De kiemende mens.

1
De kiemende mens.

Sinds kort weer opgepakt: het kiemen van granen, peulvruchten en zaden. Even lopen aanmodderen hoe ik dat het beste kan doen, maar ik denk het gevonden te hebben. Een bakje van een stoommaaltijd, een piep-bakkie noemen wij dat. Water onderin, dan het plastic rooster (voor de zaden een stukje muggengaas op het rooster) en daarop de granen. Hier zie je kikkererwten.

Eerst een nacht laten weken > goed afspoelen > een dag laten staan op een redelijk warme plek met een vochtige doek erover, het was zo rond de 20 graden in huis en af en toe als het wat kouder is op de koffiemachine > in de avond afspoelen en weer op het rooster > volgende ochtend: herhaling > totdat het goed ontkiemd is. Bij de tarwe- en roggekorrels was dat in drie dagen. Bij de kikkererwten ben ik maandagavond begonnen en zijn ze zaterdagochtend klaar, 4 dagen dus.
Ook heb ik hennepzaad geprobeerd, maar dat kiemde niet zo goed,het waren voornamelijk gepelde zaden, moet ik dus de ongepelde ergens zien te vinden, want ze waren wel erg lekker.

De smaak? Nootachtig en zoetig en de één smaakt net iets anders dan de ander.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill 3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Re: De kiemende mens.

2
Ik als stadsmannetje heb daar nooit bij stil gestaan, maar zo kan je dus op een heel goede manier, d.w.z. de zekerheid dat er geen ongewenste toevoegingen in zitten, bijvoorbeeld humus maken. Lijkt
mij ook leuk om te doen. Dank voor je inbreng, leuk.

5
Als je met "plant je de kikkererwten ook" bedoelt of ik ze in de grond zet en kijk wat er gaat groeien? Dan zeg ik: Leuk idee! we hebben sinds verleden jaar een kasje van 2,5 x 2,5 meter, daar kan vast nog wel een potje met aarde met kiemen bij.
Maar tot nu toe dus niet gedaan, het ging mij om zelf weer te gaan kiemen, om zo steeds een gevarieerde maaltijd te hebben.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill 3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.

6
Zoek maar eens op kiemen om te zien wat er gebeurd met de graankorrel. Zo wordt hij onder andere goed verteerbaar. Het lastigste afgelopen weken vond ik om de juiste tijd, lees aantal dagen, te vinden. De eerste pogingen duurde te lang, het kiemen kwam niet echt op gang. Reden: te lage kamertemperatuur en ik had de korrel op een bord gelegd met daarop de vochtige doek. Resultaat was dat het vreselijk begon te ruiken na 3 dagen. Wanneer is het voldoende gekiemd? Dat is de vraag dus. Vanmorgen wilde ik eigenlijk nog wachten tot vanavond om te kijken hoe het kiemen zich verder zou houden. Maar dat durfde ik niet aan, bang dat het zou gaan ruiken en dus bedorven zou zijn.

7
Ik heb een bakje met tuinkers in de vensterbank. Minder spannend, maar wel lekker op een boterham met bijvoorbeeld kaas, tomaat en ei.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

9
Pti schreef: zo 03 mei 2026, 14:04 Ik ben hier altijd erg enthousiast over geweest als kook- en smulaficionado, maar mijn geliefde wees mij op de gezondheidsrisico's en deed een aanspraak om haar veto recht om het idee af te schieten :(
Gaat dit over het kiemen of de tuinkruiden of beiden?
Van huis uit, op de boerderij, ben ik niet anders gewend. Wij hadden kruiden, fruit en groenten en er tussen stonden bloemen.

Nu hebben we in de tuin: salie, citroentijm en rozemarijn en er staat ook nog ergens munt. En in het kasje: Australische spinazie, rucola en snijbiet. Ook staat er komkommerkruid, dit om uit te proberen. De kruiden vallen onder de hoede van mijn vrouw, de granen, zaden en peulvruchten zijn mijn verantwoordelijkheid.