Re: Tonino reparatie en firmware installatie

11
Pti schreef: vr 28 mar 2025, 10:13 Knap gedaan hoor! Zou je iets als verfkleurstalen kunnen gebruiken als calibratiematerialen? Als je bijvoorbeeld twee RAL kleuren zou pakken dan heb je iets universeels dat ook nog eens redelijk makkelijk toegankelijk zou moeten zijn voor zelfbouwers.
Dat vind ik een goed idee!

Edit: of de RAL-kleuren zelf printen (met een al dan niet gekalibreerde printer), waardoor de zelfbouw Tonino's misschien onderling niet volledig uitwisselbaar zijn (niet valide), maar wel consequent dezelfde waarde geven waardoor metingen met hetzelfde apparaat wel vergelijkbaar zijn (wel betrouwbaar).
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

12
Ik ben gewoon maar begonnen met het verzamelen van informatie voor een zelfbouwinstructie. Omdat ik mooie 3d-modellen van de behuizing was tegengekomen op de website Sketchfab was ik ervan uitgegaan dat die open source en vrij te gebruiken is, maar blijkbaar is dat niet het geval want het model is alleen te bekijken maar niet te downloaden. Daarom ben ik noodgedwongen zelf gaan meten en tekenen. Vooral om te kijken of dat überhaupt te doen is. Inmiddels heb ik een 3d-tekening van het deksel gemaakt, zodat die gebruikt kan worden voor een 3d-printer. Ik zal het wel laten weten als ik meer heb. Maar dat zal wel even duren, want het is nogal tijdrovend en ik heb nog andere dingen te doen...
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

13
Ik ben hier ooit ook aan begonnen. Het is in wezen niet veel anders dan een rgb-sensor met ledjes die in een gesloten omgeving de koffiekleur (of elke andere kleur) meet. Het is een kant en klare sensor met een arduino of esp.

Het lastige was inderdaad dat zonder de cmyk of Pantone kleurcodes van de calibratie stalen je niet zo veel kunt.

Ik ben later een ander project tegengekomen met een modernere sensor en display en een Sparkfun Artemis als arduino-kloon. Deze werkte met de officiële koffiekleur schaal.
Enige nadeel daarvan was dat je een speciaal stukje glas nodig had. Ter grootte van een diaraampje maar dan dikker. Zie daar maar eens aan te komen..
Canters Coffee

15
Dat project kende ik nog niet en zou een goed alternatief kunnen zijn voor de Tonino. De beschrijving is heel handig als inspiratiebron voor mijn project.

In de beschrijving gebruiken ze baksoda om te calibreren en eerder Hario filters. Dat heeft vrijwel iedereen wel in de kast staan en is gemakkelijk te krijgen. Omdat de oude Tonino gecalibreerd wordt met donkerbruin en donkerrood dacht ik dat het vast niet zou volstaan om één kleur te gebruiken die ook nog ver weg ligt van een koffiekleur. Dat ga ik ook eens testen.

(Alles onder voorbehoud van tijd en zin)

16
FrancisPavoni schreef:Ik ben hier ooit ook aan begonnen. Het is in wezen niet veel anders dan een rgb-sensor met ledjes die in een gesloten omgeving de koffiekleur (of elke andere kleur) meet. Het is een kant en klare sensor met een arduino of esp.

Het lastige was inderdaad dat zonder de cmyk of Pantone kleurcodes van de calibratie stalen je niet zo veel kunt.

Ik ben later een ander project tegengekomen met een modernere sensor en display en een Sparkfun Artemis als arduino-kloon. Deze werkte met de officiële koffiekleur schaal.
Enige nadeel daarvan was dat je een speciaal stukje glas nodig had. Ter grootte van een diaraampje maar dan dikker. Zie daar maar eens aan te komen..
Je zou misschien het glas van een lijst kunnen gebruiken? Staan er genoeg bij de kringloop, glas kun je op maat snijden maar is wel dun uit een lijst. Is dat een idee?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!