Re: De LONDINIUMs afdeling

1671
Hi!
Heeft iemand ervaring met de siliconen cafelat groepring?
https://www.cafelat.co.uk/collections/s ... ever-group
Volgens de website zou deze moeten passen, maar ik heb een paar problemen.
Ten eerste had ik best moeite om hem goed te monteren zodat de portafilter weer in de machine paste.
Echter, toen ik daarna espresso wilde maken, kwam het water langs de buitenkant van de PF eruit geschoten. Hij sluit dus niet goed af?

Ik zag net een filmpje van cafelat waarbij ze de ring een beetje invetten. Dit heb ik nog niet geprobeerd, maar zou dit de lekkage tegen kunnen houden?

1674
Ik heb hem er bij mijn vorige londinium L1 opgezet nieuw en toen ik overging op de LR overgezet. Gewoon erop en niks bijzonders gedaan. Werkt al jaren goed.
Die zuigerringen van cafelat waren wel een ramp.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

De LONDINIUMs afdeling

1675
Pimmedoris schreef:Hi!
Heeft iemand ervaring met de siliconen cafelat groepring?
https://www.cafelat.co.uk/collections/s ... ever-group
Volgens de website zou deze moeten passen, maar ik heb een paar problemen.
Ten eerste had ik best moeite om hem goed te monteren zodat de portafilter weer in de machine paste.
Echter, toen ik daarna espresso wilde maken, kwam het water langs de buitenkant van de PF eruit geschoten. Hij sluit dus niet goed af?

Ik zag net een filmpje van cafelat waarbij ze de ring een beetje invetten. Dit heb ik nog niet geprobeerd, maar zou dit de lekkage tegen kunnen houden?
Hier dezelfde ervaring met cafelat als bobbee. De groepring is prima maar de 3 zuigerringen zijn echt een ramp. De groepring moet wel op de juiste manier worden geplaatst. De ene kant is iets smaller dan de andere. De smalle kant moet naar boven gericht zijn. Het kan helpen om de ring heel licht in te vetten.

De E61 groepring is trouwens ook van goede kwaliteit. Er zitten er twee in de Sanremo die in de branderij staat. Die machine staat de hele dag aan en de ringen geven geen krimp!
Deze ring past niet op de hevel groep, dat wellicht ten overvloede.
Londinium R x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

De LONDINIUMs afdeling

1676
youssef88 schreef:Paar dagen wat minder espresso gezet, even machine aangezet hoe nu is . Maar het probleem is dat de pomp de druk niet kan vasthouden en terug zakt.

https://ibb.co/M5ZWf0dF

zoals te zien is op de app

https://limewire.com/d/dlpgW#S9AbrtEHOg

en ook op de machine zelf te zien, om de minuut zakt alle druk weg
Wat ik op het filmpje zie is volgens mij volstrekt normaal. Wat je ziet is de boilerdruk die iets oploopt zodra het verwarmingselement aanslaat. Als de ingestelde boilerdruk is bereikt slaat het verwarmingselement af. Het water in de boiler koelt langzaam wat af waardoor de druk in de boiler zakt tot de pressostaat het verwarmingselement weer inschakelt.

Op mijn machine beweegt de druk zich tussen 0,9 en 1,1 bar. Dezelfde range van 0,2 bar als bij jouw machine. Niks aan de hand daar.
Londinium R x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

1677
Ik ben een klein onderhoudsrondje verder. Ik heb een paar vragen, waarvan sommige - ik waarschuw bij voorbaat - waarschijnlijk dom zijn:

No Grease seals:
Volgens de verkoper van de machine zaten er no-grease seals in de machine. Na een normale gebruiksperiode begon mijn machine iets te lekken. Ik heb de seasls dan ook vervangen door no-grease seals. Net als de twee ringen. Dank aan FransG. Na een paar weken begon de hendel echter te "stotteren". Ik heb ze voorlopig vervangen door de siliconen seals van DR-trading. Deze lopen iets zwaarder als de no-grease. Met de no-grease liep de actie echt heerlijk licht.
- Kunnen de no-grease seals tegen het minieme beetje vet dat ik heb gebruikt om ze op de zuiger te leggen? Of heb ik ze daarmee bedorven?
- Als ik in de toekomst weer terug wil naar een vers setje no-grease, is dan de operatie uit de instructies noodzakelijk om zuiger en de sleeve schoon te maken?

Heet water:
Ik check mijn hete water eens in de twee maanden, ik gebruik nooit thee of americano's. Wel stoom. Water ziet er bruinig uit, is er een gezondheidsrisico en moet ik de ketel spoelen? Ik kan met herinneren dat het bij de Strega (ook een HX) geen probleem was.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™