Re: De LONDINIUMs afdeling

1603
Ik heb een vraag, misschien heeft iemand een antwoord.

Mijn Londinium L1, model van 2014.
Zeer onlangs heb ik de hevel eruit gedraaid en de drie rubberen dichtingen geïnspecteerd, ze leken me perfect in orde, dus heb ik deze niet vervangen, ik heb de binnenkant van de sleeve nieuw ingevet met Lockseal 40 en alles terug in elkaar gezet.
Nu blijkt dat er, bij het espresso zetten, enkele druppels helder water langs de buitenkant van de portafilter meelopen met de koffie aan de binnenkant.
Ik heb de zeef erafgehaald en de portafilter rubberen ring vervangen, maar er is nog steeds een kleine hoeveelheid water aan de rand van de groep en het portafilter.

Komt iemand zulks bekend voor? Wat zou de oorzaak zijn?

Dank voor uw evaluatie!

Paul

1604
SantoYirga schreef: za 08 feb 2025, 14:57
Zeer onlangs heb ik de hevel eruit gedraaid
Wat was de aanleiding?

Hoe lang zaten die er al in?
SantoYirga schreef: za 08 feb 2025, 14:57 ik heb de binnenkant van de sleeve nieuw ingevet met Lockseal 40
Bedoel je Loxeal #4?

Heb je de sleeve eruit gehaald?
SantoYirga schreef: za 08 feb 2025, 14:57 Nu blijkt dat er, bij het espresso zetten, enkele druppels helder water langs de buitenkant van de portafilter meelopen
Heb je de doucheschermring ook los gehaald en geïnspecteerd? Heb je die rand goed schoongemaakt? Als er wat oneffenheid zit daar of koffiemaalsel dan lekt het daar.

Of anders toch even die 3 zuigerringen vervangen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1605
https://ibb.co/ZpQLZ830

even druk met studie geweest, ben er inmiddels uit dat wanneer ik de machine uitzet na gebruik.. soms bijna de rest van de dag iets in de machine blijft borrelen, wat als een soort tikkend, poppend geluid komt... komt uit dat stukje dat aan de voorkant zit en waar die naar de binnenkant naar de boiler gaat

weet iemand wat het kan zijn? ''vroeger'' nooit gehad, en ik moet zeggen dat het wel irriteert als de machine 5-6 uur na uitzetten nog iets zit te pruttelen
Londonium L R 24 + niche zero

1607
bobbee schreef: za 08 feb 2025, 16:38 Ja anti vacuum ventiel, schoonmaken of even vervangen voor een nieuwe. Kun je in NL kopen. En vervangen is makkelijker dan poepen.
is dat wat ik aan de binnenkant zie wat zeg maar tegen de wand aan de buitenkant aan zit (en aangesloten zit aan dat uitstekende piefje buiten de machine)? dat rode piefje als ik het goed zie op de foto (lostrekken schoonspoelen en er weer op?)

1610
bobbee schreef: za 08 feb 2025, 16:55 https://youtu.be/VWyX0rvFcwI
Dit is volgens mij een Londinium R. Die heeft een slang naar de lekbak, jou R24 heeft een slang op dat ventiel op de boiler.

Trek wel even je stekker uit het stopcontact! En gebruik goed passend gereedschap. Slang eraf halen en dan rustig tegen de klok in losdraaien.
dankje even kijken of ik dat heb en anders even langs de praxis, nu denk ik dat jullie hier allemaal ontzettend handig zijn ;) voor mij is dit al een flinke uitdaging. maar met een filmpje van frans erbij moet het wel lukken denk ik :)