Een tijdje geleden kreeg ik een Faema Urania op de werkbank. Prachtige buitenkant, maar de kwaliteit van de binnenkant liet zich raden. De veelvoud aan vloeibare pakking op de flens was alvast geen goed teken. Ik kon toen nog niet helemaal overzien wat een horrorverhaal dit zou worden....
Zeven van de negen verroestte draadeinden knapten af bij het losmaken. Groot verdriet, dus met de Tonnie (vakman pur sang) aan de slag om de kapotte draadeinden los te maken met een acetyleenbrander, kop erop lassen en losschroeven maar. Eentje moesten we uitfrezen, 3 uur werk in totaal...
Daarna de boiler laten glasparelstralen en weer verdriet. De flens van de boiler was te slecht (gecorrodeerd door lekkage). Dus heel veul zilver (66%) erop hardsolderen en de flens vlakken, weer een keer 3 uur werk. Weer een keer verdriet want de draad in de boiler was te ruim om de nieuwe draadeinden te houden bij het vasttrekken van de deksel. Dus nieuwe RVS draadstokjes erin hardgesoldeerd (inmiddels meer zilver dan de gemiddelde sieradenkast). Weer verdriet want door de hitte smolt de gevlakte boilerflens weer....Dus heksendans uitgehaald om de flens weer te repareren en opnieuw te vlakken (weer 3 uur werk).
Dikke teflon (3 mm) pakking gemaakt en nu maar hopen dat alles dicht is en het verdriet ten einde is.
Wordt vervolgd...
Enne, wederom diep respect voor vakman Tonnie. We doen dit soort werk al meer dan 10 jaar, maar mijn bewondering voor hem is alleen maar toegenomen. Waar vind je nog iemand die goed kan frezen, draaibanken en alle soorten van lastechniek beheerst?
Cheers, TY