Ervaringen met de WPM Konos? Overstap naar conisch en single dosing

1
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe maler en sta voor het eerst op het punt om over te stappen van een hopper-fed naar een single-dose model. Daarnaast wil ik ook graag kennismaken met een conische molen. De grotere sweetspot en de vergevingsgezindheid van conische maalschijven spreken me aan, zeker gezien mijn voorkeur voor iets donkerdere bonen met veel body en textuur in de kop.

In mijn zoektocht kwam ik eerst uit bij de Weber Key. Hoewel deze in veel opzichten aantrekkelijk lijkt, lees ik dat hij qua textuur wat vlak blijft, precies datgene waar ik juist op let. Via dit forum ben ik daarna de Hedone Honne tegengekomen, die me erg aanspreekt. Alleen lijkt er een 2.0-versie aan te komen, en ik twijfel of het de moeite is om daarop te wachten. Zeker omdat ik op dit moment zonder molen zit, wil ik liever niet te lang in limbo blijven.

Nu kwam ik recent de WPM Konos tegen. Een stuk betaalbaarder, uitgerust met 71mm conische maalschijven, mooi afgewerkt en over het algemeen positieve reviews. Wat me wel wat tegenhoudt, is de manier van malen: het apparaat gebruikt een soort booster-knop ( om alles uit te klaren?) die het maalproces behoorlijk vertraagt. Aangezien ik gewend ben aan snelle hopper-molens (onder de 10 seconden), weet ik niet of dat voor mij werkt.

Link naar de officiële pagina:
https://zp1-wpm.com/products/zp-1-konos
En een YouTube-review:
https://youtu.be/aWl-mLzuuTg?si=FP-_q__2puyZ_cMN

Zijn er hier mensen met ervaring met de Konos? Of tips over hoe hij zich verhoudt tot andere conische single-dose molens in deze prijsklasse? Alle inzichten zijn welkom!

Bedankt alvast!
Londinium-Eureka75e-ECM Giotto-Mazzer Major-Fiorenzato T80-

Re: Ervaringen met de WPM Konos? Overstap naar conisch en single dosing

3
Ik kies er nu bewust voor om over te stappen op single dosing en weet dat dit een andere workflow met zich meebrengt. Maar om eerst 10sec te malen en daarna nog 15 à 20 seconden een boosterknop ingedrukt te moeten houden, vind ik persoonlijk wat overdreven. Los daarvan lijkt het me een bijzonder interessante molen qua specificaties.

De Niche lijkt me op zich interessant. Maar ik denk dat ik vrij snel de behoefte zou hebben om te upgraden.
Laatst gewijzigd door nicholas op do 22 mei 2025, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

5
nicholas schreef: do 22 mei 2025, 19:14 Ik wil niet snobberig doen, maar naast m’n La Marzocco vind ik hem niet zo goed passen. Daarnaast denk ik dat ik vrij snel de behoefte zou hebben om te upgraden.
Schuin tegenover CS Amsterdam is Priesthood, een prachtig super hip koffietentje met zitplekken over meerdere verdiepingen en raad eens wat voor maler ze (o.a.) naast de La Marzocco hebben... juist ja de Niche.

Ze doen daar niet snobberig maar maken gebruik van de kwaliteit van het betaalbare ding.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

7
Klinkt goed, ik ga daar zeker eens langs bij mijn volgende bezoek aan Amsterdam. Wellicht hebben ze daar ook een Mythos of iets vergelijkbaars naast staan?

Ik begrijp dat het een zeer degelijke molen is, maar persoonlijk vind ik hem niet zo mooi. Bovendien lees ik vaak dat mensen die later geüpgraded zijn, wel degelijk een merkbare verbetering ervaren.

8
Kan niet objectief zijn geweest zulke uitspraken. 68mm conisch is gewoon een beest van een maalwerk die precies doet wat hij moet doen en presteert. Tuurlijk is er smaakverschil waar te nemen tussen plat of conisch maar wanneer iemand zegt beter dit, beter dat kun je dat met een korrel zout nemen. Dat maalwerk geeft een dik vol mondgevoel en dikke body. Mijn smaak is veranderd en daarom overgestapt op de eureka XL met medium roast bonen.
Maar de Niche heeft mij jaren voorzien van excellente koffie.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!