De kiemende mens.
Sinds kort weer opgepakt: het kiemen van granen, peulvruchten en zaden. Even lopen aanmodderen hoe ik dat het beste kan doen, maar ik denk het gevonden te hebben. Een bakje van een stoommaaltijd, een piep-bakkie noemen wij dat. Water onderin, dan het plastic rooster (voor de zaden een stukje muggengaas op het rooster) en daarop de granen. Hier zie je kikkererwten.
Eerst een nacht laten weken > goed afspoelen > een dag laten staan op een redelijk warme plek met een vochtige doek erover, het was zo rond de 20 graden in huis en af en toe als het wat kouder is op de koffiemachine > in de avond afspoelen en weer op het rooster > volgende ochtend: herhaling > totdat het goed ontkiemd is. Bij de tarwe- en roggekorrels was dat in drie dagen. Bij de kikkererwten ben ik maandagavond begonnen en zijn ze zaterdagochtend klaar, 4 dagen dus.
Ook heb ik hennepzaad geprobeerd, maar dat kiemde niet zo goed,het waren voornamelijk gepelde zaden, moet ik dus de ongepelde ergens zien te vinden, want ze waren wel erg lekker.
De smaak? Nootachtig en zoetig en de één smaakt net iets anders dan de ander.
De kiemende mens.
1Machine voor mijn vrouw: QuickMill 3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.