Re: Nieuw!

11
Die Pro variant is nog niet lang uit denk ik toch? Ik heb hem niet eerder gezien maar ik vind het wel een heel mooie Maler geworden zo.
Espressomachine: Strietman CT1 & HiBREw H4C Ultra
Maler: 1zpresso K-Ultra
pre-order Kafatek Monolith Titan SDRM

12
https://vanpommeren.nl/products/eureka- ... -pro-zwart

Niet echt boeiend verschil volgens mij. Ga je niet proeven denk ik;

De Eureka Single Dose Pro is de geüpgradede opvolger van de populaire Single Dose. Eureka perfectioneerde de maalkamer en vergrootte de uitloop, wat vastlopen minimaliseert. Met een vernieuwde voorkant en de robuuste King Size Grind Dial, is deze molen een droom voor thuisbarista's die zonder retentie met verschillende bonen willen experimenteren.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

13
Op het oog vind ik die single dose pro wel heel fraai: compact en die houtaccenten ! Maar de optie om voor een xl te gaan met sd hopper is ook heel interessant en misschien wel best of both worlds. Gewoon maar eens bij Van Pommeren langs om te kijken, horen en proeven.

14
BigMike schreef: wo 30 jul 2025, 14:16 Op het oog vind ik die single dose pro wel heel fraai: compact en die houtaccenten ! Maar de optie om voor een xl te gaan met sd hopper is ook heel interessant en misschien wel best of both worlds. Gewoon maar eens bij Van Pommeren langs om te kijken, horen en proeven.
Waarom zou je voor een xl met sd hopper gaan als de single dose pro precies dat doet en ook nog ietsje goedkoper is.
Espressomachine: Strietman CT1 & HiBREw H4C Ultra
Maler: 1zpresso K-Ultra
pre-order Kafatek Monolith Titan SDRM

15
Hk87 schreef: wo 30 jul 2025, 18:28
BigMike schreef: wo 30 jul 2025, 14:16 Op het oog vind ik die single dose pro wel heel fraai: compact en die houtaccenten ! Maar de optie om voor een xl te gaan met sd hopper is ook heel interessant en misschien wel best of both worlds. Gewoon maar eens bij Van Pommeren langs om te kijken, horen en proeven.
Waarom zou je voor een xl met sd hopper gaan als de single dose pro precies dat doet en ook nog ietsje goedkoper is.
Idd, beetje zinloos.

De Single Dose Pro is ook specifiek gemaakt voor lage retentie. Licht voorover hellend, bellows, de SD Pro heeft 1 blind burr (XL niet), de uitgang waar het maalsel uit komt is beter aangesloten op de catch cup dan de originele Single Dose.

Ik zou het wel weten. Nogmaals, de Single Dose Pro is twee generaties later dan de XL uitgekomen.
Je kan ook andere maalschijven voor de SD Pro kopen. Eureka heeft 4 setjes maalschijven uitgebracht: https://www.eureka.co.it/en/products/bl ... index.aspx

Enige andere maler die ik zou overwegen is de Eureka Mignon Libra 65 AP, vanwege grind by weight wat de workflow lekker makkelijk maakt, maar dan is het dus geen single doser.
Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO ☕

16
Mocht je 2ehands wat vinden heb ik wegens aanschaf van een nieuwe molen mijn eureka mignon single dose (niet het nieuwe pro type) te koop, in de kleur Chrome. Inclusief de Aro Espresso instelwijzerplaat. Hiermee kun je nog overzichtelijker de maalafstelling instellen. Verder zijn de maalschijven uitgeshimd en gelijk voorzien van verzonken inbus boutjes voor het juist centreren van de maalschijf. Mocht je dit wat lijken kun je me een bericht sturen

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

17
robinfcb schreef: wo 30 jul 2025, 19:12
Hk87 schreef: wo 30 jul 2025, 18:28
Idd, beetje zinloos.

De Single Dose Pro is ook specifiek gemaakt voor lage retentie. Licht voorover hellend, bellows, de SD Pro heeft 1 blind burr (XL niet), de uitgang waar het maalsel uit komt is beter aangesloten op de catch cup dan de originele Single Dose.

Ik zou het wel weten. Nogmaals, de Single Dose Pro is twee generaties later dan de XL uitgekomen.
Je kan ook andere maalschijven voor de SD Pro kopen. Eureka heeft 4 setjes maalschijven uitgebracht: https://www.eureka.co.it/en/products/bl ... index.aspx

Enige andere maler die ik zou overwegen is de Eureka Mignon Libra 65 AP, vanwege grind by weight wat de workflow lekker makkelijk maakt, maar dan is het dus geen single doser.
Het simpele antwoord: voor feestjes en partijen! 😂 Daarnaast ben ik een periodedier en kan het heel goed zijn dat als de maan en de zon in 1 lijn staan met de aarde dat ik dan besluit om, al dan niet tijdelijk, te stoppen met single dosen. Een machine die bestand is tegen dat soort grillen is fijn!

De libra 65 ap had ik voorbij zien komen. Weet niet of deze net zo om te bouwen is naar SD als een XL. GBW lijkt me ergens wel een verademing. Zou die libra wel eens naast een XL willen zien qua geluid, snelheid, maalsel en retentie.

18
RickvanHuet schreef: wo 30 jul 2025, 19:33 Mocht je 2ehands wat vinden heb ik wegens aanschaf van een nieuwe molen mijn eureka mignon single dose (niet het nieuwe pro type) te koop, in de kleur Chrome. Inclusief de Aro Espresso instelwijzerplaat. Hiermee kun je nog overzichtelijker de maalafstelling instellen. Verder zijn de maalschijven uitgeshimd en gelijk voorzien van verzonken inbus boutjes voor het juist centreren van de maalschijf. Mocht je dit wat lijken kun je me een bericht sturen

Thx, ik neem hem mee in mijn overwegingen! Ik heb echter geen haast, ik hoop jij ook niet 😉

19
Het is apart maar een volle hopper geeft een naar mijn smaak lekkerder koffie dan een single dose maler. Schreef ik al eerder, waarschijnlijk omdat je niet alle fines in je filterbakje puft. Dat de sd iets naar voren hangt maakt niets uit, lijkt leuk maar voegt vrij weinig toe.

De nieuwe black diamond schijven (die je niet nodig hebt) kun je ook voor de XL kopen, die passen. Alleen de bovenste blind burr in de nieuwe maler moet je dan wisselen voor 1 met 3 gaatjes. Maakt toch niks uit, knappe kerel als je dat kunt proeven. En Eureka lanceert malers per dozijn zo'n beetje per kwartaal. Niet bij te houden.

De XL kun je met wat geduld ook nog wel prima 2e hands scoren voor 400 a 450 euro.

Uiteindelijk maakt het niet uit welke je koopt, beide zijn goed. Ik vind de mogelijkheid tussen sd en hopper erg fijne bijkomstigheid. En op smaak gebaseerd kies ik toch wel vaak voor de hopper.

De Libra 65 is natuurlijk nog weer wat veelzijdiger, wellicht komt die er ooit bij mij nog in de plaats van de XL.

Zoveel mensen, zoveel wensen en adviezen. Succes met de keuze!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

20
Jou gedachte over switchen tussen single dose en hopper herken ik wel. Daarom heb ik een Turbo geupgrade (incl nieuwe maalschijven Black Diamant Specialty):
Afbeelding
Afbeelding

Overigens zou ik de machine bij feesten en partijen laten voor wat hij is en er een nespresso oid bijpakken. Dit gaat je een hoop gestress en afwezigheid schelen.

Het enige voordeel wat ik zie bij de nieuwe versie: SD Pro is de Blindburrs, die voor nog minder retentie zorgen.
De nieuwe Libra 65 is wat mij betreft de absolute winnaar als je het geld er voor over hebt. Zelfde machine als een XL, maar met blindburrs en dan ook nog met een grind by weight functie.
Dat maakt je leven wel echt een stuk makkelijker, dat ga je echt merken.