Re: La Pavoni probleem!

11
ik heb de la pavoni nu 4 dagen, wanneer hij een half uur (of langer) aan staat gaat het overdrukventiel (zachtjes) sissen, is dit normaal?
en, hoe langer hij aanstaat hoe heftiger het water uit het apparaat komt.......iemand ?

plus...... wanneer hij langer aanstaat, geeft hij teveel water, moet de tijd dat je de pomp omhoog zet korter wanneer hij een tijd aan staat?

en als laatst: de maling is goed alleen ik krijg er maar geen creme laagje uit/op, bekend probleem ??

ps. ik heb er nu een pak bonen door geperst, maar de espresso is nog steeds echt slootwater.......hoeveel oefening heeft het nodig?

b.v.d.

12
Ja, ik schreef al dat de Pavoni niet de makkelijkste was... Hij is zelfs lastig, maar als alles lukt kan de smaak geweldig zijn.

Geen crèma kan ook heel goed aan de koffie liggen. Wat gebruik je, hoe oud ist'ie en wanneer gemalen? gebruik je wel een goede maler?

Een Pavoni laat je niet een tijd aan staan, dan gaat hij overhitten. Je zet 'em aan, als de ketel op druk is haal je de hendel naar boven om de kop iets op te warmen, en zet direct daarna koffie. Na drie kopjes is hij al te heet geworden en moet je de kop gaan koelen met natte lappen. Ook na 20 minuten aan staan zonder iets te doen is de machine te heet geworden.

Verder vind ik het klinken alsof de pressostaat kapot is ofzo. Dat overdrukventiel hoort niet spontaan te gaan sissen. Bij 1 atmosfeer overdruk hoort het verwarmingselement af te slaan.

Achter de link die ik heb gegeven staat alles heel overzichtelijk, inclusief plaatjes; echt lezen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

13
Als Bas het heeft over stand 2 dan heeft hij het oudere model pavoni met de dubbele schakelaar en zonder pressostaat. Stand 1 is dan +-400W en stand 2 +-1000W continu dacht ik. Ik denk dat na het snel opwarmen met stand 2, stand 1 het beste is om koffie mee te zetten. Mijn pavoni ging de overdruk ook open bij stand 2.