Re: Huky 500, Phidgets & Artisan, nieuwe brander

21
Dit is mijn vorige Huky setup, met RS232 koppeling naar de laptop middels Center interface. Omdat dit op het scherm teveel niet-relevante pieken weergaf, wegens electomagnetische storingen, heb ik deze inmiddels vervangen door een Phidgets setup.
Onderaan, de variac, toestel waarmee de voltage van de electrische voeding van de rookafzuiginstallatie kan worden bepaald (van 240 tot 0 volt AC).
Bijlagen

22
Dit is dus de Huky zoals hij nu opgesteld is.

De groene koffiebonen, ik brand doorgaans 400 gram ineens, worden -voorzichtig, want het is rampzalig indien de bonen de onderkant van de trechter blokkeren- in de bovenste trechter gegoten, ze vallen dan in het corpus van de Huky (hier staat de losklep open, in dat geval ligt de vloer vol!), dus ze worden in de voorverwarmde draaiende trommel opgevangen, en het branden begint.

Op het laptopscherm, programma Artisan open, valt de curve steil naar beneden, zegge van "200" naar "80" Celcius, het "turning point", na verloop van zegge 1 minuut en 50 seconden, daarna stijgt de temperatuur van de bonen om, na misschien 10-15 minuten, de branding te beëindigen.
Bijlagen

23
Dit is de huidige brander, een Italiaanse "Foker" op propaan, krachtig ding.

Omdat deze verschillende brandringen heeft, waarvan de buitenste de breedte van de Huky overtreffen, heb ik een platte staaf uit dik messing op maat gezaagd en middels moeren vastgezet, op maat van de Huky: de vlammen blijven dan (ongeveer) beperkt tot het rechthoekige kader op de foto, ik moet dit nog wat aanpassen...
Bijlagen

24
Hier, links de gasleiding, de eigenlijke gasslang loopt door een tweede slang met grotere diameter, als omhulsel voor de veiligheid.

De uitlaatgassen worden door de dikkere (rechts) uitlaat door de muur naar buiten geleid. De ronde taartvorm (onder, links) heeft aan de onderkant een electrische motor met propellerwieken en stuwt de brandrook door de aluminium flexibele buis buitenshuis. De kracht van de uitlaat kan worden aangepast middels een stroomvariator (variac).
Bijlagen

28
Hier een oude, zeer zware koperen steelpan, de bedoeling is dat ik hier de gebrande koffie opvang, deze wordt zsm geëvacueerd naar een afkoelingsrooster met ventilator, werkt goed.

Boven de koperen pan, de gasbrander, daarop de messing voet waarop de Huky, zo'n 7-8 kilo zwaar, wordt geplaatst. Deze messing basis verhindert dat de vlammen langs de buitenzijde van de Huky branden...

Omdat deze nieuwe brander veel hoger is dan de oorspronkelijke, moeten alle hoogtes aangepast. Hiertoe is alles op (zware) tegels neergezet...
Bijlagen

29
De Phidgets.

Deze electronica zit tussen de temperatuursondes (die registreren, binnenin de trommel van de Huky gemonteerd) de "Bean Temperature" en de "Environment Temperature".

Van het bovenste Phidget blokje loopt een kabeltje naar de laptop, waarop de brandgegevens (temperaturen, tijd, enz.) worden weergegeven.

Momenteel meet ik slechts tween temperaturen, deze van de koffiebonen, en de temperatuur van de Huky (geeft de kracht van de brander weer).
Bijlagen