Waarom brander kopen..

1
Het zal misschien meer een topic worden om mij er zeker van te maken om een brander te kopen. Het volgende doet zich voor, ik stond met me muis boven de koop knop van de Gene Cafe en toen bedacht ik mezelf. Ga ik dan elke zondag oid bonen staan branden voor die week. Het lijkt me helemaal geweldig en vooral ook de verdieping die er weer extra bij komt met deze extra factoren van het branden.

Branden jullie elke week wel een half pondje bonen. Of doe je het erbij omdat het leuk is en bestel je ook nog online, waar ze ook kakelvers binnenkomen. Want de tijd van bonen ouder dan een dag of 2 is verleden tijd.

Of is het zo dat als ik eenmaal heb gebrand, alle online branders verdwijnen als sneeuw voor de zon en ik direct net zo verslaaft ben als met het espresso zetten zelf. Stel dat je het er alleen maar af en toe bij doet omdat het leuk is, is de Gene dan geen overkill en haal je het ook met een Behmor of een I-Roast 2.

Een hoop vragen weer, alvast bedankt!
Expobar Brewtus III - vaste waterleiding + externe rotarypomp, Mazzer Super Jolly, Gene Café, Serie Reg Barber Tampers

Re: Waarom brander kopen..

2
Ik brand elke week zo'n 500-600 gr. Leuk om te doen en je hbt alles in eigen hand, ook kan ik groen in met meerdere kilo's tegelijk inkopen ipv af en toe een gebrande kilo koffie + verzendkosten.

Maar, je verliest zo'n 20% van het gewicht van de bonen tijdens het branden, 1kg rauw wordt 800gr gebrand, dus of het goedkoper is.. :)

Re: Waarom brander kopen..

3
Je kan allicht zelf bij webwinkels vers gebrande bonen blijven bestellen, wat staat je in de weg? Maar ik doe dat niet meer, vind zelf branden veel te leuk en het is bovendien een stuk goedkoper.
Ik brand twee keer per week. Groene bonen kosten zo'n 60% van gebrande en je koopt het in kilo's (want lang te bewaren), dus ik denk dat je de brander vrij snel terugverdiend. De Behmor schijnt qua brandresultaat niet onder te doen voor de Gene (maar de Behmor heeft geprogrammeerde brandprofielen, bij de Gene moet/kan je alles zelf bepalen), de iRoast staat toch wel een stapje lager.

Zelf branden geeft inderdaad voor mij een stuk verdieping aan het koffie-gebeuren, je hebt nu werkelijk alles zelf in de hand. De hele routine van maalsel wegen, tampen, filterbakjes en timing etc. is nu nauwelijks meer aan de orde. De impact van welke bonen ik op welk brandprofiel heb gebrand is zoveel groter! Ik ben ook nog trotser op de koffie die ik serveer, want het is echt mijn melange, het wordt er dus persoonlijker door.

Zelf gaan branden was de grootste stap in kwaliteitsverbetering die ik heb gemaakt. Dus ik herhaal wat ik indertijd tegen Cremalover heb gezegd: Ben je gek, het is het beste dat je voor je koffie kan doen! ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Waarom brander kopen..

4
Ik brand zelf om de 4,5 dagen,meestal zo'n 200gr. groene bonen per keer.
Ben begonnen met een tweedehands I-roast en vrij snel overgestapt op de Gene cafe, ik ga nooit meer terug. ;)
Voor de rest sluit ik me volledig aan bij Spironski's betoog. :)

Grt. Havelock
Gene Cafe,Technivorm CD10/Swiss gold,Cona vacuum,Chemex,Bodum Columbia FP,Solis scala,Brita on-tap.

Re: Waarom brander kopen..

6
Ontzettend bedankt voor de reacties en eigenlijk bevestigen ze gewoon wat ik ook wel stiekem dacht. Ik ben alleen bang dat de tijd er soms niet is, om altijd maar te branden. Maar aan de andere kant is het net zo als espresso's maken, het is volgens mij zo leuk en verslavend dat je het maar al te graag doet.

En wat Spironski zegt, je maakt wel echt het product van het begin tot het eind. hmm, okay ik ben wel over volgens mij. Opzoek naar een Gene, want als ik ga branden wil ik wel alles kunnen zelf doen, dus dan valt de Behmor dus af.

Hoe erg branden jullie binnen, qua rook, heb toevallig net dit weekend de keuken geschilderd, dus om alles nu weer blauw te zetten. Dan krijg ik ruzie gok ik zo, misschien maar eens even de Gene ergens in aktie zien. Krijg er wel steeds meer zin in, ontzettend bedankt, ik ga de PDF van Boot ook nog even doorlezen!
Expobar Brewtus III - vaste waterleiding + externe rotarypomp, Mazzer Super Jolly, Gene Café, Serie Reg Barber Tampers

Re: Waarom brander kopen..

7
KitchenPilot schreef:Ontzettend bedankt voor de reacties en eigenlijk bevestigen ze gewoon wat ik ook wel stiekem dacht. Ik ben alleen bang dat de tijd er soms niet is, om altijd maar te branden. Maar aan de andere kant is het net zo als espresso's maken, het is volgens mij zo leuk en verslavend dat je het maar al te graag doet.

En wat Spironski zegt, je maakt wel echt het product van het begin tot het eind. hmm, okay ik ben wel over volgens mij. Opzoek naar een Gene, want als ik ga branden wil ik wel alles kunnen zelf doen, dus dan valt de Behmor dus af.

Hoe erg branden jullie binnen, qua rook, heb toevallig net dit weekend de keuken geschilderd, dus om alles nu weer blauw te zetten. Dan krijg ik ruzie gok ik zo, misschien maar eens even de Gene ergens in aktie zien. Krijg er wel steeds meer zin in, ontzettend bedankt, ik ga de PDF van Boot ook nog even doorlezen!
ik brand binnen met de behmor, en doe bij het koelen het deurtje open om dat te versnellen... En dan wordt het echt blauw in de kamer, met brandalarm en al :P

Beide ramen open en een ventilator die de lucht in beweging brengt zorgt ervoor dat de rook er niet langer dan een minuut is. Maar het hoeft niet zo dramatisch hoor, deurtje dicht houden en de rook komt er heel geleidelijk eruit, met open ramen merk je er niets van behalve de geur.

Re: Waarom brander kopen..

8
Het hangt ook erg van de boon en de brandgraad af, valt me op. Ik moet zeggen dat de rook met een Gene me erg meevalt, je ziet eigenlijk nauwelijks iets. Je ruikt des te meer! (maar dat vinden we helemaal niet erg, toch?).
Ik zet op het laatst even een deur op een kier of raampje open en blaas met een ventilatortje, da's alles. Als de rook toch een bezwaar vormt kan je bij de Gene je vliezenfilter vervangen voor een exemplaar met een aansluiting voor een buis/slurf waarmee je de rook naar buiten kan leiden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Waarom brander kopen..

9
Een reden kan zijn dat je enorm veel invloed op de koffiesmaak kunt uitoefenen.
Dat merkte ik vanmiddag weer toen ik een partij bonen heel licht gebrand heb.Wat je dan uit een boon kunt halen is veel meer dan ik tot nu toe met welke upgrade heb kunnen bereiken.
Zat te denken over een prof. hevelmachine maar ik denk dat wat meer tijd en moeite in het branden en melangeren steken een groter resultaat zal opleveren.

Re: Waarom brander kopen..

10
Okay volgens mij ben ik nu echt helemaal om :D Merkte dat ik hem toch wel voor de kerst dagen wil hebben, want zonder komen we die dagen slecht door. Enige wat ik me nog afvraag, de Gene is uit 2006, wordt het niet eens tijd voor een Gene 2.0 oid. Ik las wel over de grote broer van de Gene, de CBR-1200, maar zo'n apparaat zou toch wel eens een upgrade moeten/mogen krijgen.

Kortom wie heeft er een glazenbol ?? Ik heb Gene Cafe zelf al gemaild, tot op heden nul reactie.
Jullie ontzettend bedankt voor alle feedback!
Expobar Brewtus III - vaste waterleiding + externe rotarypomp, Mazzer Super Jolly, Gene Café, Serie Reg Barber Tampers