Indien je vrouw niet zo van het wegen is, zou ik zeker GBW doen. Dat gaat heel veel consistentie brengen voor haar en heel veel gemak voor jullie beiden.
Naar mijn ervaring zijn grotere schijven overrated voor traditionele espresso en alles wat niet onder light roast valt. Dat is voor jou niet eens relevant aangezien je bonen haalt bij Het Hoofdkwartier en zij branden medium ongeveer of iets donkerder zelfs. Het Hoofdkwartier heeft heerlijke traditionele koffie dus je hoeft gelukkig helemaal niet veel geld uit te geven voor een uitmuntende kop koffie.
De Specialita kan al voldoende zijn maar de workflow en retentie kunnen wellicht vervelend zijn. Er blijft altijd wel wat koffie hangen in de Eureka-malers.
Baratza heeft goedkope GBW-malers zoals de Forte, Vario+ en Sette. De keramische schijven in de Forte en Vario zijn uitstekend en geven heel veel body aan je koffie, precies wat je wilt bij een cappuccino. Ook als espresso met medium/dark is dat een goede match.
De Sette270WI is luid maar de conische schijven van Etzinger die in deze maler zitten doen het buitengewoon goed voor de koffies die jij drinkt.
Ik zou Baratza zeker overwegen want ze zijn vaak ook nog in goede staat en relatief goedkoop op Marktplaats te vinden en de after-sales service van Baratza is heel goed. Alles wat stuk kan gaan kan ook goedkoop besteld worden via de Baratza-website en gerepareerd worden indien je zelf een beetje handig bent.
Als je budget het toelaat kun je ook een EtzMax overwegen maar dan ga je al behoorlijk hoger in kosten zitten. Deze is vergelijkbaar met de Sette van Baratza maar dan gewoon beter en steviger gebouwd.
Terzijde kan alles stuk gaan. Mijn eerste KafaTek maler heeft mij €3000 gekost en liep vaak vast tijdens het malen. Mijn tweede KafaTek maakte soms rare geluiden en bleek de motor uit zijn positie te zijn verschoven. Mijn DF83V was verkeerd gemonteerd waardoor de koffie eruit kwam in vlokken alsof iemand er even met een hamer op had geslagen.
Ik ben het wel een beetje eens met wat Erik zegt, de maler is belangrijker dan de espressomachine. Alleen is het wel fijn als je een espressomachine hebt die consistent is. Je wilt ook geen temperatuurschommelingen.
Anderzijds maakt de maler ook weer niet zo een dramatisch verschil als het lijkt als je puur kijkt naar wat voor soort koffie je erdoorheen haalt. In dit geval die van Het Hoofdkwartier, ik geloof niet dat een maler van €3000 nog lekkerder koffie maakt dan een maler die een paar honderd kost voor zulke traditionele espresso. Zelfs de KafaTek MC6 met 71mm conische schijven vaak gerefereerd als een topklasse maler voor donkerdere branding was maar marginaal 'beter'. Ik weet eerlijk gezegd niet eens of ik het beter zou willen noemen. In mijn experiment tussen deze maler en een andere maler die veel goedkoper was, kon ik niet goed onderscheiden of ik de één nou zozeer beter vond dan de andere.
De dure malers met grote schijven en uitlijningen tot in de microns precies zijn echt ontworpen voor de moderne hipsterkoffie ofwel light-roastliefhebbers. In die respectievelijke categorie kunnen de verschillen wel wat dramatischer zijn maar nogmaals, dat is denk ik niet jouw doelstelling.
Sorry voor het lange verhaal