Re: Fiorenzato La Bricoletta Elegance Espresso Machine

33
cremalover schreef:Maar ik had hem wel teruggebracht.Ik heb voor bijna hetzelfde bedrag een Andrea van drie jaar oud gekocht die er perfect uitzag behalve wat kalkafzetting in de mushroom.
Denk dat ik dat terugbrengen wel kan vergeten.
kan het proberen ik heb hem gister al gemaild, dat het niet zo netjes is etc. en dat hij me een passende oplossing bieden mag.

anderzijds.. ach
mooi project dit, alleen wat te duur gekocht dan, zonde..

Peter van kafko kan mij alles leveren die heb ik net aan de lijn gehad, dus daar heb ik alles besteld..
die verzekerde mij dat hij er weer als nieuw uit zou komen :) Als het niet lukt mocht ik altijd langs komen bij hem.

hij zat te huilen van verdriet bij het zien van de foto's, haha mooi, die enthousiastelingen.

35
N00b schreef:
cremalover schreef:Maar ik had hem wel teruggebracht.Ik heb voor bijna hetzelfde bedrag een Andrea van drie jaar oud gekocht die er perfect uitzag behalve wat kalkafzetting in de mushroom.
Denk dat ik dat terugbrengen wel kan vergeten.
kan het proberen ik heb hem gister al gemaild, dat het niet zo netjes is etc. en dat hij me een passende oplossing bieden mag.

anderzijds.. ach
mooi project dit, alleen wat te duur gekocht dan, zonde..

Peter van kafko kan mij alles leveren die heb ik net aan de lijn gehad, dus daar heb ik alles besteld..
die verzekerde mij dat hij er weer als nieuw uit zou komen :) Als het niet lukt mocht ik altijd langs komen bij hem.

hij zat te huilen van verdriet bij het zien van de foto's, haha mooi, die enthousiastelingen.
ook zeer behulpzame gast Peter.ik heb hem wel een beetje de pis lauw gemaakt maar hij blijft altijd behulpzaam en vriendelijk.

36
:)
ik heb de verkoper zojust gebeld als het goed is schrijft hij 50,- over op mijn rekening, heb ik hem voor 350,- bij peter voor 70 aan onderdelen en schoonmaak shizzle besteld, kom ik met een beetje geluk nog uit op 400..

1 clean boiler kg poeder goed voor vele liters zuur te maken
1 clean express blindfilter poeder
1 waterfilter
1 onderring
1 douche
1 filtersproeier
1 oring ventiel
1 oring kelk
1 pakking element

dis is het lijstje..

37
Van de eerste foto lijk je te kunnen zien dat het overdrukventiel (die met de zeskantige kop) wel meerdere keren flink heeft staan te spuiten? Die zit namelijk midden in het geoxideerde gebied op de ketel en leidingen. Die zou ik vervangen (als dat niet al gebeurd is), kost iets van een tientje.

Verder is veel van de E61 standaard, maar wie weet heeft Fiorenzato wel wat dingetjes aangepast, ik zou het niet weten. Verder lijkt het me dat je alleen maar de leidingen hoeft te ontvetten/ontkoeken die met koffie in aanraking komen, bij de flush dus.
Ik zou ook even kijken naar het stoompijpje, als die niet elke keer meteen na het melk stomen is schoongespoten kan er steeds een klein beetje melk mee omhoog zijn gezogen bij het afkoelen van de machine. Dat kruipt dan de machine in en kan uiteindelijk zelfs in de boiler terecht komen.

Edit: Ik zit nog eens naar die foto te kijken en begin nu toch te twijfelen of het wel het overdrukventiel is, of toch de vacuümbreaker. In het laatste geval is het minder ernstig en wel logisch dat die even sputtert als er druk wordt opgebouwd. Maar ook dan zou ik 'em vervangen, deze sputtert wel heel erg, zo te zien.

Wel goed dat je iemand hebt gevonden die je ondersteunt. En je krijgt straks vast een prachtige machine die dan wèl echt "als nieuw" is! En die rotatiepomp is toch echt wel mooi hoor, maakt hem wel een beetje speciaal.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

38
Dat ventiel waar je het over hebt is inderdaad het overdrukventiel.
als de druk opgebouwd is en je drukt die in heb je een stoomtreintje!
die sputtert en spuit ook vrolijk in het rond als de boiler te vol is (we hebben hem een keer handmatig moeten vullen)
deze werkt nu gewoon nog hartstikke goed...
kan hem wel meteen meebestellen, maar kan ook altijd kijken hoe hij het doet..
Nu lekt ie in ieder geval helemaal niet op het moment dat hij goed op druk is.