Waar te beginnen...
Misschien bij het eind. Ik ben het glaskogeltje van 5 mm kwijt wat in de brouw-unit van mijn koffiemachine hoort.
Dit kogeltje: https://www.juraprofi.de/Philips-Ersatz ... 14981.html
Mijn koffiemachine is een Saeco Minuto HD8763/01
En ja, ik kan het daar bestellen.
Maar... Ik weet niet zeker of ik daarmee wel mijn probleem zou oplossen. En dan vind ik het zonde om het daar te bestellen, vooral ivm de verzendkosten. En als ik mijn machine gemaakt zou kunnen krijgen, met het kogeltje, dan wil ik juist ivm die verzendkosten nog wel wat (andere) onderdelen ter reserve bestellen.
Mijn huidige probleem is dat er nauwelijks water door de koffie loopt. Het meeste water eindigt na de 'brouwcyclus' (unit terug naar home) in de drabbak.
Nu denk ik dat dit komt doordat dat kogeltje er niet meer in zit.
Maar ik twijfel. Ik twijfel doordat dit kogeltje blijkbaar zit in wat het 'cremaventiel' genoemd wordt. En ik heb ergens inderdaad gelezen dat dit zorgt voor het schuimlaagje op de koffie. Maar dat is mijn probleem dus niet, ik krijg (bijna) helemaal geen koffie. Laat staan een cremalaagje.
Ook twijfel ik, doordat ik dit probleem, zei het in mindere mate, al had voor ik zeer waarschijnlijk het glaskogeltje ben kwijtgeraakt. Ik ben namelijk alles goed uit elkaar gaan draaien en schoon gaan maken, toen mijn koffiemachine vreemd begon te doen. Maar ik weet helaas niet meer zeker of dat probleem echt wel vergelijkbaar was met dit probleem.
Ik ben afgelopen zaterdag met mijn machine naar het repair cafe geweest en heb er twee uur lang aan gesleuteld samen met iemand, maar uiteindelijk hielp niks.
Daarna ben ik pas tot de realisatie gekomen dat ik dat glaskogeltje kwijt ben.
Weet iemand een manier om te testen of het kogeltje inderdaad de oorzaak van mijn probleem kan zijn? Of waar ik een vervangend kogeltje kan kopen, zonder dat het gelijk weggegooid geld is aan verzendkosten en dergelijke, als dit het probleem toch niet oplost? Of een andere slimmigheid? Of ander idee of tip?
Wellicht iemand die dezelfde (of vergelijkbare) machine heeft, die het kogeltje er even uit wil halen en wil testen of er dan inderdaad nauwelijks nog water door de koffie gaat, maar alles in de drabbak eindigt?
Hopelijk kan iemand mij verder helpen.
Glaskogel 5mm...
1
Laatst gewijzigd door Tuitje01 op ma 14 apr 2025, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.