Re: Wat drink je nu?

5213
Nu sinds twee dagen aan de banana split van DAK zowel voor espresso als ook filterkoffie. Wordt geadverteerd als Omni roast.

Betreft de Toffee culturing:
To create this lot, the mixed fermentation technique was used. It involves adding pre-prepared sourdough to coffee and their subsequent joint fermentation. After washing and de-pulping, the coffee undergoes fermentation and when the Ph indicators are reached, a starter is added. It is made using yeast, bacteria, as well as microbes contained in fruits (pineapple and banana). It lasts 170 hours, after which the coffee cherries are dried under the sun. It is cleaned using a huller machine and packed to GrainPro bags.

Als een V60 vond ik het best lekker, heel juicy en funky. Bijna te funky. Twee brews gemaakt waarvan eentje met een sibarist papiertje en de andere op een normale cafec abaca filter. Op de cafec papiertje neigt bij mij meer naar banaan. Op de sibarist moest het een stuk fijner gemalen want anders is de doorloop veel te snel maar dat werd meer een ananas smaakje. Allebei wel lekker!

Als espresso.. is het gewoon.. raar en dat gaat mij gewoon te ver! Ik kan me voorstellen dat het in een cappuccino geweldig kan zijn maar voor mijn smaak te funky als een shotje espresso. Dit zou wellicht nog wat beter kunnen worden met grote unimodale schijven maar dan nog geen bakje koffie voor vaker vind ik.

Dus hopper van de sette leeggeschept en verder naar de Onyx Coffee / Southern Weather. Die wordt hier gebrand door Manhattan roasters met wie ze een samenwerking hebben.
En deze vind ik nou fenomenaal lekker, wauw. Zeer positief verrast!
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: Baratza sette 270 WI & 1zpresso ZP6 & pre-order Kafatek Monolith Titan SDRM
Bijlagen

5214
Hk87 schreef: vr 27 jun 2025, 18:56 Nu sinds twee dagen aan de banana split van DAK zowel voor espresso als ook filterkoffie. Wordt geadverteerd als Omni roast.

...

Als espresso.. is het gewoon.. raar en dat gaat mij gewoon te ver! Ik kan me voorstellen dat het in een cappuccino geweldig kan zijn maar voor mijn smaak te funky als een shotje espresso. Dit zou wellicht nog wat beter kunnen worden met grote unimodale schijven maar dan nog geen bakje koffie voor vaker vind ik.
Geinig, de banana split heb ik ook. Ik vind hem als espresso eigenlijk wel goed. Wel wennen, beetje steviger dan het andere van DAK. Banaan proef je wel, ook die gefermenteerde smaak, maar omdat er ook een goed zuurtje in zit mag ik hem wel. Beter dan een met kersen gefermenteerde Colombiaan van Friedhats, die vond ik niet te tanken.

Neem hem volgende werk mee op vakantie, dan gaat ie in de 48 mm conische handmaler en picopresso, ben erg benieuwd of ik het dan nog steeds wat vind (thuis met 102 mm schijven).

5215
Boozzz schreef: vr 27 jun 2025, 23:06
Hk87 schreef: vr 27 jun 2025, 18:56 Nu sinds twee dagen aan de banana split van DAK zowel voor espresso als ook filterkoffie. Wordt geadverteerd als Omni roast.

...

Geinig, de banana split heb ik ook. Ik vind hem als espresso eigenlijk wel goed. Wel wennen, beetje steviger dan het andere van DAK. Banaan proef je wel, ook die gefermenteerde smaak, maar omdat er ook een goed zuurtje in zit mag ik hem wel. Beter dan een met kersen gefermenteerde Colombiaan van Friedhats, die vond ik niet te tanken.

Neem hem volgende werk mee op vakantie, dan gaat ie in de 48 mm conische handmaler en picopresso, ben erg benieuwd of ik het dan nog steeds wat vind (thuis met 102 mm schijven).
Je hebt een lagom 01 dan denk ik, welke schijven zitten er in, mizen denk ik? Of SSP?

Met de huidige Sette was het gewoon niet te doen die banana split
Maler: Baratza sette 270 WI & 1zpresso ZP6 & pre-order Kafatek Monolith Titan SDRM

5216
Hk87 schreef: vr 27 jun 2025, 23:19 Je hebt een lagom 01 dan denk ik, welke schijven zitten er in, mizen denk ik? Of SSP?

Klopt, met de mizen inderdaad. Twijfel al een tijd of ik toch nog zo'n setje HU schijven erbij moet halen, maar vrees ergens dat ik te barbaars ben om het verschil echt te proeven (en ik heb ook geen zin om vaak van schijf te wisselen).

Mijn vriendin vindt de banana split ook maar mwah trouwens. Moet zeggen nu een paar dagen achter elkaar, ben blij dat ik ook nog wat washed bonen van DAK (de Paloma) heb liggen, stuk subtieler.

5218
Tijdens mijn vakantie in de Ardennen (omgeving Durbuy) in een klein soevenierswinkeltje tegen wat boontjes aangelopen. Ook al had ik zelf heerlijke bonen mee vanuit thuis, kon ik hier een klein zakje (net iets meer dan een maand oud vanaf branden) niet laten liggen.

Heb hier " slechts" de mogelijkheid tot Aeropress (huisje heeft alleen Senseo en Dolce Gusto apparaat :cry: ) dus enigszins beperkt. Ben blij dat ik deze roch nog even mee ingepakt heb, want grootste deel van de horeca in de directe omgeving is ook allemaal vol-automaten ellende helaas. :roll:

Ondanks dat het een redelijk licht gebrande roast is, vind ik hem eerder lekkerder worden met grover malen, dan wanneer ik fijner ga.

Zit dus wel echt op de grovere Espresso maling, als je de chart van Commandante zelf er als meting naast legt ( Red Clix - stand 26 beviel me vanochtend het beste tot nu toe).

Cheers! Vanuit "den Bèls"
Coffee, sleep, Coffee, repeat
Bijlagen

5219
Boozzz schreef: za 28 jun 2025, 15:32
Hk87 schreef: vr 27 jun 2025, 23:19 Je hebt een lagom 01 dan denk ik, welke schijven zitten er in, mizen denk ik? Of SSP?

Klopt, met de mizen inderdaad. Twijfel al een tijd of ik toch nog zo'n setje HU schijven erbij moet halen, maar vrees ergens dat ik te barbaars ben om het verschil echt te proeven (en ik heb ook geen zin om vaak van schijf te wisselen).

Mijn vriendin vindt de banana split ook maar mwah trouwens. Moet zeggen nu een paar dagen achter elkaar, ben blij dat ik ook nog wat washed bonen van DAK (de Paloma) heb liggen, stuk subtieler.
Persoonlijk zou ik HU alleen doen als je echt enkel en alleen light roast drinkt en dan nog eigenlijk doen de Mizen schijven daar niet onder aan. Naar horen en zeggen van mensen die allerlei high end malers hebben gehad waaronder een lagom, zijn de Mizen zeer goed gewaardeerde schijven die natuurlijk uitstekend doen voor light roast maar ook voor de wat donkerdere branding. Een alleskunner zeg maar. Het is dan persoonlijk of je het zal waarderen zo'n setje HU schijven.

Heb je al wat geëxperimenteerd met iets donkerdere branding bonen? Ik zou eens lekker een keer van het Hoofdkwartier, koffie van de maand nemen ofzo of een classic Brazil. In ieder geval wat anders als DAK en Friedhats. Ik weet natuurlijk niet wat voor koffiedrinker je bent maar dat segment zou jou Lagom ook heel goed moeten doen.