Ik heb mijn Mokaexpres weer eens uit de kast gehaald en wat is die koffie toch lekker die daar uit komt.
Het is toch lastig om daar een slecht bakje koffie uit te halen. Maar feit blijft dat ik toch cappuchino erg lekker vind.
Het volgende : de Bialetti cappuccinomaker ; dat ie lekkere koffie maakt geloof ik wel ,maar hoe werkt dat nou met die melk ? In het fimpje op :http://www.mukkaexpress.it/eng_home.html zie ik echte (micro)melkschuim. Heeft iemand ervaring met dit ding ? Volgens mij kan dit ding toch niet zulk mooie schuim maken.
Re: Bialetti cappuccinomaker
2Even een vraag zo tussendoor: Heb je een rvs of aluminium bialetti ?
Grtz
Grtz
3Werkt, maar is natuurlijk niet te vergelijken met een echte cappu.
Hoe het werkt is heel eenvoudig, er zit een sort of plug met een klein stoompijpje bovenop de uitloop. Deze springt pas open bij een bepaalde druk, waardoor stoom door de melk loopt en deze opschuimt. Ondertussen loopt ook de koffie de melk in, deze wordt dus meteen al gemengd met elkaar.
Is een leuk alternatief wanneer je geen machine heb en geen zin om de melk apart op te stomen.
Hoe het werkt is heel eenvoudig, er zit een sort of plug met een klein stoompijpje bovenop de uitloop. Deze springt pas open bij een bepaalde druk, waardoor stoom door de melk loopt en deze opschuimt. Ondertussen loopt ook de koffie de melk in, deze wordt dus meteen al gemengd met elkaar.
Is een leuk alternatief wanneer je geen machine heb en geen zin om de melk apart op te stomen.
Rancilio Silvia | Eureka Mignon Specialita
4Ik heb nu het klassieke aluminium hoekig model.
Maar ik wil dat koeienpotje ook wel eens proberen,dan heb ik ook cappuccino op de boot.
Maar ik wil dat koeienpotje ook wel eens proberen,dan heb ik ook cappuccino op de boot.
VBM Domobar LSM 97/i
5Ik kan je helaas niets vertellen over het koeienpotje en of daar mooi en drinkbaar microfoam uitkomt.nardus schreef:Ik heb nu het klassieke aluminium hoekig model.
Hoe oud is Bialetti ondertussen, en hoelang heeft deze "droog" gestaan?.
Mocht een aluminum Bialette namelijk te lang droog staan, met name het onderste gedeelte van je bialetti dan ontstaat er aluminiumcorrosie, dit op lange termijn gezondheidsrisico's met zich mee kan brengen.
ik ben dan ook nog altijd voorstander om een lang niet gebruikte bialetti te vervangen voor een rvs bialetti, deze je ook langere tijd niet hoeft te gebruiken zonder dat hij "vergaat".
6Aluminiumcorrosie conserveert het aluminium juist en zorgt dat het niet verder oxideerd. Er bevind zich altijd een oxidelaag van 1nm op elk object van aluminium. Dat maakt het z`on mooi materiaal om pannen/ketels van te maken..
VBM Domobar LSM 97/i
7Yes, met bovenstaand. Aluminium oxideert zeer snel, veel sneller dan ijzer, maar aluminiumoxide is doorzichtig en beschermt het aluminium van verder oxideren. Pas als je het laagje constant gaat wegschuren vergaat je potje, maarja.. dat moet je dan ook niet doen ![Knipoog ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
![Knipoog ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
8Nee inderdaad dat lijkt me ook niet erg verstandig, maar ja zo zijn er wel meer materialen in de wereld waar we onze twijfels bij kunnen hebbenSteefM schreef:Yes, met bovenstaand. Aluminium oxideert zeer snel, veel sneller dan ijzer, maar aluminiumoxide is doorzichtig en beschermt het aluminium van verder oxideren. Pas als je het laagje constant gaat wegschuren vergaat je potje, maarja.. dat moet je dan ook niet doen
![Lach :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Maar iets met "oxidatie" blijft bij mij toch een twijfelgeval of ik daar mijn koffie uit wil hebben.
Maar elke dag op je pen kauwend college's volgens zal ook wel niet goed voor je gezondheid zijn
![Lach :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
9Omdat er nog geen antwoord op je vraag was gegeven heb ik vanmiddag is even gepraat met onze technische man bij SL.
De Bialette Cappuccinomaker werkt als volgt:
Bovenin komt koude (volle) melk, je zet het apparaat aan, zoals bij een normale Bialetti komt na een tijdje de espresso naar boven, dit vermengd zich dus met de koude melk ( die ondertussen wel wat zou zijn opgewarmd door de warmte van beneden ) die je vooraf in de bovenkant hebt gedaan.
Aan het eind heb je het bekende "pruttelende" geluid, op dit moment gaat de Bialetti proberen van het melk en espresso mengsel schuim te maken. Uit eigen ervaring en van horen zeggen moet dit niet z'n fantastisch schuim geven, wat ik me persoonlijk ook niet kan voorstellen bij een mensen van melk en espresso.
Een paar filmpjes voor je opgezocht :
http://www.youtube.com/watch?v=yeDZyYHp ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=sVbslUZK ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
De Bialette Cappuccinomaker werkt als volgt:
Bovenin komt koude (volle) melk, je zet het apparaat aan, zoals bij een normale Bialetti komt na een tijdje de espresso naar boven, dit vermengd zich dus met de koude melk ( die ondertussen wel wat zou zijn opgewarmd door de warmte van beneden ) die je vooraf in de bovenkant hebt gedaan.
Aan het eind heb je het bekende "pruttelende" geluid, op dit moment gaat de Bialetti proberen van het melk en espresso mengsel schuim te maken. Uit eigen ervaring en van horen zeggen moet dit niet z'n fantastisch schuim geven, wat ik me persoonlijk ook niet kan voorstellen bij een mensen van melk en espresso.
Een paar filmpjes voor je opgezocht :
http://www.youtube.com/watch?v=yeDZyYHp ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=sVbslUZK ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
10Bij het opschuimen van melk voor mijn cappu's let ik er altijd erg op dat de temperatuur niet boven de 75C uitkomt, hoe zit dat hier denk je?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder