Re: AIILIO BULLET R1V2 gebruikers?

51
Ja en dan brand je een 100gram sample en dan hoe vertaal je dat direct naar 1kg?

Denk dat toch ieder zn eigen voorkeur wel heeft qua branding je op den duur wel een beetje weet hoe je welke boon lekker vind. Is toch wel beetje zoeken.

En het is niet zo dat het gelijk niet te drinken is, zelfs donkere branding is wel een keer lekker om te proberen.

Tenminste zo sta ik er in hoor haha.

Edit: @Bob heel leuk te lezen dat je veel plezier hebt van de aillio en lekkere koffie voor filter kan branden zoals je hoopte!

52
ArjenT5R schreef: do 16 jul 2026, 13:54 Ja en dan brand je een 100gram sample en dan hoe vertaal je dat direct naar 1kg?
In principe doet elke branderij dat ook op die manier alvorens er kilos doorheen gaan.

Hoe je dat èèn op èèn vertaald weet ik niet en misschien kan dat ook niet helemaal en is het puur indicatief een richting.
Espressomachine: Nurri L-Type Leva
Grinders: Wug2-83a Hybrid & ULF - Comandante Hammerhead - 1Zpresso J-Ultra
Filter: V60 - Aeropress Premium

53
Hk87 schreef:Maar dat begrijp ik dan niet helemaal.
Als jullie nieuwe bonen kopen, branden jullie dan meteen op (bijna) volle capaciteit? Of gebruiken jullie vaak dezelfde bonen waardoor je al weet welke aanpak het beste werkt?
Zelf denk ik dat je bij nieuwe bonen eerst een paar profielen wilt uitproberen, licht of donker etc. voordat je grotere batches gaat branden.
Maar dat is kennelijk niet hoe jullie het doen als ik het goed begrijp. Vandaar mijn vraag over de capaciteit. Ik zou het wel handig vinden als je bijvoorbeeld proefbrandingen van 150-200 gram kunt maken om te kijken wat de boon wil voor ik opgescheept zit met een hele lading die me toch niet zo erg beviel.

Bij mij is 500 gram al toch bijna 2 weken koffie.
Ja, ik brand meestal minimaal 500 gram. Als je goede kwaliteit groene bonen koopt en je weet hoe je moet branden op kleur, temp en geur etc door ervaring dan komen die koffies er altijd wel goed uit, zeker voor espresso. Meeste koffies gaan goed op min of meer hetzelfde profiel afhankelijk van verwerkingsmethode en alle andere kenmerken van groene koffiebonen zoals SHG (of SHB) als je daar rekening mee houdt.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

54

Hk87 schreef:
ArjenT5R schreef: do 16 jul 2026, 13:54 Ja en dan brand je een 100gram sample en dan hoe vertaal je dat direct naar 1kg?
In principe doet elke branderij dat ook op die manier alvorens er kilos doorheen gaan.

Hoe je dat èèn op èèn vertaald weet ik niet en misschien kan dat ook niet helemaal en is het puur indicatief een richting.
Ja dat geeft Arjan juist aan hier. Dat gaat niet. Sample roasten is enkel om de koffie te testen, brand profiel voor grote batches wordt daar niet op gebaseerd volgens mij. Vandaar dat DAK ook een second choice webshop heeft. Test batches. Maar brand je voor espresso medium dan komt het makkelijk goed eruit. Is mijn ervaring na jaren hobbymatig branden op verschillende hobby branders.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!