Re: Weegschaal waar moet je op letten?

11
manduca schreef: wo 07 jun 2023, 07:33
MichaelvDuuren schreef:
- automatisch start koffie flow, wanneer de koffie uit het apparaat komt start de timer, flowrate en afwegen van de weegschaal. Hierdoor meer je nauwkeuriger hoelang het duurt om je x aantal mg koffie te zetten. Bv standaard wordt gezegd voor een espresso van 36mg is de doorlooptijd tussen de 25 en 30 seconden.
Je schrijft een paar keer mg (milliegram) maar je bedoelt denk ik gram? 36mg is wel erg weinig koffie :)

Ik zweer ook bij mijn acaia’s. Heb een pearl en een lunar.
De boontjes weeg ik eigenlijk op een ander weegschaaltje. Hoef ik hem niet de hele tijd te verplaatsen. Meet met de acaia alleen tijd en gewicht uit. Let verder niet op flow ofzo. Ook de app gebruik ik nooit.

De lunar is wel de betere weegschaal dan mijn pearl. Sneller en goed af te lezen bij zonlicht.
Oh ja inderdaad dat pas ik nog even aan, thanks!

12
Bedankt voor alle reacties!

Wat ik uit jullie berichten begrijp is de Acaia Lunar vooral de betere weegschaal. Deze blinkt uit in zijn snelheid van meten (begint direct bij de eerste 0.1 gram) en zijn duurzaamheid.

Het meten van de flowrate wordt weinig gedaan en lijkt dus ook minder van belang. (Deze optie zit volgens mij wel op de meeste schalen)

Ik ga zelf de aanbiedingen van deze weegschaal ook maar eens in de gaten houden. Ik zie er momenteel een waar 195 op geboden is op MP.

14
ronald22 schreef:Ik heb ook een brewista weegschaal weegschaal. Als ik bonen heb gewogen van bv 17 gram dan wordt het na een minuut 16 gram of minder. Werkt irritant
Grappig. Ik heb dit ook sinds een paar maanden met mijn brewista weegschaal. Voorheen was ie altijd spot on. Je schijnt de brewista opnieuw te kunnen kalibreren met gewichtjes, maar heb dat zelf nog niet geprobeerd.
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

15
Rosanne schreef: zo 23 mar 2025, 15:50
ronald22 schreef:Ik heb ook een brewista weegschaal weegschaal. Als ik bonen heb gewogen van bv 17 gram dan wordt het na een minuut 16 gram of minder. Werkt irritant
Grappig. Ik heb dit ook sinds een paar maanden met mijn brewista weegschaal. Voorheen was ie altijd spot on. Je schijnt de brewista opnieuw te kunnen kalibreren met gewichtjes, maar heb dat zelf nog niet geprobeerd.
Misschien toch overstappen naar een Acaia Lunar Scale

U
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

16
Dat na een aantal seconden verspringen van de weegschaal schijnt heel vaak voor te komen, vooral bij de wat goedkopere weegschalen heb ik mij laten vertellen. Het gewicht dat hij geeft direct na het vullen is naar mijn ervaring de juiste.
Als je twijfelt aan het gewicht, dan even met je vinger de schaal indrukken en weer loslaten. Zo los ik dat op.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

17
Dirk Jan schreef: zo 23 mar 2025, 20:00 Dat na een aantal seconden verspringen van de weegschaal schijnt heel vaak voor te komen, vooral bij de wat goedkopere weegschalen heb ik mij laten vertellen. Het gewicht dat hij geeft direct na het vullen is naar mijn ervaring de juiste.
Als je twijfelt aan het gewicht, dan even met je vinger de schaal indrukken en weer loslaten. Zo los ik dat op.
Goed idee. Dus even indrukken terwijl het gewicht, de boontjes er nog op staat?
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

19
De bookoo schijnt ook wel goed te zijn maar nog niet veel van gehoord en is wel echt klein....wel weer een hoop andere dingen die je er mee kan doen en wat gunstger geprijst. Madencio hier op t forum heeft er een volgens mij....misschien kan hij meer vertellen
Linea Mini R Zwart - Sculptor 078S Zwart - Specialita Mat Zwart