Ecm cillini warmt continu op

1
Goedemorgen,

Ik heb een technische vraag.

Voor een zwager repareer ik een ecm cellini.
Deze warmde de helft van de tijd niet meer op.
Ik heb de pressostaat en het vacuüm ventiel vervangen.
Druk heb ik ingesteld op ca 1 bar. Na ca 10 minuten is het apparaat opgewarmd en slaat de verwarming netjes uit, echter....
Als de machine op 1 bar staat loopt de druk na ca 30 seconden naar 0,9 bar en begint dan weer te verwarmen.
Ik heb vroeger volautomaten gerepareerd maar nog nooit deze.
Is dit normaal dat de druk zakt ( in rust ) en weer verwarmt of is er iets mis?

Wie kan en wil hier antwoord op geven?

Groetjes Marcel

Re: Ecm cillini warmt continu op

3
Er zijn vast mensen op dit forum die zo beleefd zijn een retorische vraag te beantwoorden.

Maar laten we het anders doen:
Als (wat je ongetwijfeld wel weet) een thermostaat schakelt bij het bereiken van een ingestelde of vaste temperatuur.
Wat doet dan een pressostaat?

Aangezien (wat je ongetwijfeld ook weet) in een gesloten systeem druk en temperatuur evenredig aan elkaar zijn, kun je zelf het antwoord op je vraag geven.

Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.

4
Hoi.
Bedankt voor de reacties.

Het is dus normaal dat hij 0.1 bar zakt en weer opwarmt.... De druk zakt in 'stand by' niet enorm, maar 0,1bar
Dan zullen deze machines niet erg zuinig zijn met de energie ;)
Ik dacht wellicht is er ergens een kleine lekkage...

Maar misschien koelt de boiler wel wat af doordat deze warmte afgeeft en daardoor druk 'verliest', heb ik dat goed?

Ps. Wat is de standaard/ideale druk?

6
Hordijk1972 schreef:Hoi.

Na 2 weken goed gewerkt te hebben gebeurt er nu het volgende: de druk bouwt op tot een aantal bar, stopt niet met druk opbouwen...
2 weken geleden pressostaat vervangen.
Pressostaat defect?
Hij stopt dus bij een bepaalde waarde.
Maar hij stopt niet.
Toch stopt hij bij een bepaalde waarde.

Dat lijkt mij tegenstrijdig.
Als hij telkens bij dezelfde (blijkbaar ingestelde) waarde stopt, zou de pressostaat functioneren zoals bedoeld.
Als dat niet de gewenste waarde is, kun je deze met het stelschroef bovenop de pressostaat aanpassen.

Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.

7
Ik weet niet of hij stopt.
Het apparaat is in gebruik en ik kreeg een bericht van mijn zwager dat de druk enorm opliep en hij bang was dat hij zou ontploffen...ik heb een filmpje dat de druk oploopt tot over de 2 bar en begint te sissen..toen heeft hij hem uitgezet
ik denk dus dat hij niet stopt met druk opbouwen, .hij zei dat als hij heet water pakte de druk zakte ( logisch)
Nu is dus 2 weken geleden de pressostaat vervangen ,die heb ik afgesteld op zo'n 1.2 bar.
Tevens heb ik het overdruk ventiel schoongemaakt.

Wat doet de overdruk klep precies?
Ik heb nu het vermoeden dat de pressostaat kapot is,
Wat denken jullie?

Groetjes Marcel