Re: Voorstellen!
11Beetje algemeen vraagje misschien, hoe maken jullie een Americano op jullie apparaat? Pakken jullie extern heet water of water van de machine? Via stoompijpje is geen optie neem ik aan?
Welke schijven zouden dat zijn?pjbregman schreef: vr 21 feb 2025, 11:52 Welkom!
Tip: Je kunt de Libra 65 ook uitrusten met espresso schijven. Met de All Purpose schijven is hij inderdaad zomaar 25+ seconden aan het malen voor 18 gram.
Ai, eerste tekenen van koffiesnobisme…veel voorkomende kwaal op dit forumsanookh schreef:
Ik merk wel dat ik mijn budget steeds iets bij moet stellen![]()
Ik maak dagelijks americano's. Mijn manier is eerst water tappen uit de waterkraan op mijn machine, en dan een espresso erin laten lopen. Mijn machine heeft zowel een waterkraan als een stoompijp. (De laatste wordt nooit gebruikt hier in huis)sanookh schreef:Beetje algemeen vraagje misschien, hoe maken jullie een Americano op jullie apparaat? Pakken jullie extern heet water of water van de machine? Via stoompijpje is geen optie neem ik aan?
De enige reden die ik me kan bedenken is dat het gebruiken van grotere hoeveelheden heet water uit de machine de temperatuur van het apparaat beinvloedt, en dat lijkt me niet gewenst. Maar voor een Americano lijkt me dat geen probeem.Sjoerdl schreef: ma 24 feb 2025, 19:12Ai, eerste tekenen van koffiesnobisme…veel voorkomende kwaal op dit forumsanookh schreef:
Ik merk wel dat ik mijn budget steeds iets bij moet stellen![]()
Voor americano gebruik ik gewoon water uit de ketel. Ooit begrepen dat je beter geen water uit de machine kunt gebruiken, maar de reden weet ik niet meer. Goed verhaal…misschien kan iemand anders dit ont-/bekrachtigen.
Demomodel voor een vriendelijke prijs kan ook aantrekkelijk zijn? Maar als verkeerde info geven onderdeel zou zijn van het verkoopverhaal is dat toch jammer.
Ok, ik was er ondertussen al achter dat ik dan een machine moet hebben die heet water kan tappen. De goedkopere machines (zoals de Profitec Go) vallen dan af en dan kom je al gauw uit bij een Profitec Jump of 400.Leinad schreef:Ik maak dagelijks americano's. Mijn manier is eerst water tappen uit de waterkraan op mijn machine, en dan een espresso erin laten lopen. Mijn machine heeft zowel een waterkraan als een stoompijp. (De laatste wordt nooit gebruikt hier in huis)sanookh schreef:Beetje algemeen vraagje misschien, hoe maken jullie een Americano op jullie apparaat? Pakken jullie extern heet water of water van de machine? Via stoompijpje is geen optie neem ik aan?
Even zoeken naar je eigen voorkeuren en dan heb je zo je eigen recept!
Heel verstandig hoor! Je komt er gaandeweg pas echt achter wat bij je past en waar je voorkeur ligt. Ook je smaak kan veranderen.sanookh schreef:Op zich geen probleem maar omdat ik hier nieuw in ben zit er een kans in dat ik na een half jaar tot de conclusie kan komen dat het toch niet (helemaal) mijn ding is, en dan vind ik 2,5k iets teveel van het goede.
Ik denk dat ik mijn wensen/budget naar beneden bij ga stellen en kijken of er evt een leuke 2e hands set te vinden is voor een 1000 euro.
Zit er vooral dat de meeste mensen de watertap erg weinig gebruiken. Dan spoelt de boiler (bij een HX of DB) niet echt door en heb je grotendeels erg oud water. Dus als je de watertap gebruikt, gebruik hem dan ook vaak zodat de boiler zich continue ververst.sanookh schreef:De enige reden die ik me kan bedenken is dat het gebruiken van grotere hoeveelheden heet water uit de machine de temperatuur van het apparaat beinvloedt, en dat lijkt me niet gewenst. Maar voor een Americano lijkt me dat geen probeem.Sjoerdl schreef: ma 24 feb 2025, 19:12 Ooit begrepen dat je beter geen water uit de machine kunt gebruiken, maar de reden weet ik niet meer. Goed verhaal…misschien kan iemand anders dit ont-/bekrachtigen.
Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”