Het is apart maar een volle hopper geeft een naar mijn smaak lekkerder koffie dan een single dose maler. Schreef ik al eerder, waarschijnlijk omdat je niet alle fines in je filterbakje puft. Dat de sd iets naar voren hangt maakt niets uit, lijkt leuk maar voegt vrij weinig toe.
De nieuwe black diamond schijven (die je niet nodig hebt) kun je ook voor de XL kopen, die passen. Alleen de bovenste blind burr in de nieuwe maler moet je dan wisselen voor 1 met 3 gaatjes. Maakt toch niks uit, knappe kerel als je dat kunt proeven. En Eureka lanceert malers per dozijn zo'n beetje per kwartaal. Niet bij te houden.
De XL kun je met wat geduld ook nog wel prima 2e hands scoren voor 400 a 450 euro.
Uiteindelijk maakt het niet uit welke je koopt, beide zijn goed. Ik vind de mogelijkheid tussen sd en hopper erg fijne bijkomstigheid. En op smaak gebaseerd kies ik toch wel vaak voor de hopper.
De Libra 65 is natuurlijk nog weer wat veelzijdiger, wellicht komt die er ooit bij mij nog in de plaats van de XL.
Zoveel mensen, zoveel wensen en adviezen. Succes met de keuze!