RickvanHuet schreef: do 28 mei 2026, 19:53
Sinds een maand heb ik de overstap gemaakt van 189D naar 200D maalschijven in mijn Mazzer Philos. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit of ik het echt een verbetering vind. De overstap heb ik vooral gemaakt vanwege mijn keuze voor light roast bonen van Little Roastery.
Nu vraag ik mij af of de smaak misschien ook beïnvloed wordt doordat mijn Lelit Bianca V3 op vast water is aangesloten in combinatie met een Brita Purity Quell ST. Ik heb de bypass op 70% staan, maar ben benieuwd of deze filter de zuurtegraad van het water toch niet te veel beïnvloedt.
Daarnaast ben ik de Brita Finest tegengekomen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit filter, specifiek in combinatie met espresso/light roast? Of mensen die hier technisch wat meer over kunnen vertellen?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Water is inderdaad ontzettend belangrijk maar allereerst zou ik aanraden ook eens andere branders te testen. Het grote punt met koffie is dat wat de ene brander light noemt voor de andere brander medium is. Little Roastery brand wel wat lichter maar niet echt licht. Je zou eens Friedhats (de normale koffies van rond de €15 per 250gr), Manhattan (Rare of Exceptional) of DAK kunnen proberen en dan gewoon de espressobranding pakken. Die branders branden wel echt licht en wat verfijnder en dat ga je zeker proeven met de i200D. Daarnaast is het ook wel een kwestie van gewenning als je nieuw bent met light roasts omdat het zo'n ander smaakprofiel is.
Als je een natural pakt zal deze wat zoeter zijn. Een Peru zal iets kruidiger zijn waar een Colombia en Ethiopië meer een combi hebben van wat fruitig maar toch vol. Een Kenia is extreem fruitig en is wel weer het andere extreme. Probeer je dan eerst te focussen op washed of natural koffies en laat de Anaerobic dan even links liggen om een goed beeld te vormen. In principe zijn een Colombia, Peru en Ethiopië mooie origins om eerst te proberen. Dat zal een beter beeld geven dan direct naar een ander filter kijken want die Brita zal het fruitige niet extreem accentueren, dan moet je echt weer een hele andere samenstelling hebben qua water en dat gaat voor nu even iets te ver.
Qua extractie is het vooral belangrijk om niet boven de 7 bar uit te komen en richting het einde af te laten lopen naar 4 bar. Je tijd zal korter zijn en de ratio wat hoger dan een normale medium of donkere branding. Te lange extracties of te hoge druk op lichtere branding geven meestal een wat negatiever effect qua smaak. Richt je op een totale tijd van rond de 20s (inclusief pre-infusie) voor een ratio van 1:2,5 dus zo rond de 15gr in en 38gr uit of 18gr in en 45gr uit. En zet de temperatuur niet hoger dan 93C want dat is meer dan voldoende en zal scherpe randjes tegen gaan.
Mocht je een keer een echt hele mooie lichte branding willen testen die niet meteen extreem duur is dan zou je voor een maand het Rituals abonnement van La Cabra kunnen nemen. Zo'n abonnement kan je op elk moment opzeggen en is aanzienlijk goedkoper dan de zakjes los bestellen.
En de schijven hebben wel zo'n 10kg nodig voordat ze echt goed worden dus houdt er rekening mee dat ze in het gebruik nog flink zullen verbeteren ten opzichte van nieuw. Pkis als je nog de standaard bakjes gebruikt die bij je Bianca zaten dan is upgraden naar een Pullman 18gr de grootste wijst die je kan behalen, zeker met wat lichtere brandingen.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer