Heel eerlijk, bij espresso kijk ik zeer zeker naar ratio en doorlooptijd. Maar bij Lungo heb ik met trial & error de maalgraad bepaald waarbij de smaak van een volle kop Lungo goed in balans is. Daarbij kijk ik eigenlijk verder niet naar ratio en doorlooptijd.Koffiedrap schreef: di 10 jun 2025, 10:29Welke doorlooptijd houd je aan voor een lungo? Hier verschillen vaak ook de meningen over; de een zegt je moet inderdaad grover malen en dezelfde doorlooptijd aanhouden en de andere zegt nee je moet een espresso maken die veel langer door laten lopen..RonBakker1964 schreef: ma 09 jun 2025, 23:10 Als iemand mij vraagt om "gewoon zwarte koffie" , bereid ik deze met mijn pistonmachine toch altijd als een Lungo. En krijg hier vaak erg enthousiaste reacties op : "Goh, wat een lekkere koffie". Wel maal ik de koffie voor de Lungo een stuk grover dan voor de espresso. Daarmee zijn extractietijd en smaak best goed in balans, in ieder geval is de koffie niet te zuur of te bitter. Overigens, tot een poosje terug gebruikte ik een volautomaat, een Jura. . Als je daarop de optie "koffie" kiest zet íe het in feite ook in de vorm van een Lungo m.i. Ik heb zelf 1 x een zelf gezette Americano geprobeerd. Maar het zal wel komen omdat ik een fervent espressodrinker ben. Ik vond de Americano helemaal niks. Veel te waterig en slap. Dus ik raad Lungo aan als beste optie voor "gewoon zwarte koffie".
Wat kenners erover schrijven (bijv James Hoffmann in zijn boek "Hoe maak je thuis de beste koffie") ,is het voor een goede smaak van de Lungo wel degelijk zaak om de koffie hiervoor grover te malen dan bij een espresso. En daarmee bereiken dat de doorlooptijden van een espresso en een Lungo in de basis min of meer gelijk zijn aan elkaar. Op moment dat bij de Lungo dezelfde maalgraad gebruikt als bij een espresso, wordt de doorlooptijd veel te lang en wordt de koffie zurig (onderextractie). Bovendien komt er door die langere doorlooptijd ook meer cafeine vrij. Ik gebruik bij het maken van een Lungo in ieder geval een grovere maalgraad dan bij een espresso.