Re: Oefenen met de meester....

11
Ik ken dat wel, zo'n kritische klant... mijn vriendin is precies hetzelfde.

De smaak kan ook aan de boon liggen die je kiest. Sommige bonen zijn beter geschikt voor cappuccino dan andere. Dat heb ik zelf ook wel gemerkt. De goede keuze is daarbij heel belangrijk.

En, bedenk wel, voor cappuccino geldt 1/3 espresso, 1/3 melk, 1/3 melkschuim. Dus meer of minder melk kan niet echt, alleen de verhouding kan je inderdaad wat aan doen.

Ik weet niet of je altijd twee cappuccinos tegelijk maakt, maar dan is bij de tweede vaak minder schuim te bekennen. Een trucje is om met twee kannetjes te werken, en voordat je de eerste cappuccino opschenkt, eerst wat heen en weer te schenken tussen de kannen, en genoeg melk achter te laten in de 'tweede' kan zodat je daarmee de tweede cappuccino kan schenken. Dit helpt mij heel erg om twee identieke cappuccinos te krijgen.
Lennart schreef: Oh en mijn appeltjes lijken ook nog teveel op kersen :lol:
Bij mij was dat precies hetzelfde :D Het zit hem allemaal in de schenksnelheid en vooral de consistentie daarvan (goede gelijke schenksnelheid) is mij verteld.
Barista Kampioen Baarn en Omstreken 2008
Currently: Gaggia Baby Twin - Compak K3 Touch - Concept-Art Massiccio
Wishlist: Espresso Gear Xpressivo Barista RVS

12
Lennart,

Vergeet bij alles niet dat z.g. "Latte art" lollig is, maar verder niets doet voor de smaak hè?

En als je vrouw een sterke cappu wil omdat ze dat lekkerder vind, dan koop je toch gewoon iets kleinere kopjes? Of doe zoals ik: koop een bodemloze filterhouder (sowiezo een goed idee) en zet je cappu met een triplefilter, dan kan je aardig sterke cappu zetten zonder dat het kopje "te leeg" zou zijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

13
Spironski schreef:Lennart,

Vergeet bij alles niet dat z.g. "Latte art" lollig is, maar verder niets doet voor de smaak hè?

En als je vrouw een sterke cappu wil omdat ze dat lekkerder vind, dan koop je toch gewoon iets kleinere kopjes? Of doe zoals ik: koop een bodemloze filterhouder (sowiezo een goed idee) en zet je cappu met een triplefilter, dan kan je aardig sterke cappu zetten zonder dat het kopje "te leeg" zou zijn.
Spironski, natuurlijk helemaal mee eens, maar het is zo leuk :lol:
Het zou me overigens niets verbazen als mensen bewuster hun kopje koffie drinken als die er goed/mooi uitziet, waardoor ze beter proeven en wellicht meer kunnen genieten??? Het is maar een stelling ;)

Een bodemloze filter heb ik, zal eens kijken naar een triple filter, goede tip!
Ik geef de moed echter nog niet op dat er met een normaal filter een meer dan acceptabele cappuccino te zetten moet zijn. We buffelen nog even door....ik heb alle tijd van de wereld.....

Lennart

14
Hoi Lennart,

In mijn bodemloze filterhouder zat standaard al een triple. Weet je zeker dat dit bij jou ook niet het geval was? Ik ben dol op die triple hoor, lekker grote bakken romige macchiato b.v.

Wat betreft die cappu voor je vrouw: de meningen zijn verdeeld over wat nu precies de verhouding melk/espresso is in cappu's. Maar eigenlijk vind ik het niet zo'n interessante discussie voor thuis-zetters. Maak gewoon dàt wat ze het lekkerst vindt, in welke verhouding koffie/melk dan ook. Wat maakt het uit wat voor stickertje het heeft?
Ik zet wel eens in een 150ml kopje 1:1 melk/koffie. Is het dan een sterke cappu, of een grote macchiato? Of allebei? Who cares?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
Ik vind ze zelf vaak lekkerder meer richting de latte of zelfs flat white. Maar dan wel met uitstekend schuim voordat de 'separation' intreed, super romig drankje heb je dan. Lukt alleen nog niet zo vaak/heb weinig kansen iets dergelijks voor mezelf te zetten.
Speedster | SuperJolly | et al.

16
Spironski schreef:Hoi Lennart,

In mijn bodemloze filterhouder zat standaard al een triple. Weet je zeker dat dit bij jou ook niet het geval was? Ik ben dol op die triple hoor, lekker grote bakken romige macchiato b.v.
Mijn 'naked' filterhouder kwam helemaal zonder filter (hoe naked kan het worden...).
Spironski schreef: Wat betreft die cappu voor je vrouw: de meningen zijn verdeeld over wat nu precies de verhouding melk/espresso is in cappu's. Maar eigenlijk vind ik het niet zo'n interessante discussie voor thuis-zetters. Maak gewoon dàt wat ze het lekkerst vindt, in welke verhouding koffie/melk dan ook. Wat maakt het uit wat voor stickertje het heeft?
Ik zet wel eens in een 150ml kopje 1:1 melk/koffie. Is het dan een sterke cappu, of een grote macchiato? Of allebei? Who cares?
Ook hier heb je natuurlijk helemaal gelijk, maar ik heb de vervelende eigenschap dat ik me daar wel druk over kan maken :roll: Ik wil stiekem toch een echte mooie 'old school' cappuccino kunnen zetten.

Lennart

17
Vervelende vent! ;) Nee, ik snap je wel. Zet je toch een "old school" cappu voor jezelf, en een "moderne", eh........ "milky espresso-macchiato" voor je lief? :D