Nu lees ik her en der topics en artikelen over het behandelen van water om je koffie mee te zetten. Vooralsnog heb ik enkel Brits filters gebruikt die het water ten minste een ander mondgevoel gevel, maar vraag me af of ze het daadwerkelijk zachter maken.
Nu heb ik de beschikking over zowel een osmose apparaat als een water distilleerder. Ik vraag me nu alleen af of dit water aan te raden is voor het zetten van koffie of dat het plaatsen van een enkel Brita Filter ook voldoende is. Ons Nederlands water is doorgaans van uitstekende kwaliteit.
Wie van jullie behandeld zijn water en welke merkbare effecten ondervindt je daarvan?
Ik las dat vooral kalk van invloed kan zijn op de uiteindelijke smaak, los van het feit dat het je machine kan voorzien van een interne kalklaag. Het water in mijn gebied heeft een hardheid als zuurgraad van rond de 8. Het calciumgehalte is
38mg/l
Ben benieuwd wie hier al mee werkt. Is het behandelen van je water überhaupt aan te raden?
Re: Waterbehandeling
2Er is veel geschreven hier in het forum over het onderwerp. In het zoekbalk kan je veel vinden als je zoekt naar termen als gefilterd water.Peregrine schreef: di 25 nov 2025, 11:43 Nu lees ik her en der topics en artikelen over het behandelen van water om je koffie mee te zetten. Vooralsnog heb ik enkel Brits filters gebruikt die het water ten minste een ander mondgevoel gevel, maar vraag me af of ze het daadwerkelijk zachter maken.
Nu heb ik de beschikking over zowel een osmose apparaat als een water distilleerder. Ik vraag me nu alleen af of dit water aan te raden is voor het zetten van koffie of dat het plaatsen van een enkel Brita Filter ook voldoende is. Ons Nederlands water is doorgaans van uitstekende kwaliteit.
Wie van jullie behandeld zijn water en welke merkbare effecten ondervindt je daarvan?
Ik las dat vooral kalk van invloed kan zijn op de uiteindelijke smaak, los van het feit dat het je machine kan voorzien van een interne kalklaag. Het water in mijn gebied heeft een hardheid als zuurgraad van rond de 8. Het calciumgehalte is
38mg/l
Ben benieuwd wie hier al mee werkt. Is het behandelen van je water überhaupt aan te raden?
Prioriteit lijkt mij in voorstaande dat het de machine niet schaadt. Echt proeven het verschil, geen idee. Nooit echt de moeite genomen met espresso.
Voor filterkoffie kan het van groter belang zijn.
You can't buy experience
3Water is goed in NL, ontkalker kan geen kwaad. Destilleren is niet nodig en overdreven en wellicht niet goed voor de smaak van de koffie omdat je alle oplosbare mineralen eruit haalt en brita filter werkt te kort. Ontkalken middels Oscar bilt zakjes in reservoir (of soortgelijk want ze bestaan dacht ik niet meer) of een DVA waterfilter die je zelf kunt regenereren is perfect voor de levensduur van je machine. Ik heb zelf een DVA aan een kraantje en tap daar water uit voor de espressomachine.Peregrine schreef:Nu lees ik her en der topics en artikelen over het behandelen van water om je koffie mee te zetten. Vooralsnog heb ik enkel Brits filters gebruikt die het water ten minste een ander mondgevoel gevel, maar vraag me af of ze het daadwerkelijk zachter maken.
38mg/l
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
4Welke machine heb je staan?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
5De profitec Go
Zo'n DVA is misschien nog wel een idee om los water uit te tappen. Zie alleen dat die geen twee dagen achter elkaar stil mag staan. Je moet dus flow blijven houden. Geen idee of dat gaat lukken.
Mijn osmose apparaat gebruik ik ook enkel voor het brouwwater of zo nu en dan eens een kieskeurige plant of water voor het strijkijzer te tappen. Daar zit alleen vast minder in dat als het uit de DVA komt.
Ik begrijp dat je altijd wat mineralen moet hebben voor een goede balans.
6Ik heb net als bobbee ook een Dva waaruit ik water tab. Ik vul daar iedere ochtend en avond iets mijn waterbak van de espresso machine mee aan. En idd eens in de zoveel tijd even regenereren. Werkt naar mijn mening top. Ik zou eigenlijk nog eens een meetapparaatje willen om de kalkwaarde van mijn kraanwater te kunnen vergelijken met het water uit de dva. Maar geen idee of zoiets bestaat (mocht iemand dat weten, tips zijn welkom) 
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker
7Ik heb een druppel setje. Je vult het bijgevoegde plastic glaasje en druppelt daarin de bijgevoegde substantie en het aantal druppels voordat het verkleurt geeft aan hoe hard je water is. De DVA werkt kan ik daaruit opmaken, ik regenereer die 1x per jaar en ik heb de kleine versie. Ik dacht de DVA 8 maar ben dat even kwijt.Rosanne schreef:Ik heb net als bobbee ook een Dva waaruit ik water tab. Ik vul daar iedere ochtend en avond iets mijn waterbak van de espresso machine mee aan. En idd eens in de zoveel tijd even regenereren. Werkt naar mijn mening top. Ik zou eigenlijk nog eens een meetapparaatje willen om de kalkwaarde van mijn kraanwater te kunnen vergelijken met het water uit de dva. Maar geen idee of zoiets bestaat (mocht iemand dat weten, tips zijn welkom)
8Ik bedenk me dat het waarschijnlijk veel eenvoudiger is om het gebruikte water aan te gaan lengen om zo tot een gelijkaardig water profiel te komen als wat er uit een DVA zou stromen.
Gedestilleerd water heb ik in principe in overvloed. Ik denk dus dat ik ga beginnen met een tank vulling van 50% gedestilleerd water en 50% kraanwater. Zo is het water toch een stuk zachter maar zitten er ook nog voldoende mineralen in om de balans van de koffie niet te verstoren.
Gedestilleerd water heb ik in principe in overvloed. Ik denk dus dat ik ga beginnen met een tank vulling van 50% gedestilleerd water en 50% kraanwater. Zo is het water toch een stuk zachter maar zitten er ook nog voldoende mineralen in om de balans van de koffie niet te verstoren.
9Ik ben allerminst een expert op het gebied van water, maar dit lijkt mij al een enigszins riskant mengsel.
Als je een machine hebt met automatische boilervulling moet de geleidbaarheid van het water voldoende blijven. Anders krijg je last van een overstromingen boiler.
Ik zou zeggen: houdt een TDS meter bij de hand.
Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.
Als je een machine hebt met automatische boilervulling moet de geleidbaarheid van het water voldoende blijven. Anders krijg je last van een overstromingen boiler.
Ik zou zeggen: houdt een TDS meter bij de hand.
Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.
10Hier moet je me even helpen. Hoe kan iets zachter (aangelengd) water zorgen voor overstromingen van de boiler?