Hoi,bobbee schreef: di 25 feb 2025, 17:44 Ja.
Dat probleem kan aan 4 dingen liggen: de NRV, magneetklep(solenoid valve), zuiger seals of het rubbertje van de OPV in de manifold. Nu was het de NRV.
Dat rubbertje van de OPV wat het ook kan zijn dus kan versleten zijn in een LR gezien de leeftijd die de machines nu hebben. Onderdeel is ook los te koop bij Londinium wat super is maar ik heb het rubbertje eruit gepulkt en gezocht naar een rubber van ongeveer dezelfde maat en met scherp mesje op maat gesneden.
Onnodig onderdelen vervangen vind ikzelf zonde van de onderdelen en het geld, zeker als het bij Londinium vandaan moet komen. Die verzendkosten zijn buiten proportioneel vind ik met 26 euro voor een onderdeel van 10 gram die 6 euro kost. Maar goed, dat is mijn mening en is persoonlijke situatie. Denkt iedereen anders over. Beter duur te koop dan niet natuurlijk! Gelukkig heb ik een silicone rubbertje in NL gevonden die past met dank aan Hanr die mij destijds een aantal verschillende maten heeft gestuurd! Die heb ik vorig jaar al vervangen. Dat was toen het probleem.
Ik kan prima reparatie uitvoeren maar de technische werking van zo'n apparaat heb ik maar minimaal kennis van. Dus ruggespraak is erg fijn. Uiteraard ook dank aan Fransg waar ik mee heb overlegd!
Alle credits naar de mensen die mij hebben geholpen!
Ja ik ben even de exacte draad kwijt, maar ergens lijkt het of dit komt me bekend voor.
Even samenvatten: de L1 (vintage 2014) had een wel erg nat lek ter hoogte van de bovenste aansluiting van de gevlochten drukleiding tussen de solenoid valve en de vibratiepomp.
Ik verving die vibratiepomp en de gevlochten leiding, en controleerde het koperwerk om me ervan te vergewissen dat niks lekte, alles OK.
Voor toegang heb ik het zwarte blokje van de solenoid moeten demonteren (het zit over een staafje geschoven en vastgehouden middels een soort rondel-vijs), en er terug opgezet, heeft dit een "richting"? (de valve -met richtingpijl-zelf bleef onaangeroerd).
Ook de polariteit van de vibratiepomp (lijkt me ok).
Wat is nu het euvel? Het verwarmingselement schakelt over een cyclus van misschien 15 seconden aan en weer uit. Ik heb ook het waterniveaustaafje wat hoger ingesteld, maar maakt niks uit.
Wat is er aan de hand? De L1 warmt op, maakt espresso, maar natuurlijk is dat "heat on & off cycle" niet echt bevorderlijk... Dank als iemand precies weet waarover ik het heb!
Paul