Re: Advies gevraagd: Niche Zero vs flat burr (Philos / Mazzer Philos i189D

21
Pti schreef: di 19 mei 2026, 09:31 Sfeertje zit er weer lekker in, ik lees weer regelmatig lange betogen met weinig ruimte voor andersdenkende.
Je mag het ook wel direct sturen hoor, hoeft niet zo achterbaks en schijnheilig te doen ;) .
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

23
Vanuit een wetenschappelijke achtergrond richt ik me vooral op feiten aangevuld met persoonlijke ervaringen. Maar blijkbaar is het baseren van een antwoord op feiten intolerant. Ik denk niet dat het overgrote deel van de wereld het daarmee eens is ;) .

En dan ben je ineens moeilijk en laat je geen ruimte voor discussie wat een vrij basaal principe van een feit is. Ik kan ook hoog en laag springen dat de wereld plat is maar ik denk ook dat die discussie vrij snel beslecht is en vrij weinig ruimte voor discussie open laat.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

24
Als iedereen nu zijn plasje heeft gedaan over dit onderwerp, kan dit nu dan stoppen? Zo vreselijk vermoeiend! Echt helemaal klaar met dit gejank.

Nieuwe regel voor het forum bij deze even snel bedacht :

-Als je twijfelt over een reactie of die wel of niet geplaatst moet worden vraag je dan af: staat mijn reactie de sfeer op het forum in de weg of niet? Zo ja, slik het in en scroll door! Dit hoeft niet wetenschappelijk te worden onderbouwd.

Ja, mijn bovenstaande reactie voegt niet veel fijne sfeer toe aan het forum op dit moment maar ik kan niet anders. Het heeft nu lang genoeg geduurt en ik hoop dat het nu is afgelopen,het blijft maar terugkomen als een vlieg op een hoop stront. Lijkt wel een stel kleine kinderen....

Wie het niet eens is met mij en mijn reactie hier, richt een poll op en stem mij weg als moderator. Ik geef het stokje graag over. Hier ben ik geen moderator voor geworden.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

25
Zonde om dit topic zo te laten eindigen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de starter van dit topic een stukje verder geholpen is. Zo niet dan is het misschien leuk om te weten dat ik samen met een ander forumlid van plan ben onze Philos malers eens naast elkaar te zetten. Mijn maler is uitgerust met de I200D en de andere met de I189D schijven. We willen aan de hand van wat verschillende boontjes eens proeven/ervaren wat de verschillen zijn.

Door omstandigheden kan het nog wel even duren voor het zover is maar dat mag de (voor)pret niet drukken.

En Bobbee; lekker blijven. Je doet het prima. Niet perfect, daar zijn we mensen voor.
Londinium R x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

26
Sinds een maand heb ik de overstap gemaakt van 189D naar 200D maalschijven in mijn Mazzer Philos. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit of ik het echt een verbetering vind. De overstap heb ik vooral gemaakt vanwege mijn keuze voor light roast bonen van Little Roastery.

Nu vraag ik mij af of de smaak misschien ook beïnvloed wordt doordat mijn Lelit Bianca V3 op vast water is aangesloten in combinatie met een Brita Purity Quell ST. Ik heb de bypass op 70% staan, maar ben benieuwd of deze filter de zuurtegraad van het water toch niet te veel beïnvloedt.

Daarnaast ben ik de Brita Finest tegengekomen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit filter, specifiek in combinatie met espresso/light roast? Of mensen die hier technisch wat meer over kunnen vertellen?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

27
omeCoffee schreef:Zonde om dit topic zo te laten eindigen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de starter van dit topic een stukje verder geholpen is. Zo niet dan is het misschien leuk om te weten dat ik samen met een ander forumlid van plan ben onze Philos malers eens naast elkaar te zetten. Mijn maler is uitgerust met de I200D en de andere met de I189D schijven. We willen aan de hand van wat verschillende boontjes eens proeven/ervaren wat de verschillen zijn.

Door omstandigheden kan het nog wel even duren voor het zover is maar dat mag de (voor)pret niet drukken.

En Bobbee; lekker blijven. Je doet het prima. Niet perfect, daar zijn we mensen voor.
Bedankt dat je de draad weer oppakt, dat hebben we nodig.
Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

28
RickvanHuet schreef: do 28 mei 2026, 19:53 Sinds een maand heb ik de overstap gemaakt van 189D naar 200D maalschijven in mijn Mazzer Philos. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit of ik het echt een verbetering vind. De overstap heb ik vooral gemaakt vanwege mijn keuze voor light roast bonen van Little Roastery.

Nu vraag ik mij af of de smaak misschien ook beïnvloed wordt doordat mijn Lelit Bianca V3 op vast water is aangesloten in combinatie met een Brita Purity Quell ST. Ik heb de bypass op 70% staan, maar ben benieuwd of deze filter de zuurtegraad van het water toch niet te veel beïnvloedt.

Daarnaast ben ik de Brita Finest tegengekomen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit filter, specifiek in combinatie met espresso/light roast? Of mensen die hier technisch wat meer over kunnen vertellen?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Water is inderdaad ontzettend belangrijk maar allereerst zou ik aanraden ook eens andere branders te testen. Het grote punt met koffie is dat wat de ene brander light noemt voor de andere brander medium is. Little Roastery brand wel wat lichter maar niet echt licht. Je zou eens Friedhats (de normale koffies van rond de €15 per 250gr), Manhattan (Rare of Exceptional) of DAK kunnen proberen en dan gewoon de espressobranding pakken. Die branders branden wel echt licht en wat verfijnder en dat ga je zeker proeven met de i200D. Daarnaast is het ook wel een kwestie van gewenning als je nieuw bent met light roasts omdat het zo'n ander smaakprofiel is.

Als je een natural pakt zal deze wat zoeter zijn. Een Peru zal iets kruidiger zijn waar een Colombia en Ethiopië meer een combi hebben van wat fruitig maar toch vol. Een Kenia is extreem fruitig en is wel weer het andere extreme. Probeer je dan eerst te focussen op washed of natural koffies en laat de Anaerobic dan even links liggen om een goed beeld te vormen. In principe zijn een Colombia, Peru en Ethiopië mooie origins om eerst te proberen. Dat zal een beter beeld geven dan direct naar een ander filter kijken want die Brita zal het fruitige niet extreem accentueren, dan moet je echt weer een hele andere samenstelling hebben qua water en dat gaat voor nu even iets te ver.

Qua extractie is het vooral belangrijk om niet boven de 7 bar uit te komen en richting het einde af te laten lopen naar 4 bar. Je tijd zal korter zijn en de ratio wat hoger dan een normale medium of donkere branding. Te lange extracties of te hoge druk op lichtere branding geven meestal een wat negatiever effect qua smaak. Richt je op een totale tijd van rond de 20s (inclusief pre-infusie) voor een ratio van 1:2,5 dus zo rond de 15gr in en 38gr uit of 18gr in en 45gr uit. En zet de temperatuur niet hoger dan 93C want dat is meer dan voldoende en zal scherpe randjes tegen gaan.

Mocht je een keer een echt hele mooie lichte branding willen testen die niet meteen extreem duur is dan zou je voor een maand het Rituals abonnement van La Cabra kunnen nemen. Zo'n abonnement kan je op elk moment opzeggen en is aanzienlijk goedkoper dan de zakjes los bestellen.

En de schijven hebben wel zo'n 10kg nodig voordat ze echt goed worden dus houdt er rekening mee dat ze in het gebruik nog flink zullen verbeteren ten opzichte van nieuw. Pkis als je nog de standaard bakjes gebruikt die bij je Bianca zaten dan is upgraden naar een Pullman 18gr de grootste wijst die je kan behalen, zeker met wat lichtere brandingen.
Laatst gewijzigd door Erik82 op vr 29 mei 2026, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.

29
M'ohkay... Ik had allang wel gesnapt dat water belangrijk is voor de toestand van je machine en uiteraard ook voor de smaak. Maar ik dacht dat dit vooral zat in controleerbaar en constant en het ontbreken van verontreinigen. Maar door een samenstelling kun je deze ook beter geschikt maken voor licht/ fruitig of een andere kant op?

Head officially exploded...

Heeft men wat tips om hier eens op kleine schaal mee te experimenteren?
Londinium R - Option-O P80 - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

30
Kijk hier eens https://www.koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=14279. Water kan de smaak van je koffie compleet transformeren met een andere samenstelling.