe die oude bonen het met m'n oude maler gaan doen. Kijken of ik dan wel meer druk krijg. De temp zakte natuurlijk wel maar was voorlopig wel heet genoeg.

Heb nu 2 zakjes nieuw spul en daar gaan we ook mee aan de slag.

Maar wat die pid betreft stel ik gewoon vragen omdat ik de techniek wil begrijpen, niet omdat ik verwacht daar n betere kop mee te krijgen. Staat los van elkaar.
En in het commentaar bij dat filmpje lijkt het wel een openbaring voor de reageerders.....
De techniek, af- en instellingen vormen natuurlijk wel de basis imo...

13
Vragen mag altijd, antwoorden zijn ook gewoon antwoorden op die vragen. Verder niks geen commentaar.

8 gram met filterbakje voor 1 koffie? Daar valt nog heel veel winst op smaak te behalen als je gaat updosen en loop je ook niet tegen de beperkingen van de maler aan die niet fijn genoeg maalt. Meer smaak en veel romiger. 17 gram koffie voor 1 espresso van 35 gram bijvoorbeeld of naar smaak wat meer zal je heel goed doen, als je dat wilt natuurlijk. Kun je veel over vinden op forum en youtube etcetera.

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

14
Hahah, ik ben helemaal niet bezig met betere koffie of betere smaak. daar vraag ik voorlopig ook nog nix over.

Ik probeer nu de techniek onder controle te krijgen. eerst überhaupt iets fatsoenlijks eruitzien te krijgen. Smaak komt daarna wel...
heb mn oude malertje naar bovengehaald en schoongemaakt en ben met bonen van de plaatselijke brandtraan de slag.
Gebruik nu 7 tot 7,5 gram. Heb m nu op 9 bar maar t druppelt te langzaam. Een paar grovere malingen hebben nog niet tot veel beter resultaat geleid. Dus verder kijken en experimenteren.

Maar wat bedoel je met: als voorbeeld 17gr koffie voor een espresso van 35gram? Dat kan ik al helemaal niet volgen...

N.B. Ik vind de smileys nog niet....anders zou ik die hier en daar wel gebruiken om t wat luchtig houden...

15
Smileys zijn leuk maar hoeft niet hoor. Als we de conversatie op koffie houden en niet persoonlijk elkaar "afvallen" gaat het doorgaans allemaal goed zonder verdedigen of ergernis.

Ik bedoel 17 koffiemaalsel, daar trek je een espresso uit van bijvoorbeeld de 35 gram. Dan heb je een brew ratio van ~50%. De smaak explosie die dan volgt is een wereld van verschil met wat je nu doet. Ook is extractie veel beter de sturen /controleren.

16
bobbee schreef: wo 05 feb 2025, 21:02 Smileys zijn leuk maar hoeft niet hoor. Als we de conversatie op koffie houden en niet persoonlijk elkaar "afvallen" gaat het doorgaans allemaal goed zonder verdedigen of ergernis.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik bedoel 17 koffiemaalsel, daar trek je een espresso uit van bijvoorbeeld de 35 gram. Dan heb je een brew ratio van ~50%. De smaak explosie die dan volgt is een wereld van verschil met wat je nu doet. Ook is extractie veel beter de sturen /controleren.
Alles goed en wel maar :shock: als ik t voorgaande al niet kon volgen, verwacht je toch niet dat ik dit wel kan begrijpen, hè. Zal wel baristaal zijn! Maar doe ook geen moeite. Ik heb dit niet voor nix in het beginnershoekje geplaatst.

Ik laat de techniek maar even voor wat het is; de temp is nu ook niet het grootste probleempje. Ik heb daluk vast nog wel genoeg vragen over wat ik nou verkeerd doe...zal daar dan ook een ander topic voor openen.....maar zal ook nog eens goed gaan lezen hier en daar..

17
Ik doe toch even een poging om @Bobbee in nog meer Noob taal uit te leggen.

Wat Bobbee bedoelt is dat hoe je nu je espresso maakt erg lastig is om goed te krijgen en keer op keer te houden. Omdat je een kleine hoeveelheid koffie gebruikt zijn alle instellingen ook veel secuurder.

Als je dus je hoeveelheid koffie vergroot, de meeste van ons gebruiken bv 18 tot 20 gram koffiemaaisel (dubbele espresso of ook wel doppio genoemd), dan maak je het jezelf makkelijker om een betere koffie te maken.

En de ratio van een espresso is als basis 1:2. Dus bijvoorbeeld 18 gram koffiemaaisel (18x2=36) daar haal je dan 36 gram koffie uit.

De reden dat er vaak in de koffie hoek in grammen wordt gesproken is omdat deze makkelijker precies te af te meten zijn met een weegschaal en ook weer secuurder.

Hopelijk wordt het zo je wel duidelijk?

18
Ah, oh, ja, ok.. 8-) Vroeg me al af of t zoiets zou zijn. Ik had dan verwacht dat je die laatste in ml zou aangeven. Zie overal info waar ze met een cupje werken waar het aantal ml op staat aangegeven. Ach ja.
Maar ik heb nooit dopio's gedronken. Eigenlijk drinken we hier vnl lungo's. Ik vind een goede espresso wel lekker maar dat is me gewoon te snel op.
Als me dat zou helpen om in de toekomst wel goede enkele shots ( al dan niet voor n lungo) te maken wil ik best aan de slag gaan met dubbele porties. kost alleen wat meer geld dan.
Voelt voor mij wel een beetje raar.In de toekomst zou dat apparaat me toch een goede enkele shot moeten op gaan leveren dus kan die net zo goed nu al gaan doen... :mrgreen:

Maar eerlijk gezegd vind ik t onmogelijk. Ik kan wel iets fabriceren waarvan ik uiteindelijk zeg, dit vind ik lekker....maar zonder vergelijk heb ik totaal geen idee hoe een bepaalde boon zou moeten smaken. Dan kan ik wel zeggen....of denken...dit vind ik lekker maar mss hoort ie eigenlijk heel anders te smaken. En ik wil niet bij die mensen horen die jaren lang niet beter weten en opeens erachter komen dat het heel anders had gekund/gemoeten.
Dus ik probeer nu ook al n lungoachtig iets (of er tussen in) te maken zodat ik zeg n beetje idee heb hoe t zou moeten smaken.

Maar zoals gezegd ben ik nog niet met smaak bezig. Ik probeer eerst in de juiste? tijd en met de juiste druk iets drinkbaars te krijgen. Die machines onder controle te krijgen. En dan hebben we t nog niet eens over een cremelaagje.

Het is nu al verleidelijk om t bijltje neer te gooien; gaan we niet doen hoor..

19
kezke schreef: do 06 feb 2025, 13:40 Ah, oh, ja, ok.. 8-) Vroeg me al af of t zoiets zou zijn. Ik had dan verwacht dat je die laatste in ml zou aangeven. Zie overal info waar ze met een cupje werken waar het aantal ml op staat aangegeven. Ach ja.
Maar ik heb nooit dopio's gedronken. Eigenlijk drinken we hier vnl lungo's. Ik vind een goede espresso wel lekker maar dat is me gewoon te snel op.
Als me dat zou helpen om in de toekomst wel goede enkele shots ( al dan niet voor n lungo) te maken wil ik best aan de slag gaan met dubbele porties. kost alleen wat meer geld dan.
Voelt voor mij wel een beetje raar.In de toekomst zou dat apparaat me toch een goede enkele shot moeten op gaan leveren dus kan die net zo goed nu al gaan doen... :mrgreen:

Maar eerlijk gezegd vind ik t onmogelijk. Ik kan wel iets fabriceren waarvan ik uiteindelijk zeg, dit vind ik lekker....maar zonder vergelijk heb ik totaal geen idee hoe een bepaalde boon zou moeten smaken. Dan kan ik wel zeggen....of denken...dit vind ik lekker maar mss hoort ie eigenlijk heel anders te smaken. En ik wil niet bij die mensen horen die jaren lang niet beter weten en opeens erachter komen dat het heel anders had gekund/gemoeten.
Dus ik probeer nu ook al n lungoachtig iets (of er tussen in) te maken zodat ik zeg n beetje idee heb hoe t zou moeten smaken.

Maar zoals gezegd ben ik nog niet met smaak bezig. Ik probeer eerst in de juiste? tijd en met de juiste druk iets drinkbaars te krijgen. Die machines onder controle te krijgen. En dan hebben we t nog niet eens over een cremelaagje.

Het is nu al verleidelijk om t bijltje neer te gooien; gaan we niet doen hoor..
Wat bedoel je met 'ben ik nog niet met smaak bezig'. Is de hoeveelheid in je kopje belangrijker voor je dan de smaak?

20
Ja, op dit moment wel..tenzij jij me nu vertelt dat t niet uitmaakt hoelang de doorlooptijd is of de druk tijdens t zetten of welke andere variabelen ook... Zoals gezegd weet ik eig nog niet eens hoe die moet smaken...
Als je in je 1tje in de keuken staat is alles anders dan wanneer er n ervaren barista naast je staat. Dat is imo ook niet te vergelijken met info e.d. op t grote wereldwijde web..

Ieg, das mijn beleving op dit moment. Je kunt 1000 vragen stellen, hier...en daar...maar voordat je daar eenduidig antwoord op hebt als überhaupt, zit je vnl te wachten. Dus probeer ik het stapje voor stapje te doen. En probeer ik de handleiding zoals hier in de beginnersrubriek gegeven te hanteren.
Wa ever ook. Ben nu alweer aan t verantwoorden hoe ik te werk ga geloof ik..en word dan daluk weer als n wijsneus gezien... :|