Zoektocht naar volgend apparaat

1
Goedemiddag allemaal,

Enkele jaren geleden ben ik beland in de wereld van echte koffie, met de aanschaf van een Vibiemme Domobar.
Vervolgens een Rocket Mozzafiato V gehad, een R58 en uiteindelijk langer blijven spelen met een ECM Synchronika.

Deze is sinds gisteren de deur uit omdat ik er niet meer 'het' gevoel bij kreeg en degene die altijd cappucino kwam drinken mag enkel nog filterkoffie drinken.
Ofwel ik zet voor mijzelf nu twee keer per dag espresso en verder niets.
In die zin voelde het alsof de Synchronika vooral mooi stond te wezen en dat vond ik zonde.

Vorig jaar ben ik bijna overgestapt op een ACS Vesuvius Leva. Dit omdat ik vooral benieuwd ben naar een levermachine. Daar wordt ik dus inmiddels al een jaar lang weer door geprikkeld en voelt het meer alsof je dichter bij het maken van die perfecte espresso staat. In die zin mis ik het gevoel van de Vibiemme Domobar, waar het meer om gevoel draaide dan enkel het hendeltje omzetten en wachten tot de output daar was.
Nu ben ik eigenlijk zover om de overstap te maken naar een lever, echter nog niet welke dit dan zou moeten zijn.

Tot op heden wordt ik het meest blij van:
-Londinium, zien er fantastisch uit en wat ik lees en hoor zijn het ook geweldige machines.
-Profitec Pro 800, mooie machine, kwalitatief ook goed.
-ACS Vesuvius Leva, ziet er goed uit. Echter geen idee wat de kwaliteit hiervan is.

Wat vereisten/pré's zijn:
-Waterreservoir, kan hem niet aansluiten wegens locatie.
-Machine moet imposant/mooi zijn, niet iel zoals een Europiccola. De machine komt midden tussen woonkamer, keuken en eettafel dus staat van 3 kanten in het zicht.
-Elektronica is prima, echter is het niet nodig om perse via apps of andere schermen allerlei instellingen aan te kunnen passen (ja, de ACS was eigenlijk al meer dan nodig).
-Pushkraan/kranen, dit is geen dealbreaker maar vind ik absoluut fijner dan draaien.

Het kan zeker zijn dat sommige dingen niet logisch zijn; Synchronika een overkill maar wel een machtige Londinium of Profitec. Echter zit daar ook een gevoel bij.

Graag hoor ik natuurlijk jullie mening, en zeker wat betreft de Londinium/Profitec.

Re: Zoektocht naar volgend apparaat

2
Tja, ik heb (nu nog) een Pro800. Die vinkt de meeste vakjes wel aan:
waterreservoir (en ook vast water)
Imposant en (ik vind hem) mooi
Weinig electronica (PID, dat was het wel)
Geen pushkranen maar die zijn los te koop.

Als je weinig koffie maakt kan het dipper systeem een nadeel zijn. Je zet de koffie namelijk met water uit een boiler van bijna 3 liter. Dat kun je dan niet echt vers meer noemen.
Ik maak koffie maar tap ook heet water voor thee. Daardoor gaat er ‘s avonds altijd wel minstens een liter water bij. Dan blijft het redelijk vers.
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

3
Ik zou zeggen ga voor de vectis. Dipper van kleiner volume (1,8L) dus dat probleem van oud water heb je niet zo snel.
Mooie machine, kleine footprint, en je kan toch nog melk schuimen mocht je toch nog willen (met push kraan). Qua electronica kan het ook niet simpeler.
Tikt volgens mij alle hokjes wel aan. Denk dat een grotere londinium overbodig is als ik je wensen lees. De pro 800 kan zeker ook.
Nadelen van de Vectis zijn dan: geen warm waterkraan. En dat je alleen boiler kunt bijvullen wanneer de druk van de boiler af is.

4
Allebei bedankt voor de reacties.
De Pro 800 is er zeker een om verder uit te zoeken.

De Vectis tikt inderdaad alles aan, echter merk ik dat ik het belangrijker vind dan gedacht dat de machine in verhouding is. De Vectis lijkt zo smal...
Wel een prachtige machine.

De komende tijd zal ik rustig zoeken hoe en wat ik precies wil en kijken wat er voorbij komt.

Dit voelt weer als de start, zoveel verschillende keuzes en altijd wel een reden waarom een ander net wat beter is (en daarom gaat een budget van €300 uiteindelijk naar €3000).

7
Dat is zeker waar. We hebben contact erover gehad.
Heb momenteel meerdere interessante machines op het oog dus dat is ook even afwachten wat daar uit gaat komen.

De 800 is echt een kanshebber als machine, echter weet ik dat ik dan snel toch de kranen wil vervangen voor pushkranen en houten grepen wil bestellen. Dus dat moet ik even meenemen in de overweging (als ik zo even kijk komt dat rond de €400 uit).
Hij staat zeker op de radar en ik hou hem in de gaten op MP.