ECM Technika IV - pompt niet en verhit niet - werkt weer na reset

1
Sinds drie dagen heb ik een raar probleem met mijn ECM Technika IV.
Deze heeft een vibratiepomp, koperen boiler en push hendels.
Ongeveer 12 jaar oud.

Het verwarmingselement verhitte niet meer.
Kap verwijderd en gekeken waar het in kon zitten.
Hierbij met een (zwak) magneetje de level sensor geactiveerd om te kijken of element aansloeg terwijl ik de machine open had en watertank niet gemonteerd was.
Het probleem bleek een van de twee veiligheids thermostaten.
Deze kort gesloten en toen deed de machine het weer.
Daarna beseft dat dit een resetbare thermostaat is, deze gereset met het knopje en weer normaal aangesloten.
Hierna leek de machine het weer goed te doen.

Echter wat er nu gebeurt als de machine even aanstaat, is dat de machine stopt met temperatuur op peil houden en dat de pomp niet meer aanslaat bij watervraag van warmtewissel of direct via heetwaterkraan.
Het kan een half uur duren of een paar uur voordat dit zich voordoet, maar het gebeurt steeds weer tot nu toe.

Door de aan/uit schakelaar even om te zetten reset de machine zich en doet hij het gewoon weer.
Hij start dan weer met verwarmen, en de pomp doet het weer wanneer er watervraag is.

Met mijn boerenverstand kom ik tot het volgende:

Waterniveausensor is een hall-sensor, deze werkt als je de vlotter verplaatst in de waterbak (oranje lampje gaat aan en uit)

De twee thermostaten geven de stroom nu goed door, geen weerstand gemeten.

Verwarmingselement verwarmt goed, duurt niet merkbaar langer oid dan normaal.

Magneetklep werkt bij vullen boiler / vragen water via warmtewisselaar.

Niveausensor werkt ook goed volgens mij, tank wordt niet overvuld en bij tappen heet water slaat de pomp gewoon aan.

Pressostaat doet ook zijn werk, manometer tank komt op ongeveer 1.35 bar te staan.

Overdrukventiel op ketel ziet er goed uit, droog etc.

Vacuumventiel werkt naar behoren, eerst naar beneden, zodra de ketel op druk komt naar boven en lekt dan niet.

Cigar controlbox heb ik niets aan gemeten

Wanneer het probleem zich voordoet is even uit- en aanzetten voldoende om de machine weer normaal te laten werken.
Dan denk ik aan de cigar controlbox, de sensoren / schakelaars etc. ondervinden hier geen invloed van volgens mij.

Alleen de hall sensor verdenk ik toch ook een beetje, symptomen (niet pompen en verwarmen) zijn zelfde als wanneer de machine ziet dat de watertank leeg is.
Kan ik deze gesloopt hebben met het magneetje, ziet de controlbox bij het waterniveau dan toch meer dan aan/uit en schakelt hij de beveiliging op een andere waarde dan het oranje lampje?
Het lijkt me sterk, maar toch.

Kan ik de waterniveausensor bypassen door de draden naar de sensor kort te sluiten en kijken of het probleem zich dan weer voordoet?
(Hierbij natuurlijk heel goed het waterniveau in de tank in de gaten houden)

Iemand nog ideeën / tips, zie ik iets over het hoofd?
Laatst gewijzigd door keewhip op do 13 mar 2025, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: ECM Technika IV - pompt niet en verhit niet - werkt weer na reset

2
Hi Keewhip,

De vraag is of het probleem aan de kant van de waterbak zit of in de besturing.

Ik zou ook doen wat jij voorstelt: wacht totdat het probleem zich voordoet en sluit dan de reed schakelaar (wat jij de hall effect sensor noemt) kort.

Als dat geen effect heeft, dan zit het probleem ws in de besturing (Gicar). Heeft het wel effect dan zit het probleem bij de reed schakelaar.
Je kunt wellicht ook een multimeter op de reed schakelaar zetten en de weerstand meten ALS DE MACHINE UIT STAAT.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Succes!
Eduard