Qua branden op de Bullet: dit gaat min of meer hetzelfde al op andere branders. En het principe is dan ook grofweg hetzelfde:
1. Laat gedurende je branding de power afnemen (dus start bijv op P7 en ga langzaam omlaag)
2. En laat je airflow toenemen (begin op F2 en ga langzaam omhoog tot F5 bijv)
De airflow werkt bij de Bullet wel wat anders dan bij klassieke branders. Doordat de luchtinlaat aan de voorkant zit wordt de koude lucht eerst langs de warme trommel geleid voordat die de trommel ingaat. Hierdoor warmt de lucht op en werkt het op de laagste standen mee aan het brandproces.
In de handleiding van de Bullet staat een universeel standaardrecept voor een lichte branding. Als ik nieuwe bonen heb gebruik ik die om de bonen te testen tenzij ik toevallig al eerder vergelijkbare bonen heb gehad.
Preheat
Ik gebruik voor 350 gram tussen de 220 en 230 graden. Per 100 gram meer doe ik er 10 graden bij. (350: 220, 450: 230, 550: 240 etc)
Naturals
Bij naturals begin ik de branding op een lage power (P2). Pas na een minuut zet ik hem vol aan (P7 bijv). Washed kan direct op full power.
Bijgevoegd twee profielen. De Pacamara is een natural. Die daling in de curve iets na 5:30 heb ik er pas na veel tests uit kunnen krijgen. Gek genoeg was de smaak van de bijgevoegde curve beter dan toen die dip weg was.
Re: AIILIO BULLET R1V2 gebruikers?
22De curve is ook het resultaat van een serie voorvallen die het branden van koffiebonen teweeg brengt. Ik zou daar niet teveel op focussen omdat alle invloeden er effect op hebben. En zo'n perfecte curve zegt niet of de koffie ook lekker is.
Ik weet genoeg voor nu denk ik. Ik ga lekker branden zoals ik altijd doe, op gevoel en met aandacht en de brander leren kennen. De curve ga ik registreren en zie wel aan het einde wat eruit komt.
De light roast die ik brandde ruikt nog steeds goed, licht en zacht maar nog niet uitgesproken wat ook normaal is bij een light roast. Nog even geduld voor het proeven...de espresso brandingen ruiken al erg goed!
Ik weet genoeg voor nu denk ik. Ik ga lekker branden zoals ik altijd doe, op gevoel en met aandacht en de brander leren kennen. De curve ga ik registreren en zie wel aan het einde wat eruit komt.
De light roast die ik brandde ruikt nog steeds goed, licht en zacht maar nog niet uitgesproken wat ook normaal is bij een light roast. Nog even geduld voor het proeven...de espresso brandingen ruiken al erg goed!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
Re: AIILIO BULLET R1V2 gebruikers?
23Curves zeggen wel degelijk wat maar het is de vraag hoe belangrijk dat is of welke waarde je daar aan geeft. IBTS is wel interessant en wordt door de pro's aangeraden te gebruiken.
Eén ding wat ik wel een paar keer heb gehad is dat bijv een (dure) Keniaanse koffie de eerste dagen na het (licht) branden fantastisch smaakt en vervolgens helemaal plat slaat. Geen echte smaak meer en vooral heel erg vlak.
Eén ding wat ik wel een paar keer heb gehad is dat bijv een (dure) Keniaanse koffie de eerste dagen na het (licht) branden fantastisch smaakt en vervolgens helemaal plat slaat. Geen echte smaak meer en vooral heel erg vlak.
Re: AIILIO BULLET R1V2 gebruikers?
24@francis
Wat is de reden voor het op laag vermogen beginnen tot aan turning point bij een natural? En waarom doe je dat bij een full washed dan weer niet?
Ik had bij full washed burundi wel dat hij tijdens de fc heel anders reageerde dan de natural. Lijkt meer energie vrij te komen bij de full washed tov de natural.
Wat is de reden voor het op laag vermogen beginnen tot aan turning point bij een natural? En waarom doe je dat bij een full washed dan weer niet?
Ik had bij full washed burundi wel dat hij tijdens de fc heel anders reageerde dan de natural. Lijkt meer energie vrij te komen bij de full washed tov de natural.
Re: AIILIO BULLET R1V2 gebruikers?
25Suikergehalte.ArjenT5R schreef:@francis
Wat is de reden voor het op laag vermogen beginnen tot aan turning point bij een natural? En waarom doe je dat bij een full washed dan weer niet?
Ik had bij full washed burundi wel dat hij tijdens de fc heel anders reageerde dan de natural. Lijkt meer energie vrij te komen bij de full washed tov de natural.
https://www.koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=14023
Mark tells me that, when roasting naturals and honeys, he takes the roast slower to preserve that characteristic sweetness. As drying ends and yellowing begins, he explains, the sugars really start to caramelise the acids and proteins. By extending this moment, and also first crack, you can enhance the aromas, sweetness, and body.
“If caramelisation passes too quickly, a lot of that sweetness in the coffee is left out because you don’t the chance to caramelise those sugars,” he emphasises.
Maar, onze @pti zegt ook dit;
Maar pas op met langzaam branden van naturals in het bijzonder naturals die een hoge dichtheid hebben, als je te langzaam gaat in de droogfase kakken ze in omdat er niet genoeg momentum is zit, dan wordt de smaak vlak en saai.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

