Re: Ontdooien
2Zorgen dat je ze zo goed als vochvrij verpakt voordat je ze invriest?
Speedster | SuperJolly | et al.
3En als je ze uit de vriezer haalt, laat je ze ontdooien voordat je het zakje open maakt. Het gaat er om dat het vocht in de omringende lucht niet condenseert op de koude bonen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5... heel simpel dus!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
6aanvullend: hoe lang duurt het voordat de bonen ontdooid zijn en voordat je ze dus in de maler kan doen?
7Dat hangt van zóveel variabelen af (hoeveelheid, vriestemperatuur, omgevingstemperatuur, vorm van je zakje met bonen, luchtvochtigheid, luchtstroom snelheid en weet ik veel wàt) dat er niet veel zinnigs van te zeggen is. Ik zou zeggen: gebruik je verstand en je zintuigen.
8Ik heb wel eens bevroren bonen in de maler gedaan, ging prima.
Speedster | SuperJolly | et al.
9Je maler heeft er maling aanAadje schreef:Ik heb wel eens bevroren bonen in de maler gedaan, ging prima.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
10Interessant, Wat ik me afvraag is dat de koffiebonen in van die mooie zakjes komen met een ventiel erin. Dit kan dus weer voor warme lucht in het zakje zorgen.
Genieten is eigenlijk best lekker