Re: Izzo Alex Nuova Duetto PID, of toch niet?

61
Als condens het probleem zou zijn dan doet de Ph waarde van het kraanwater er niet toe. Van condens is deze 6 (licht zurig). Neutraal is 7

Het vervangen van de buitenmantel en het verwijderen van de aanslag van het koper lijkt mij symptoombestrijding. Op de foto's is te zien dat niet alleen de buitenmantel is aangetast maar ook de binnenbeplating. Als deze uit dezelfde batch komt zouden vele Izzo eigenaren dit probleem moeten hebben. Ook mijn I.A.D. is 1 jaar oud, maar vertoont geen enkele spoor van oxidatie of iets dergelijks.
De vraag blijft of een nieuwe buitenmantel niet wordt aangetast. De aantasting van het koper en de koperverbinding van de heetwaterkraan doet vermoeden dat de oorzaak ergens anders ligt. Condens op deze plaatsen lijkt mij uitgesloten vanwege de hoge oppervlaktetemperatuur van deze onderdelen.

Sannio

63
Niet direkt. Verschillende metalen in een vochtige zuurstofrijke omgeving verdragen elkaar niet. Als dit de oorzaak zou zijn moeten er velen met jou last van hebben. Het valt me ook op dat boven de cuptray ook roestvorming is waar te nemen. Niet duidelijk is waar deze spetters vandaan zijn gekomen. Het meest vreemde vind ik nog de aantasting van de stoomboiler en de soldeerverbinding van de heetwaterkraan. De tapboiler en overige (rood)koperen onderdelen hebben er blijkbaar helemaal geen last van. Misschien zijn er chemicalien bij de productie van de stoomboiler achter gebleven die tijdens het gebruik van de machine een agresieve uitwerking hebben op de vochtige onderdelen.

64
De druppels boven de cuptrai ziijn daar gekomen bij het bijvullen van het waterreservoir.
Daar zit de lange aanzuigslang in en die trek je eruit om het reservoir onder de kraan te vullen (of iig, zo doe ik het). Uitdie slang valt dan wel eens een beetje water tegen die plaat.

Ik baal er nog steeds van. Ik praatte mijn uitgave van 2000 euro als student goed door mezelf te vertellen dat zo'n ding gemaakt is om zo 10 jaar mee te gaan... En dan na een jaar al dit, blegh.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

66
Ik heb de boiler voordat ik de oxidatie zag één keer ontkalkt, gewoon via het waterresevoir.
De ontkalker heb ik ook buiten de machine in het waterreservoir gedaan, dus daar kan niets van in de machine terecht zijn gekomen.

Slim van dat gat en de trechter. Heb je het gat met een zaagje gedaan?

Nog eens vraagje, hoe poetsen jullie de buitenkant van de machine? De chromen E61 groep is zo schoon, maar de driptray en cuptray e.d.?
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

68
Slim van dat gat en de trechter. Heb je het gat met een zaagje gedaan?
Neen, eerst met een boortje voorboren en dan met een plaatboor voorzichtig het gat vergroten tot de diameter van de tuit van een rvs trechter (ca 15 mm). Ik vul na het acoustisch signaal steeds met een vaste hoeveelheid water omdat er geen zicht is op het niveau in het reservoir.

Kan bij het gebruik van het ontkalkingsmiddel (zuur)geen resten ervan zijn achtergebleven in de boiler/leidingen. Mogelijkerwijs dat hierin de oorzaak is te vinden. Er is nogal wat te doen over het zelf ontkalken van een I.A.D. Als je bij Stoll navraagt waarom hierover niets in de handleiding staat krijg je als antwoord dat dit alleen de dealer behoort te doen. Er zouden kunnen namelijk restanten van het zuur en kalk in het systeem achter kunnen blijven.

Het poetsen met een microvezeldoekje gaat uitstekend. De lichte gebruikssporen op de trays poets je echter niet weg.

69
Spironski schreef:Maar dan nog! Ik vermoed dat de fabriek een zending slecht rvs heeft gekregen en die verwerkt heeft. Zou het helpen de fabriek zelf te mailen, met fotootjes? Ik zou me schamen, als ik hen was, en het meteen verhelpen.
Probleem is dat men vaak dit soort zaken op de leverancier doorschuift.
Ik heb zelf 600 meter harmonicagaas staan van 2 meter hoog.

Zou 30 jaar mee moeten gaan.
Begon na drie jaar te roesten.Al een half jaar bezig met mijn rechtsbijstand.Klootzakken.

Schaamte kennen ze niet zo gauw het hun geld gaat kosten

70
Spironski schreef:
De vacuümbreker wil ook wel wat sputteren vlak voordat hij bij het opwarmen dichtslaat. Die spettertjes komen op de boiler en geven kalkvlekjes en oxidatie, waarvan ik ook wat meen te zien. Maar is je boiler nu van rvs of koper? Want koperoxidatie ziet er anders uit dan roest?
Bij deze versie van de I.A.D. wordt de vacuümbreker via een slangetje ontlucht in de watertank. Als de aanslag op de boiler afkomstig is van gespetter, dan kan dit alleen van het veiligheidsventiel zijn.