Mijn eerste bevindingen van de lagom. Let wel: ik heb niet veel vergelijkingsmateriaal want ik heb alleen de niche zero gehad. Verder gebruik ik de molen alleen voor espresso / cappuccino. Ik zet tot op heden geen filterkoffie. Ik heb tot nu toe alleen getest met de light roast koffiebonen van Blommers.
- De koffie is meer in balans, neutraliseert overheersende smaakjes goed. Bij de niche kon het nog wel eens scherp fruitig proeven. Bij de lagom proeft het zacht fruitig. Dus de lagom laat onaangename overheersende smaakjes die ik in de met mijn niche kreeg verdwijnen als sneeuw voor de zon en brengt de espresso mooi in balans.
- Bij te snelle doorloop blijft de smaak nog best goed (bij de niche proefde de espresso dan duidelijk niet in balans)
- Kleinere sweetspot dan niche zero
- Bij de niche gebruikte ik vaak een doorlooptijd van 30 sec vanaf de eerste drup. Op de lagom hou ik kortere doorlooptijden aan (tussen de 20 en 25 seconde). Bij langere doorlooptijden vind ik dat de mizens de smaak te veel mengt.
- Ik had iets meer helderheid en smaakafscheiding verwacht bij deze mizen schijven zoals de mahlkonig 80 geeft die ze bij Blommers gebruiken.
- De Lagom stel je grover door met de klok mee te draaien en fijner door tegen de klok in te draaien. Dit is precies het tegenovergesteld op de niche zero. Dit brengt mij dus geregeld in verwarring bij het afstellen van de koffie
Dat was het voor nu

Lelit Bianca V2 - Niche zero - Lagom P80 - ROK Espresso maker - Ikape K2 portable espresso maker -