Re: Advies gevraagd: Niche Zero vs flat burr (Philos / Mazzer Philos i189D

21
Pti schreef: di 19 mei 2026, 09:31 Sfeertje zit er weer lekker in, ik lees weer regelmatig lange betogen met weinig ruimte voor andersdenkende.
Je mag het ook wel direct sturen hoor, hoeft niet zo achterbaks en schijnheilig te doen ;) .
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

23
Vanuit een wetenschappelijke achtergrond richt ik me vooral op feiten aangevuld met persoonlijke ervaringen. Maar blijkbaar is het baseren van een antwoord op feiten intolerant. Ik denk niet dat het overgrote deel van de wereld het daarmee eens is ;) .

En dan ben je ineens moeilijk en laat je geen ruimte voor discussie wat een vrij basaal principe van een feit is. Ik kan ook hoog en laag springen dat de wereld plat is maar ik denk ook dat die discussie vrij snel beslecht is en vrij weinig ruimte voor discussie open laat.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

24
Als iedereen nu zijn plasje heeft gedaan over dit onderwerp, kan dit nu dan stoppen? Zo vreselijk vermoeiend! Echt helemaal klaar met dit gejank.

Nieuwe regel voor het forum bij deze even snel bedacht :

-Als je twijfelt over een reactie of die wel of niet geplaatst moet worden vraag je dan af: staat mijn reactie de sfeer op het forum in de weg of niet? Zo ja, slik het in en scroll door! Dit hoeft niet wetenschappelijk te worden onderbouwd.

Ja, mijn bovenstaande reactie voegt niet veel fijne sfeer toe aan het forum op dit moment maar ik kan niet anders. Het heeft nu lang genoeg geduurt en ik hoop dat het nu is afgelopen,het blijft maar terugkomen als een vlieg op een hoop stront. Lijkt wel een stel kleine kinderen....

Wie het niet eens is met mij en mijn reactie hier, richt een poll op en stem mij weg als moderator. Ik geef het stokje graag over. Hier ben ik geen moderator voor geworden.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

25
Zonde om dit topic zo te laten eindigen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de starter van dit topic een stukje verder geholpen is. Zo niet dan is het misschien leuk om te weten dat ik samen met een ander forumlid van plan ben onze Philos malers eens naast elkaar te zetten. Mijn maler is uitgerust met de I200D en de andere met de I189D schijven. We willen aan de hand van wat verschillende boontjes eens proeven/ervaren wat de verschillen zijn.

Door omstandigheden kan het nog wel even duren voor het zover is maar dat mag de (voor)pret niet drukken.

En Bobbee; lekker blijven. Je doet het prima. Niet perfect, daar zijn we mensen voor.
Londinium R x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

26
Sinds een maand heb ik de overstap gemaakt van 189D naar 200D maalschijven in mijn Mazzer Philos. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit of ik het echt een verbetering vind. De overstap heb ik vooral gemaakt vanwege mijn keuze voor light roast bonen van Little Roastery.

Nu vraag ik mij af of de smaak misschien ook beïnvloed wordt doordat mijn Lelit Bianca V3 op vast water is aangesloten in combinatie met een Brita Purity Quell ST. Ik heb de bypass op 70% staan, maar ben benieuwd of deze filter de zuurtegraad van het water toch niet te veel beïnvloedt.

Daarnaast ben ik de Brita Finest tegengekomen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit filter, specifiek in combinatie met espresso/light roast? Of mensen die hier technisch wat meer over kunnen vertellen?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

27
omeCoffee schreef:Zonde om dit topic zo te laten eindigen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de starter van dit topic een stukje verder geholpen is. Zo niet dan is het misschien leuk om te weten dat ik samen met een ander forumlid van plan ben onze Philos malers eens naast elkaar te zetten. Mijn maler is uitgerust met de I200D en de andere met de I189D schijven. We willen aan de hand van wat verschillende boontjes eens proeven/ervaren wat de verschillen zijn.

Door omstandigheden kan het nog wel even duren voor het zover is maar dat mag de (voor)pret niet drukken.

En Bobbee; lekker blijven. Je doet het prima. Niet perfect, daar zijn we mensen voor.
Bedankt dat je de draad weer oppakt, dat hebben we nodig.
Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!