Re: Fiorenzato La Bricoletta Elegance Espresso Machine

221
Nee, je moet vooral niet gaan doseren met je doser! Het ding kan wel nuttig zijn om klontjes in je maalsel te breken, maar verder niet. Gewoon al malende tjaktjaktjak de koffie in je pf kiepen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

223
@hoenen,
ik begrijp niet zo goed denk ik wat je bedoeld ?

Mijn bonen zijn binnen zie ik :)
Ga zo lekker naar huis malen en proeven, ben echt super nieuwschierig naar de smaken!!
Mijn PF met drukmeter is ook bijna klaar maar mijn manometer met glyceriene lekte :( ...

Het opschuimen gaat ook steeds beter, met een tandenstokertje 1 gaatje dicht gestopt (de bric gaat echt als een gek met die stoom!) en het melkkannetje met melk en al een half uurtje in de vriezer gehad.
ZO!
Echt vette lobbige melk van boven tot onder in het kannetje!
En een schuimrand supercool zo dik..
Kan nou niet zeggen dat het mooie microschuim was waar dingetjes mee te creeeren zijn, maar het was het beste dat ik tot nu toe geproduceerd had, na 5 liter melk :P

Mijn liefde voor de bric gaat steeds dieper :P
Er wordt namelijk geopperd in mijn naaste omgeving om mijn mooie set te koop aan te bieden op MP en zo proberen winste te pakken en een nieuwe te kopen, maar dat verkijrg ik denk ik niet over mijn hart.....
Al vraag ik mezelf wél af of de bricoletta met molen in waarden zouden zijn gestegen na mijn harde werk :)

224
De waarde van je set is vast gestegen. Maar ik zie niet snel 2-de hands machines weggaan voor meer dan €650. Stel je kan voor je maler ook nog eens het dubbele krijgen van wat jijzelf hebt betaald, samen zit je dan nog niet boven de €1000.
Daarvoor kan je net een nieuwe machine kopen als de Bezzera BZ07, maar dan moet je nog altijd een maler à minimaal €400 kopen. Voor die €400 extra heb je dan wel nieuwe, en iets kleinere machines, maar geen betere. En zéker niet zo mooi.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

225
Behalve als je een echte upgrade wilt doen niet aan beginnen, je machine kan er nu weer 10 jaar tegenaan als je een beetje onderhoud pleegt en om de 2 jaar de groepsring veranderd.
Hoenen schreef:Ik maal met mn macap terwijl ik andere dingen doe (kopjes verwarmen bijv.) om daarna de rest uit de opening te borstelen en nog 1x machine aan om de restjes eruit te krijgen. Misschien ook nog een tip voor je, afhankelijk van hoe ver je wilt gaan met je espresso's :P
Er blijft aardig wat gemalen koffie in de uitgang van de malers liggen, ik borstel dit er altijd uit met een klein borstelje (en daarna molen nog een keer een seconde aanzetten om alle restjes eruit te blazen).

226
Daarnaast begin ik nu echt te begrijpen hoe ze werkt en is ze harstikke mooi en fijn in de omgang! Ze blijft dus lekker nog een poos:)
@hoenen,
Ik ging mijn verse bonen malen en toen ineens begreep ik je toen ik de koffie uit de mond zag vallen:D
Daar zat nog Aldi prut bij idd!!
Die heb ik weggegooid die eerste maling (sorry boontjes)
Daarna de eerste echte zelf gemalen verse bonen gebruikt...........
Of je verschil proeft?
Ik meen me te heugen dat ik eerder ergens beweerde dat lavazza niet smerig is, dit was niet juist lavazza is idd niet meer zo lekker..
De SL koffie was ok.
Maar dit is TOP:)
echt zo lekker zeg!
Ik vind het schitterend, alleen de geur al als je dat zakje opent..
En hoe de bonen eruit zien..
Tjonge..