Hoi allemaal,
ik ben nieuw hier — leuk jullie te ontmoeten! Ik wil beginnen met thuis een goede espresso maken en zoek een goede instap/prosumer machine die niet te groot en niet te duur is. Na zoeken zijn twee modellen waar ik nu tussen twijfel: Rancilio Silvia (V6) en LELIT Victoria (PL162T / Victoria-type modellen).
Kort over mijn situatie: ik ben geen pro — ik wil vooral betrouwbare kwaliteit en graag iets wat me helpt bij het leren (dus visuele feedback zoals temperatuur/druk zou fijn zijn). Tot nu toe lijkt de Silvia vaak geprezen om z’n degelijkheid en simpele, betrouwbare ontwerp, terwijl de Lelit juist het voordeel heeft van een display/PID en druk-aflezing die je helpt bij het afstellen. Ik vraag me af of die meetgegevens voor een beginner echt zo nuttig zijn, of dat eenvoudiger (en robuuster) beter is.
Heeft iemand ervaring met één van deze twee (Rancilio Silvia V6 of Lelit Victoria) als beginner?
-Hoeveel heeft het voor jullie geholpen om een druk- en temp-display te hebben?
-Waren er verrassende nadelen (onderhoud, lawaai, afmetingen) waar ik op moet letten?
-Zijn er andere compacte machines die ik echt niet mag missen in deze prijsklasse?
Alvast bedankt — ik hoor graag ervaringen en tips voor beginners, alles is super welkom
keuze hulp gevraagd
2Hi Leutje, leuk dat je aanschuift, welkom!
Om te beginnen een aantal vragen extra
1* Wil je ook melkdranken gaan maken, cappuccino of latte macchiato?
2* Heb je bezwaar tegen tweedehands?
3* Hoe snel wil je een bakkie kunnen zetten?
De Lelit is een groot merk met vele machines waaronder een hoop betaalbare met leuke extra opties. Die moet je een beetje zien als de vroegere Franse auto’s. Ze zijn goedkoper met leuke opties maar de kwaliteit en dus duurzaamheid een stuk minder. Dat voel je ook in het apparaat.
Zoals je zelf al schrijft de Rancilio is inderdaad een bewezen robuuster apparaat, straightforward.
1* Beiden single boiler waardoor je even moet wachten voor je melk kan stomen. Denk aan 20 tot 40 seconden.
2* Tweedehands kan je voor vrijwel geen afschrijving wat apparaten uitproberen.
3* voor de single en dubbelboilers moet je wat langer wachten voor deze op temperatuur zijn (hoe groter de boiler hoe langer vaak) Een Quickmill bv heeft een thermoblok waardoor deze aanzienlijk sneller warm is, maar je hebt minder stoomkracht.
Ik heb zelf een Gaggia Classic Pro ik heb geen problemen met het wachten voor mijn flat white of cappuccino ik hoe er dan ook maar 1 te maken meest van de tijd.
Net als de Silvia is de Gaggia een straightforward machine.
Groot voordeel vind ik aan deze beide apparaten is dat alle onderdelen gemakkelijk en goedkoop te koop zijn.
En er zijn vele upgrades te vinden. Zo kan je bij beide als je toch uiteindelijk denkt ik wil meer proberen, je apparaat upgraden met een PID, drukmeter of flowcontrol, of alles in 1 keer met een Gagguiuno of iets minder uitgebreide Gaggiamate.

Om te beginnen een aantal vragen extra

1* Wil je ook melkdranken gaan maken, cappuccino of latte macchiato?
2* Heb je bezwaar tegen tweedehands?
3* Hoe snel wil je een bakkie kunnen zetten?
De Lelit is een groot merk met vele machines waaronder een hoop betaalbare met leuke extra opties. Die moet je een beetje zien als de vroegere Franse auto’s. Ze zijn goedkoper met leuke opties maar de kwaliteit en dus duurzaamheid een stuk minder. Dat voel je ook in het apparaat.
Zoals je zelf al schrijft de Rancilio is inderdaad een bewezen robuuster apparaat, straightforward.
1* Beiden single boiler waardoor je even moet wachten voor je melk kan stomen. Denk aan 20 tot 40 seconden.
2* Tweedehands kan je voor vrijwel geen afschrijving wat apparaten uitproberen.
3* voor de single en dubbelboilers moet je wat langer wachten voor deze op temperatuur zijn (hoe groter de boiler hoe langer vaak) Een Quickmill bv heeft een thermoblok waardoor deze aanzienlijk sneller warm is, maar je hebt minder stoomkracht.
Ik heb zelf een Gaggia Classic Pro ik heb geen problemen met het wachten voor mijn flat white of cappuccino ik hoe er dan ook maar 1 te maken meest van de tijd.
Net als de Silvia is de Gaggia een straightforward machine.
Groot voordeel vind ik aan deze beide apparaten is dat alle onderdelen gemakkelijk en goedkoop te koop zijn.
En er zijn vele upgrades te vinden. Zo kan je bij beide als je toch uiteindelijk denkt ik wil meer proberen, je apparaat upgraden met een PID, drukmeter of flowcontrol, of alles in 1 keer met een Gagguiuno of iets minder uitgebreide Gaggiamate.

Re: keuze hulp gevraagd
3Wij drinken alleen espresso. Hebben ruim 20 jaar gewerkt met een Quickmill 2820, kreeg daar goede espresso uit, maar wilden na 20 jaar een stapje beter. Ik gebruik nu al vanaf voorjaar 2021 de Rancilio Silvia V2. Met pid en een geïsoleerde boiler. Heb even moeten wennen aan de Silvia, was voor mij best een flinke leercurve. De espresso is prima. Mijn vrouw gebruikt nog steeds de Quickmill, nu een 3000, ze vind het eenvoudiger in gebruik en neemt de iets mindere smaakbeleving voor lief (alles went).
Daarnaast heb ik sinds 2020 ook een Pavoni Europiccola, ook een flinke leercurve na een Quickmill, maar ik vind de espresso daaruit net iets beter mijn smaak dan de Silvia. De Silvia heeft net iets meer onderhoud nodig dan de Quickmill en de Pavoni. Let op, dit zijn mijn bevindingen en er wordt maar 1 kopje per keer gezet. Worden er meer achter elkaar gezet, dan denk ik dat de Silvia beter uit de bus komt.
Maar als ik terug moet naar één machine dan ga ik in mijn geval voor de Pavoni.
Daarnaast heb ik sinds 2020 ook een Pavoni Europiccola, ook een flinke leercurve na een Quickmill, maar ik vind de espresso daaruit net iets beter mijn smaak dan de Silvia. De Silvia heeft net iets meer onderhoud nodig dan de Quickmill en de Pavoni. Let op, dit zijn mijn bevindingen en er wordt maar 1 kopje per keer gezet. Worden er meer achter elkaar gezet, dan denk ik dat de Silvia beter uit de bus komt.
Maar als ik terug moet naar één machine dan ga ik in mijn geval voor de Pavoni.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820 & een QM3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
4Welkom!
Ik mis de molen in het geheel.
Helaas voor je budget.
Ondergrens is eigenlijk een 64mm molen.
Tweedehands is er veel te krijgen voor rond €400,-. En heel mooi ook.
Het kan ook goedkoper. Uitschieter is wat mij betreft een Mahlkonig Vario home. Storingsgevoelig, maar als je geluk hebt, voor weinig geld een uitstekende molen.
Voor machines ligt het aan het budget en aan melk of geen melk.
Een zetdrukmanometer op een singleboiler machine zegt niet zo veel. Dus vergeet dat.
Over het algemeen geldt: hoe duurder en groter je machine, hoe meer gemak. Je koffie wordt niet noodzakelijkerwijs beter. Je molen is bepalend.
Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.
Ik mis de molen in het geheel.
Helaas voor je budget.
Ondergrens is eigenlijk een 64mm molen.
Tweedehands is er veel te krijgen voor rond €400,-. En heel mooi ook.
Het kan ook goedkoper. Uitschieter is wat mij betreft een Mahlkonig Vario home. Storingsgevoelig, maar als je geluk hebt, voor weinig geld een uitstekende molen.
Voor machines ligt het aan het budget en aan melk of geen melk.
Een zetdrukmanometer op een singleboiler machine zegt niet zo veel. Dus vergeet dat.
Over het algemeen geldt: hoe duurder en groter je machine, hoe meer gemak. Je koffie wordt niet noodzakelijkerwijs beter. Je molen is bepalend.
Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.
5Nou, vergeet de bonen niet. Zonder lekkere, maar vooral vers gebrande, bonen is het project ook gedoemd om te mislukken.HanR schreef: ma 17 nov 2025, 23:30 Over het algemeen geldt: hoe duurder en groter je machine, hoe meer gemak. Je koffie wordt niet noodzakelijkerwijs beter. Je molen is bepalend.
Garbage in, garbage out …
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.