Re: Voorstellen!

13
pjbregman schreef: vr 21 feb 2025, 11:52 Welkom!

Tip: Je kunt de Libra 65 ook uitrusten met espresso schijven. Met de All Purpose schijven is hij inderdaad zomaar 25+ seconden aan het malen voor 18 gram.
Welke schijven zouden dat zijn?
Als ik op de website van Eureka kijk dan zouden alleen die all purpose schijven geschikt zijn voor de libra 65 (maar dat gaat over de black diamond burrs)
https://www.eureka.co.it/en/products/bl ... index.aspx

15
sanookh schreef:
Ik merk wel dat ik mijn budget steeds iets bij moet stellen :)
Ai, eerste tekenen van koffiesnobisme…veel voorkomende kwaal op dit forum ;-)

Voor americano gebruik ik gewoon water uit de ketel. Ooit begrepen dat je beter geen water uit de machine kunt gebruiken, maar de reden weet ik niet meer. Goed verhaal…misschien kan iemand anders dit ont-/bekrachtigen.

Demomodel voor een vriendelijke prijs kan ook aantrekkelijk zijn? Maar als verkeerde info geven onderdeel zou zijn van het verkoopverhaal is dat toch jammer.
Rocket Appartamento; Mazzer Philos I200D; Aeropress; Chemex; v60 switch; Kingrinder K6

16
sanookh schreef:Beetje algemeen vraagje misschien, hoe maken jullie een Americano op jullie apparaat? Pakken jullie extern heet water of water van de machine? Via stoompijpje is geen optie neem ik aan?
Ik maak dagelijks americano's. Mijn manier is eerst water tappen uit de waterkraan op mijn machine, en dan een espresso erin laten lopen. Mijn machine heeft zowel een waterkraan als een stoompijp. (De laatste wordt nooit gebruikt hier in huis)
Even zoeken naar je eigen voorkeuren en dan heb je zo je eigen recept!
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

17
Sjoerdl schreef: ma 24 feb 2025, 19:12
sanookh schreef:
Ik merk wel dat ik mijn budget steeds iets bij moet stellen :)
Ai, eerste tekenen van koffiesnobisme…veel voorkomende kwaal op dit forum ;-)

Voor americano gebruik ik gewoon water uit de ketel. Ooit begrepen dat je beter geen water uit de machine kunt gebruiken, maar de reden weet ik niet meer. Goed verhaal…misschien kan iemand anders dit ont-/bekrachtigen.

Demomodel voor een vriendelijke prijs kan ook aantrekkelijk zijn? Maar als verkeerde info geven onderdeel zou zijn van het verkoopverhaal is dat toch jammer.
De enige reden die ik me kan bedenken is dat het gebruiken van grotere hoeveelheden heet water uit de machine de temperatuur van het apparaat beinvloedt, en dat lijkt me niet gewenst. Maar voor een Americano lijkt me dat geen probeem.
Leinad schreef:
sanookh schreef:Beetje algemeen vraagje misschien, hoe maken jullie een Americano op jullie apparaat? Pakken jullie extern heet water of water van de machine? Via stoompijpje is geen optie neem ik aan?
Ik maak dagelijks americano's. Mijn manier is eerst water tappen uit de waterkraan op mijn machine, en dan een espresso erin laten lopen. Mijn machine heeft zowel een waterkraan als een stoompijp. (De laatste wordt nooit gebruikt hier in huis)
Even zoeken naar je eigen voorkeuren en dan heb je zo je eigen recept!
Ok, ik was er ondertussen al achter dat ik dan een machine moet hebben die heet water kan tappen. De goedkopere machines (zoals de Profitec Go) vallen dan af en dan kom je al gauw uit bij een Profitec Jump of 400.

Vandaag een bezoek gebracht aan een winkel waar ik een aantal Profitec machines kon bekijken. Zoals ik eerder al opmerkte moet het budget steeds bijgesteld worden, ik zit nu al op zo'n 2500 euro voor bv een Profitec Jump en een Eureka Mignon Libra (65). Op zich geen probleem maar omdat ik hier nieuw in ben zit er een kans in dat ik na een half jaar tot de conclusie kan komen dat het toch niet (helemaal) mijn ding is, en dan vind ik 2,5k iets teveel van het goede.
Ik denk dat ik mijn wensen/budget naar beneden bij ga stellen en kijken of er evt een leuke 2e hands set te vinden is voor een 1000 euro.
Dan maar heet water schenken uit de waterkoker en zelf de koffiehoeveelheid gokken. Kan ik later altijd nog upgraden.

18

sanookh schreef:Op zich geen probleem maar omdat ik hier nieuw in ben zit er een kans in dat ik na een half jaar tot de conclusie kan komen dat het toch niet (helemaal) mijn ding is, en dan vind ik 2,5k iets teveel van het goede.
Ik denk dat ik mijn wensen/budget naar beneden bij ga stellen en kijken of er evt een leuke 2e hands set te vinden is voor een 1000 euro.
Heel verstandig hoor! Je komt er gaandeweg pas echt achter wat bij je past en waar je voorkeur ligt. Ook je smaak kan veranderen.
Bij mij ging dat ook gewoon zo. Ik ben meerdere machines verder, en voorlopig houd ik het bij mijn Profitec Pro 800, en heerlijke machine. Voor mij althans.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

19
Heel verstandig.

Ook niks mis met bijvoorbeeld een rancilio Silvia om mee te beginnen. En dan liever in verhouding meer steken in die goede tweedehands maler. Vergroot de kans op een nieuwe hobby door het betere resultaat in je kopje ;-)

Deze persoon biedt deze machine aan, eventueel in combi met zijn molen.

Heb je volgens mij een vrij chique startersset:
https://link.marktplaats.nl/m2236631600 ... nt=app_ios
Laatst gewijzigd door Sjoerdl op wo 26 feb 2025, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Rocket Appartamento; Mazzer Philos I200D; Aeropress; Chemex; v60 switch; Kingrinder K6

20
sanookh schreef:
Sjoerdl schreef: ma 24 feb 2025, 19:12 Ooit begrepen dat je beter geen water uit de machine kunt gebruiken, maar de reden weet ik niet meer. Goed verhaal…misschien kan iemand anders dit ont-/bekrachtigen.
De enige reden die ik me kan bedenken is dat het gebruiken van grotere hoeveelheden heet water uit de machine de temperatuur van het apparaat beinvloedt, en dat lijkt me niet gewenst. Maar voor een Americano lijkt me dat geen probeem.
Zit er vooral dat de meeste mensen de watertap erg weinig gebruiken. Dan spoelt de boiler (bij een HX of DB) niet echt door en heb je grotendeels erg oud water. Dus als je de watertap gebruikt, gebruik hem dan ook vaak zodat de boiler zich continue ververst.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58