Re: beste volautomaat tot 1000 euro

12
De volautomaten van saeco, gaggia, nivona en jura zetten allemaal heel goede koffie icm goede koffiebonen. Het gaat er meer om wat je allemaal met de machine wilt doen en welk gebruikersgemak je wilt. Vanaf zo'n Euro 300,- heb je al een saeco die hele goede koffie zet. Wil je ook makkelijk cappuccino maken, een digitaal display, meer instellingen, grotere watertank... dan gaat de prijs omhoog. Voor een kleine Euro 1000,- heb je de duurste machine van Nivona en deze machine is van zeer goede kwaliteit. Echter vanaf eind september komt Nivona met een One Touch cappuccino versie. 1 druk op de knop en de machine schuimt zelf de melk op en zet vervolgens de espresso zonder het kopje te hoeven verplaatsen.

Michel de Regt
http://www.caffe-vianello.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

14
Die Nivona ziet er interessant uit, maar er is online weinig informatie of vergelijkend warenonderzoek te vinden. Iemand enig idee of het iets is?

Hier zit ik een beetje met een dilemma. Mijn trouwe Siemens TC55 (16000+ kopjes) lijkt aan het eind van z'n Latijn te raken. De motor draait door de zetgroep heen en maakt het geluid van een mitrailleur de laatste tijd. Ben aan het nadenken of ik 'm nog wil laten repareren of een nieuwe aan ga schaffen.

Ook ik dacht daarbij aan een Jura (Kaldi heeft nu de C5 voor €649) maar schrik ook een beetje van de schimmelverhalen. Een uitneembare zetgroep (net als in m'n Siemens) vind ik toch wel een voordeel.

Overigens complimenten voor jullie op dit forum: serieus, vriendelijk en to the point! Dat is wel eens anders online...

15
Hallo, wij zijn thuis met zijn 2en waarvan ik graag een espresso drink en mijn vriendin af en toe een cappuccino. Nu ben ik aan het rondkijken voor een volautomaat, mijn vriendin wil makkelijk een kopje koffie kunnen zetten.
Mijn oog is gevallen op een Nivona Cafe Romatica 650, maar nu lees ik hier op het forum dat de bonen(en de versheid ervan) erg belangrijk zijn. Dit heeft mij aan het twijfelen gebracht, want nu heb ik gezien dat de Melitta Caffeo Bistro een bonenreservoir heeft waar 2 verschillende soorten bonen in kunnen.
Kan er mooi een boon in voor espresso en een voor cappuccino.
Maar nu kan ik erg weinig vinden over de Melitta, is er iemand die ervaring heeft met deze machine of wat weet van de kwaliteit ervan?
Wat ik ook niet goed begrijp is dat er niet meer volautomaten zijn met een dubbel reservoir, het lijkt mij erg handig.

16
Wat ik ook niet goed begrijp is dat er niet meer volautomaten zijn met een dubbel reservoir, het lijkt mij erg handig.
Ik vermoed dat het er mee te maken heeft dat je, als smaak zo belangrijk voor je is dat je twee verschillende soorten bonen gebruikt voor verschillende kopjes koffie, geen superautomaat zou moeten nemen, maar een semi-automaat.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

18
cremalover schreef:Ik gebruik dezelfde bonen voor alle soorten koffie.Alhoewel de kwaliteit bij een cappu minder kritisch is omdat die melk veel afvlakt.

Ik heb wel een paar bonen die beter gaan in een espresso dan in de cappuccino, en andersom. Bittere espresso gaat heel goed in cappuccino, zuur minder :)

19
Spironski schreef:
Ik vermoed dat het er mee te maken heeft dat je, als smaak zo belangrijk voor je is dat je twee verschillende soorten bonen gebruikt voor verschillende kopjes koffie, geen superautomaat zou moeten nemen, maar een semi-automaat.
Dat is een verklaring,maar mijn vriendin wil makkelijk een kop koffie kunnen zetten en ik wil graag wat bonen uitproberen waar men hier op het forum enthousiast is. Nu heb ik hier gelezen over o.a. een mokka matari die erg lekker zou zijn, maar zonde is om in een cappuccino te gebruiken.
Is dan een dubbel reservoir een uitkomst, of is het ook zonde om zulke bonen in een volautomaat te gebruiken?

20
Mokha Matari is inderdaad errug lekker, het is eigenlijk mijn favoriet. Inderdaad jammer om alle nuances weg te spoelen met sloten melk, maar als je niet teveel melk gebruikt blijft de koffie overeind.

Hoewel je niet alles uit de boon zal halen, denk ik wel dat je met een goede superautomaat het bijzondere van deze boon zal kunnen waarderen. Let wel, dit alleen als: -de bonen vers gebrand zijn (een week oud?), -de maler in je super van redelijke kwaliteit is, -je machine schoon is, -en goed afgesteld.

Je zou eigenlijk de maler van je super moeten kunnen "bypassen" en met een goede aparte espressomaler je eigen, bijzondere koffie malen. De maler is na de bonen het allerbelangrijkst.

Verder worden bonen er niet beter op door ze in het reservoir van je machine te laten liggen. Beter kan je ze in een licht-, en luchtdichte pot bewaren en per keer doseren. Zou je vriendin niet de moeite willen nemen om per keer te doseren? Kan jij daarna met je "eigen" bonen in de weer...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder