Re: Help! Koffie blijft te zuur, wat ik ook probeer. Lelit Victoria.

21
Helaas, het is zomaar ineens weer helemaal mis. Watik ook probeer, alles komt er extreem zuur. Niks veranderd, zelfs de bonen niet. Maalgraad ook niet ,water niet, temp niet, druk niet. En nu ineens,alles zuur. Alle maalgraden alweer geprobeerd, v alles aangepast. Zakken vol bonen gaan er weer door en kan alles weggooien. Er moet toch iemand zijn die weet hoe dit kan? Vorige keer leek t filmpje v L Hendrick te werken, nl juist groffer malen zodat extractie beter wordt. Helpt nu ook niet. Ook fijner malen niet. Bizar en tenenkrommend. Want waarom heeft niemand dit??

22
Kunnen het de bonen zelf zijn? Zelf merk ik dat ik bonen van sommige branders bijna altijd te zuur vind (bijvoorbeeld Blommers)
Ik moet vér weg blijven van Afrikaanse bonen met hun fruitige / zure smaken.
Mijn voorkeur gaat daarom uit naar medium tot dark, en bijvoorbeeld yellow bourbon. Of een blend, voor de meer traditionele espresso. Bijna altijd goed voor mij.
Ik ben in de minderheid lijkt het wel qua smaakvoorkeur, maar het zij zo
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

23
Leinad, ook ik ga voor de niet fruitige (in mij ogen vaak al snel te zurige) bonen.
Voor mijn gasten gebruikte ik de Hema milde branding bonen, maar die waren uiteindelijk te vettig, niet goed voor de machine. Al jaren gebruik ik nu een milde branding (aruba met robusta) van Fascinokoffie als 'huiskoffie' (hun budgetkoffie). Deze is lekker en betaalbaar. Voor de echt lekkere koffie koop ik bijvoorbeeld een Malabar bij het Brandhuys of de herfstmelange Malabar van Het Hoofdkwartier.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

24
Mijn zwager heeft dezelfde molen en geen zure espresso. Hier kom ik nog even op terug. De molen moet gewoon goed genoeg kunnen malen. Tenzij je moeilijke lichtgebrande bonen gaat halen. De molen is super belangrijk, maar merk ook dat mensen hier de neiging hebben om een molen de schuld te geven. Ik heb een Eureka Mignon Manuale en ook ik heb vaak te horen gekregen dat dit de zwakste schakel is. Nu heb ik laatst mijn molen direct naast een DF 83 getest en het verschil was nihil, qua smaak. Nihile smaakverschil vond zowel ik als de eigenaar van de Df83. Snelheid is een ander verhaal, maar dat moet geen issue zijn.

Kan het niet gewoon aan de bonen liggen? Haal eens een donker(der) gebrande boon... Zoals een Black Betty van het Hoofdkwartier.

Misschien is je set juist wel gewoon van goede kwaliteit dat je ju ervaart wat echte koffie is. Ik ken meerdere mensen met dezelfde molen als jou, die ook geen zuurtje in de koffie waarderen. Deze mensen haalden ook vaak medium gebrande koffie bij bv Giraffe. Hier zit gewoon altijd een zuurtje in.

Ik denk dat je het in de bonen moet zoeken. Haal eens een zakje bonen bij Op de Weis, Brasil Cerrado. Ik ken meerdere mensen met jouw molen die anti zuurtje zijn en met deze bonen totaal geen zuurtje ervaren.