Volgens mij kan alleen die Hottop 2K omgaan met Artisan toch? Die heeft dan ook een prijskaartje van €2k. Voor een brander onder de €1.000 kun je denk ik niet verwachten dat deze compatible is met Artisan, of misschien wel voor het uitlezen, maar niet ook de aansturing.
Of het noodzakelijk is kun je je afvragen. Ik gebruik zelf wel Artisan voor mijn brander, maar een goed besturingssysteem van de fabrikant lijkt me ook prima hoor. Uiteindelijk gebruik ik de auto-roast features toch niet, dus of je nou op een knop drukt in Artisan of op de brander om de temperatuur te reduceren, lijkt me geen issue. Zo lang je maar live de bean temperature en wat extra features zoals Rate-of-Rise etc. in kunt zien.
€450 voor een goedwerkende Hottop lijkt me wel een koopje. Toen ik me ging verdiepen in elektrische branders kwam ik al vrij snel in het prijssegment €2.000-3.000:
https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=12213. Een paar uitzonderingen zoals de ~100g sample branders daar gelaten. 250-600g lijkt me wel het fijnst, tenzij je 2x per week aan de slag wilt.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.