Re: Koffie invriezen

12
Soms scroll je even op het forum terwijl je ergens naar op zoek bent en kom je ineens een heek ander topic tegen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je ervaringen met het invriezen met weck potjes @HK.

Ik kies zelf vaak voor flinke porties koffie om jn te kopen, denk aan 3 tot 5 KG in een keer. Niet alleen omdat dit prijstechnisch interessant is, maar ook omdat ik wat vaker koffiebonen bestel die maar tijdelijk verkrijgbaar zijn (koffie vd maand HK, Winterseizoen Blanche Dael etcetera). Als me er dan een echt bevalt wil ik er vaak al snel flink veel van, zodat ik er een tijd van kan blijven genieten.

Nu werk ik zelf met een plastic zak/vacumeerpompje systeem wat ook gewoon goed heeft gewerkt. Nadeel ju, ia dat de vacuüm ventieltjes na een aantal keer gebruiken nu toch heel langzaam een klein beetje lucht door laten. Oftewel, ik wil een zakje bonen ontdooien, en die zijn dan wel bevroren, maar niet meer 100% vacuüm (bij een deel vd zakjes).

Hier nieuwe van kopen kan, maar ze zijn aardig kostbaar. Nu kan ik dus ook naar een andere methode overstappen en ben ik wel benieuwd wat jij ervaren hebt nu.

Doe je dit anno November 2025 nog steeds?

Ergens op dit forum heb ik ook ooit een post met foto's gemaakt van dat spul dak zelf gebruik , mocht je het interessant vinden 8-)

Cheers!
Current gear:
Lelit Bianca V3-White - Eureka Mignon Oro "SD" - Commandante C4-Nitro+RedKlix -
Chemex - Aeropress - French Press - Mokapot (Joy/Resolve)

* Allow yourself to become the best version of yourself - You deserve nothing less! *

13
Warheart schreef: za 15 nov 2025, 16:51 Soms scroll je even op het forum terwijl je ergens naar op zoek bent en kom je ineens een heek ander topic tegen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je ervaringen met het invriezen met weck potjes @HK.

Ik kies zelf vaak voor flinke porties koffie om jn te kopen, denk aan 3 tot 5 KG in een keer. Niet alleen omdat dit prijstechnisch interessant is, maar ook omdat ik wat vaker koffiebonen bestel die maar tijdelijk verkrijgbaar zijn (koffie vd maand HK, Winterseizoen Blanche Dael etcetera). Als me er dan een echt bevalt wil ik er vaak al snel flink veel van, zodat ik er een tijd van kan blijven genieten.

Nu werk ik zelf met een plastic zak/vacumeerpompje systeem wat ook gewoon goed heeft gewerkt. Nadeel ju, ia dat de vacuüm ventieltjes na een aantal keer gebruiken nu toch heel langzaam een klein beetje lucht door laten. Oftewel, ik wil een zakje bonen ontdooien, en die zijn dan wel bevroren, maar niet meer 100% vacuüm (bij een deel vd zakjes).

Hier nieuwe van kopen kan, maar ze zijn aardig kostbaar. Nu kan ik dus ook naar een andere methode overstappen en ben ik wel benieuwd wat jij ervaren hebt nu.

Doe je dit anno November 2025 nog steeds?

Ergens op dit forum heb ik ook ooit een post met foto's gemaakt van dat spul dak zelf gebruik , mocht je het interessant vinden 8-)

Cheers!
Ja hoor, nog steeds vries ik zo nu en dan wat in. Voornamelijk als ik veel heb ingekocht (kilozakken) en ik van tevoren al weet dat ik dat niet in redelijke tijd op kan krijgen. Maar ook decaf vries ik altijd een deel van in.

Ik merk tot nu toe 0,0 verschil in smaak tussen vers en na het invriezen. Dat was mijn grootste zorg hiermee. De weckpotten werken wat dat betreft goed maar ik meen me te herinneren dat er weckpotten zijn die specifiek geschikt zijn voor invriezen. Daar zou je dan wel even op moeten letten.
You can't buy experience
Bijlagen
Èèn decaf en èèn bonen van DAK waar ik teveel van had ingekocht Èèn decaf en èèn bonen van DAK waar ik teveel van had ingekocht

14
In aansluiting op Warheart. Ik heb er nog geen, maar een vaccumeer apparaat lijkt mij het meest voor de hand liggen. Wellicht dat ik er dit jaar 1 ga aanschaffen. Het Is dan mogelijk om kleine pakketjes te vacumeren. Aan de andere kant, agv oxidatieproces proef je wel de ontwikkeling van een boon wat alleraardigst is.