Re: Wat drink je nu?

5161
MichaelvDuuren schreef: zo 18 mei 2025, 12:28
Hk87 schreef:
MichaelvDuuren schreef: za 17 mei 2025, 22:45
Die had ik als filter mee op vakantie afgelopen mei vakantie. Was erg lekker inderdaad heel veel geniet momentjes door gehad.
Als V60? Welke recept heb je aangehouden?

Ik heb hem naast espresso roast ook als filter roast genomen en dat moet ik nog uitproberen.

Ik moet zeggen dat ik filterkoffie echt goed krijgen nog steeds wel echt lastig vindt. het is voor mijn smaak al snel verpest, heel veel trail en error nog.
Temperatuur heb ik op vakantie niet kunnen meten dus gewoon gekookt water opgegoten met een waterkoker. Zal rond de 96 graden hebben gelegen vermoed ik.

Ik maalde met een Timemore Chestnut C2 handmaler:
V60 inderdaad

17 gram met 270 gram koffie uit
Bloom: 35 gram 40 sec
1e pour: tot 120 gram
2e pour: (kleine pour) wanneer koffie bed zichtbaar wordt tot 170 gram
3e pour: wanneer het koffie bed zichtbaar wordt tot 270 gram

Tijd lag rond de 3 minuten

Ik kreeg er heerlijke zoete fruitige koffie mee waar ik blij van werd.
Bedankt, heb het geprobeerd. Geen succes :lol:
Dat zal ook wel 100% aan mij liggen.

Een standaard V60 lukt wel vaker niet. Smaakt naar ehmm, bijna niks met een vleugje karton.

Ik heb tot nu toe het meeste succes met de hybrid van The Coffee Chronicler.
En laatste tijd ook met de nieuwe hybride van tetsu kasuya.
Smaakt dan niet echt als hoe V60 normaal gesproken is maar het is tenminste wel okee.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: Baratza sette 270 WI & 1zpresso ZP6 & pre-order Kafatek Monolith Titan SDRM

5164
Hk87 schreef:
MichaelvDuuren schreef: za 17 mei 2025, 22:45
Die had ik als filter mee op vakantie afgelopen mei vakantie. Was erg lekker inderdaad heel veel geniet momentjes door gehad.
Als V60? Welke recept heb je aangehouden?

Ik heb hem naast espresso roast ook als filter roast genomen en dat moet ik nog uitproberen.

Ik moet zeggen dat ik filterkoffie echt goed krijgen nog steeds wel echt lastig vindt. het is voor mijn smaak al snel verpest, heel veel trail en error nog.
Temperatuur heb ik op vakantie niet kunnen meten dus gewoon gekookt water opgegoten met een waterkoker. Zal rond de 96 graden hebben gelegen vermoed ik.

V60 inderdaad

Merk je een wereld van verschil door in 3 fases water te gieten?
Ik ben daar op een gegeven moment mee gestopt omdat het voor mij nauwelijks verschil maakte, dus voortaal doe ik (wel heel slooow) alles in één pour.

5165
Kaan schreef:
Hk87 schreef: Als V60? Welke recept heb je aangehouden?

V60 inderdaad

Merk je een wereld van verschil door in 3 fases water te gieten?
Ik ben daar op een gegeven moment mee gestopt omdat het voor mij nauwelijks verschil maakte, dus voortaal doe ik (wel heel slooow) alles in één pour.
Jazeker, maar ik laat het water dan wel weglopen tot het koffie bed zichtbaar (bijna droog) is voor ik de volgend pour doe.
Doe ik dat niet dan merk ik ook weinig verschil.

5167
Vandaag ben ik bij Friedhats Fuku Café in Amsterdam geweest en heb ik met Lex, de eigenaar, gesproken over wat nou het geheim is van een goede V60. Het eerste wat hij zei, was: het water.
Hij raadde aan om eventueel je recept/methode eens te vergelijken met Spa Blauw. Zo weet je ongeveer of je water een beetje in de juiste richting zit.

Mijn 1Zpresso ZP6 heeft vertraging opgelopen, en in de tussentijd heb ik mijn theoretische kennis over de V60 weer wat opgefrist. Een goede en smaakvolle V60 vraagt echt wel wat theorie.

Ik heb ook twee Hario Switch-hybride recepten die me best goede resultaten hebben opgeleverd.

Misschien hebben anderen er ook wat aan:
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: Baratza sette 270 WI & 1zpresso ZP6 & pre-order Kafatek Monolith Titan SDRM
Bijlagen
Dit recept met 1 pour is handig om te kijken hoe de dial in werkt en daarna tweaken<br /><br />Darker roast (medium roast) als eerste variabel temperatuur verlagen. (Theorie/test: kortere bloom (30 seconde) kan beter smaken)<br /><br />Light roast(lees: ultra light nordic style) voor hoge extractie, aantal pours vermeerderen (theorie/test: lange, 2 minuut bloom kan beter smaken, lange bloom=hoge TDS)<br /><br />Voor light roast washed kan fast flow pour gebruikt worden met veel turbulentie. Spuit hoger houden<br />Voor Naturals en anaerobic soorten: juist minder pushen naar de maximale, temperatuur verlagen, minder turbulente pours, minder aantal pours of gewoon 1 pour aanhouden. Grover malen etc. Dit recept met 1 pour is handig om te kijken hoe de dial in werkt en daarna tweaken

Darker roast (medium roast) als eerste variabel temperatuur verlagen. (Theorie/test: kortere bloom (30 seconde) kan beter smaken)

Light roast(lees: ultra light nordic style) voor hoge extractie, aantal pours vermeerderen (theorie/test: lange, 2 minuut bloom kan beter smaken, lange bloom=hoge TDS)

Voor light roast washed kan fast flow pour gebruikt worden met veel turbulentie. Spuit hoger houden
Voor Naturals en anaerobic soorten: juist minder pushen naar de maximale, temperatuur verlagen, minder turbulente pours, minder aantal pours of gewoon 1 pour aanhouden. Grover malen etc.

5168
Spa blauw is ook wat ik mensen adviseer als ze zich afvragen of water de oorzaak van problemen is. Het is niet erg vriendelijk voor je espressomachine, maar voor je koffie is het bovengemiddeld goed. Wanneer je meer/beter wil dan dat wordt het al snel wetenschap ;)

Wat drink je nu?

5169
Pti schreef:Spa blauw is ook wat ik mensen adviseer als ze zich afvragen of water de oorzaak van problemen is. Het is niet erg vriendelijk voor je espressomachine, maar voor je koffie is het bovengemiddeld goed. Wanneer je meer/beter wil dan dat wordt het al snel wetenschap ;)
Waardoor is het niet vriendelijk?
Afbeelding
ik wil het ook weleens uitproberen.

Eerst zoeken dan vragen
Afbeelding
:
Volgens ChatGTP, klopt dit een beetje?

Het gebruik van Spa Blauw (of ander flessenwater) in je espressomachine is technisch mogelijk, maar er zijn een paar belangrijke overwegingen:

Afbeelding
Voordelen van Spa Blauw
• Weinig kalk: Spa Blauw is natuurlijk mineraalarm water, dus het bevat zeer weinig calcium (Ca²⁺) en magnesium (Mg²⁺). Daardoor is het bijna volledig kalkvrij, wat ontkalken vrijwel overbodig maakt.
• Neutraal smaakprofiel: Omdat het weinig mineralen bevat, beïnvloedt het de smaak van je koffie minder dan mineraalrijk water.

Afbeelding
Mogelijke nadelen
• Te weinig mineralen: Koffie-extractie is het beste bij water met een bepaalde mineralenbalans. Te weinig mineralen (zoals in Spa Blauw) kunnen leiden tot:
• Flauwe of vlakke smaak
• Minder body of aroma
• Smaakoptimalisatie: Voor de beste koffie raden sommige barista’s of koffiemerken aan om water te gebruiken met een TDS (Total Dissolved Solids) van ongeveer 75-150 ppm, terwijl Spa Blauw slechts rond de 30 ppm zit.

Afbeelding
Conclusie
Afbeelding
Ja, je kunt Spa Blauw gebruiken in je espressomachine — het is veilig en goed tegen kalkvorming.
Afbeelding
Maar voor optimale koffiesmaak kun je beter kiezen voor water met iets meer mineralen, of speciaal gebalanceerd water voor koffie, zoals:
• Brita-gefilterd kraanwater
• Third Wave Water (mineraalzakjes voor gebalanceerd water)
• BWT filtercartridges (voor machines met waterreservoirs)

Als je vooral bezorgd bent over kalkschade, is Spa Blauw een prima keuze. Als je echt het maximale uit je koffie wilt halen, dan loont het om iets meer aandacht te besteden aan de waterkwaliteit.

Wil je tips voor het zelf samenstellen van perfect koffiewater?

5170
Als je goed water voor koffie wilt vinden zoek dan naar flessenwater en dan specifiek naar de waarde HCO³ met een waarde van 40. Als je die hebt gevonden super maar mocht je bijvoorbeeld 1 van 50 vinden en 1 van 30 dan kun je die ook 50/50 mixen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!