Re: De LONDINIUMs afdeling

1641
bobbee schreef: di 25 feb 2025, 17:44 Ja.

Dat probleem kan aan 4 dingen liggen: de NRV, magneetklep(solenoid valve), zuiger seals of het rubbertje van de OPV in de manifold. Nu was het de NRV.

Dat rubbertje van de OPV wat het ook kan zijn dus kan versleten zijn in een LR gezien de leeftijd die de machines nu hebben. Onderdeel is ook los te koop bij Londinium wat super is maar ik heb het rubbertje eruit gepulkt en gezocht naar een rubber van ongeveer dezelfde maat en met scherp mesje op maat gesneden.
Onnodig onderdelen vervangen vind ikzelf zonde van de onderdelen en het geld, zeker als het bij Londinium vandaan moet komen. Die verzendkosten zijn buiten proportioneel vind ik met 26 euro voor een onderdeel van 10 gram die 6 euro kost. Maar goed, dat is mijn mening en is persoonlijke situatie. Denkt iedereen anders over. Beter duur te koop dan niet natuurlijk! Gelukkig heb ik een silicone rubbertje in NL gevonden die past met dank aan Hanr die mij destijds een aantal verschillende maten heeft gestuurd! Die heb ik vorig jaar al vervangen. Dat was toen het probleem.

Ik kan prima reparatie uitvoeren maar de technische werking van zo'n apparaat heb ik maar minimaal kennis van. Dus ruggespraak is erg fijn. Uiteraard ook dank aan Fransg waar ik mee heb overlegd!
Afbeelding

Alle credits naar de mensen die mij hebben geholpen!
Hoi,
Ja ik ben even de exacte draad kwijt, maar ergens lijkt het of dit komt me bekend voor.
Even samenvatten: de L1 (vintage 2014) had een wel erg nat lek ter hoogte van de bovenste aansluiting van de gevlochten drukleiding tussen de solenoid valve en de vibratiepomp.
Ik verving die vibratiepomp en de gevlochten leiding, en controleerde het koperwerk om me ervan te vergewissen dat niks lekte, alles OK.

Voor toegang heb ik het zwarte blokje van de solenoid moeten demonteren (het zit over een staafje geschoven en vastgehouden middels een soort rondel-vijs), en er terug opgezet, heeft dit een "richting"? (de valve -met richtingpijl-zelf bleef onaangeroerd).

Ook de polariteit van de vibratiepomp (lijkt me ok).

Wat is nu het euvel? Het verwarmingselement schakelt over een cyclus van misschien 15 seconden aan en weer uit. Ik heb ook het waterniveaustaafje wat hoger ingesteld, maar maakt niks uit.

Wat is er aan de hand? De L1 warmt op, maakt espresso, maar natuurlijk is dat "heat on & off cycle" niet echt bevorderlijk... Dank als iemand precies weet waarover ik het heb!

Paul

1642
SantoYirga schreef:
bobbee schreef: di 25 feb 2025, 17:44 Ja.

Dat probleem kan aan 4 dingen liggen: de NRV, magneetklep(solenoid valve), zuiger seals of het rubbertje van de OPV in de manifold. Nu was het de NRV.

Dat rubbertje van de OPV wat het ook kan zijn dus kan versleten zijn in een LR gezien de leeftijd die de machines nu hebben. Onderdeel is ook los te koop bij Londinium wat super is maar ik heb het rubbertje eruit gepulkt en gezocht naar een rubber van ongeveer dezelfde maat en met scherp mesje op maat gesneden.
Onnodig onderdelen vervangen vind ikzelf zonde van de onderdelen en het geld, zeker als het bij Londinium vandaan moet komen. Die verzendkosten zijn buiten proportioneel vind ik met 26 euro voor een onderdeel van 10 gram die 6 euro kost. Maar goed, dat is mijn mening en is persoonlijke situatie. Denkt iedereen anders over. Beter duur te koop dan niet natuurlijk! Gelukkig heb ik een silicone rubbertje in NL gevonden die past met dank aan Hanr die mij destijds een aantal verschillende maten heeft gestuurd! Die heb ik vorig jaar al vervangen. Dat was toen het probleem.

Ik kan prima reparatie uitvoeren maar de technische werking van zo'n apparaat heb ik maar minimaal kennis van. Dus ruggespraak is erg fijn. Uiteraard ook dank aan Fransg waar ik mee heb overlegd!
Afbeelding

Alle credits naar de mensen die mij hebben geholpen!
Hoi,
Ja ik ben even de exacte draad kwijt, maar ergens lijkt het of dit komt me bekend voor.
Even samenvatten: de L1 (vintage 2014) had een wel erg nat lek ter hoogte van de bovenste aansluiting van de gevlochten drukleiding tussen de solenoid valve en de vibratiepomp.
Ik verving die vibratiepomp en de gevlochten leiding, en controleerde het koperwerk om me ervan te vergewissen dat niks lekte, alles OK.

Voor toegang heb ik het zwarte blokje van de solenoid moeten demonteren (het zit over een staafje geschoven en vastgehouden middels een soort rondel-vijs), en er terug opgezet, heeft dit een "richting"? (de valve -met richtingpijl-zelf bleef onaangeroerd).

Ook de polariteit van de vibratiepomp (lijkt me ok).

Wat is nu het euvel? Het verwarmingselement schakelt over een cyclus van misschien 15 seconden aan en weer uit. Ik heb ook het waterniveaustaafje wat hoger ingesteld, maar maakt niks uit.

Wat is er aan de hand? De L1 warmt op, maakt espresso, maar natuurlijk is dat "heat on & off cycle" niet echt bevorderlijk... Dank als iemand precies weet waarover ik het heb!

Paul
Bekijk deze video. Net na 10.30 vind je je antwoord
Afbeelding

https://youtu.be/Fo6LTNm7drQ?si=0e4C3yXQMLCP2WlR
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

1646
omeCoffee schreef:
ErikvW schreef:De 3 ringen op de piston vervangen. De beweging van de lever loopt heerlijk makkelijk.
Klein issue: als ik de machine aan zet blijft hij met een redelijke snelheid druppelen. Pomp heeft ook zo nu en dan een korte actie. Als ik een flush doe stopt het probleem. Wat heb ik verkeerd gedaan?
Ha, goed om dit te lezen! Ik heb namelijk hetzelfde probleem gehad. Gehad dus.
Recent nieuwe no grease ringen geplaatst en inderdaad een milde vorm van lekkage.
Ik heb de groep weer uit elkaar gehaald maar kon niets afwijkends vinden. De ringen met de vingertoppen geïnspecteerd maar niets geks gevoeld.
Toen de groep weer in de sleeve laten zakken en de boutjes losjes ingedraaid en de machine aangezet met de gedachte dat de ringen zich dan even konden’zetten’. Het druppelen heeft zich daarna niet meer voorgedaan. Het is me een raadsel wat dat was. Misschien toch een randje van een ring met een onregelmatigheid wat even weg moest slijten?

Ben benieuwd of er nog meer ‘gedupeerden’ zijn…
Nog even hierop voortbordurend; dit vond ik op het Londinium support dinges. Betreft het gebruik van no grease seals bij een dipper:

“Also, on the seals, I read this: "Not recommended for dipper groups or those pre-infusing with boiler pressure" - my LR is plumbed to a pressure accumulator tank, and therefore preinfusion is based on the pressure regulator I have outside the LR. I'm not sure if that fits that statement above about "pre-infusing with boiler pressure", I imagine not because I'd think the way I have it set up is the same as if a pump were there - e.g. there is at least 1 bar of pressure at preinfusion (more than boiler pressure). But please correct me if I'm wrong. Thanks.
Comment
RG
Reiss Gunson
1 month ago
hi jeff

some L1(2012-16) owners have found that the no grease piston seals leak, most likely because i have made them harder (to over come the PTFE issue for machine that have been lubircated with a silicone grease that contains PTFE previously), so that is why i added that advisory note”
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

1647
Ik ben zelf nog niet helemaal overtuigd van de no grease seals in mijn LR. Ik voel dat er een ring wat tegensputterd bij het bewegen van de hendel en omhoog gaan.
Strega seals deden het bij mij lang prima en denk dat ik die er weer op ga zetten. Maar ik wil wel benadrukken dat het waarschijnlijk bij andere machines wel prima werkt dus gewoon proberen die no grease.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

1648
bobbee schreef: za 08 mar 2025, 12:33 Ik ben zelf nog niet helemaal overtuigd van de no grease seals in mijn LR. Ik voel dat er een ring wat tegensputterd bij het bewegen van de hendel en omhoog gaan.
Strega seals deden het bij mij lang prima en denk dat ik die er weer op ga zetten. Maar ik wil wel benadrukken dat het waarschijnlijk bij andere machines wel prima werkt dus gewoon proberen die no grease.
Levermachines zijn van binnen allemaal hetzelfde .Verchroomd messing. Kan me niet voorstellen dat er verschil in zit.

1650
bobbee schreef: zo 09 mar 2025, 13:18 Het zal maar ik wil niet mijn ervaring bij een ander opleggen. Er zijn ook berichten van mensen die niet dezelfde twijfel hebben. Wil ik niets tegen inbrengen.
Ik heb een lange tijd geen nieuw vet op mijn gewone seals gedaan.Ging goed.Merkte op een gegeven moment wel weer wat meer weerstand.