Re: Bittere Koffie

21
Kan je wat met de linkjes die ik je heb laten zien? Staat precies in wat je moet doen en veel aan de hand waarvan je je probleem kan diagnosticeren.

De boiler druk van 1 bar overdruk is redelijk normaal, en zeker niet te hoog. Als je die hoger zou zetten zou je coolingflush langer duren, maar zou je wel meer stoom hebben voor je melk.

De temperatuur van je water zal nu iets van 120C zijn. Dat moet je eerst even wegspoelen totdat het ongeveer 90C is. Daarna de zaak een seconde of 40 weer "op temperatuur" laten komen, en dan zal het bij het zetten rond de 94C zitten, wat goed is. Het kan makkelijk een graad of 2C afwijken, maar zoveel meer moet dat niet zijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Bittere Koffie

22
Ja ik de linkjes bekeken en bestudeerd. Maler op vele verschillen standen gehad, nu op zeer kleine stapjes aan het wijzigen, maar nog steeds geen crema :cry:
Ben erg benieuwd naar de temperatuur als de meter aankomt. In het weekend met ontkalker en molen reiniger besteld. Misschien dat het toch de ontkalking is, maar ook hier wacht ik op de levering (zie temp meter).

Vandaag wel lekker verse koffie weer binnen van Fascino, de melange Stella, branddatum 11/3/2011 hhhmmmm
Genieten is eigenlijk best lekker

Re: Bittere Koffie

23
Vandaag even gemeten wat de temperatuur is van het water uit de broeikop van mijn ECM/Rocket Cellini. De thermometer geeft 70 - 71 gr cel aan?
Zou dit niet veel hoger moeten zijn? De temperatuur van de heet water uitloop (thee) is 90-91 gr Cel.
Iemand advies?
Genieten is eigenlijk best lekker

Re: Bittere Koffie

26
Klopt van geen meter! Als ik het water uit mijn heet-water-kraan meet, is die 103C! In de boiler is het water immers 120C?!
En uit de broeikop begint deze ook bij 102,5C om dan na 200ml spoelen uit te komen bij 92C. het lijkt er dus op dat het water in de boiler niet heet genoeg wordt, en daardoor warmt de E61 ook niet genoeg op.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Bittere Koffie

28
Spironski schreef:Klopt van geen meter! Als ik het water uit mijn heet-water-kraan meet, is die 103C! In de boiler is het water immers 120C?!
En uit de broeikop begint deze ook bij 102,5C om dan na 200ml spoelen uit te komen bij 92C. het lijkt er dus op dat het water in de boiler niet heet genoeg wordt, en daardoor warmt de E61 ook niet genoeg op.
Misschien klopt mijn meetmethode niet. Ik ben er wel achter gekomen dat er een kleine afwijking 3-5 gr. cel in de thermometer zit. Daarnaast zit er een probleem in mijn drukmeter.

Heb nu de druk opgeschroefd en dat gaat beter. Ondanks alles blijft de crema weg :(
Genieten is eigenlijk best lekker