PID is een onderdeel net als alle andere onderdelen. Niet beter uitgaande van een goede koffie.
Ik dacht, ik vat even de discussie kort samen.

Alles goed en wel maarbobbee schreef: wo 05 feb 2025, 21:02 Smileys zijn leuk maar hoeft niet hoor. Als we de conversatie op koffie houden en niet persoonlijk elkaar "afvallen" gaat het doorgaans allemaal goed zonder verdedigen of ergernis.
Ik bedoel 17 koffiemaalsel, daar trek je een espresso uit van bijvoorbeeld de 35 gram. Dan heb je een brew ratio van ~50%. De smaak explosie die dan volgt is een wereld van verschil met wat je nu doet. Ook is extractie veel beter de sturen /controleren.
Wat bedoel je met 'ben ik nog niet met smaak bezig'. Is de hoeveelheid in je kopje belangrijker voor je dan de smaak?kezke schreef: do 06 feb 2025, 13:40 Ah, oh, ja, ok..Vroeg me al af of t zoiets zou zijn. Ik had dan verwacht dat je die laatste in ml zou aangeven. Zie overal info waar ze met een cupje werken waar het aantal ml op staat aangegeven. Ach ja.
Maar ik heb nooit dopio's gedronken. Eigenlijk drinken we hier vnl lungo's. Ik vind een goede espresso wel lekker maar dat is me gewoon te snel op.
Als me dat zou helpen om in de toekomst wel goede enkele shots ( al dan niet voor n lungo) te maken wil ik best aan de slag gaan met dubbele porties. kost alleen wat meer geld dan.
Voelt voor mij wel een beetje raar.In de toekomst zou dat apparaat me toch een goede enkele shot moeten op gaan leveren dus kan die net zo goed nu al gaan doen...![]()
Maar eerlijk gezegd vind ik t onmogelijk. Ik kan wel iets fabriceren waarvan ik uiteindelijk zeg, dit vind ik lekker....maar zonder vergelijk heb ik totaal geen idee hoe een bepaalde boon zou moeten smaken. Dan kan ik wel zeggen....of denken...dit vind ik lekker maar mss hoort ie eigenlijk heel anders te smaken. En ik wil niet bij die mensen horen die jaren lang niet beter weten en opeens erachter komen dat het heel anders had gekund/gemoeten.
Dus ik probeer nu ook al n lungoachtig iets (of er tussen in) te maken zodat ik zeg n beetje idee heb hoe t zou moeten smaken.
Maar zoals gezegd ben ik nog niet met smaak bezig. Ik probeer eerst in de juiste? tijd en met de juiste druk iets drinkbaars te krijgen. Die machines onder controle te krijgen. En dan hebben we t nog niet eens over een cremelaagje.
Het is nu al verleidelijk om t bijltje neer te gooien; gaan we niet doen hoor..
Terug naar “Alles voor beginners”