Re: Fiorenzato La Bricoletta Elegance Espresso Machine

231
2 maanden verder zijn de ontwikkelingen alsvolgt:
het leven is er niet makkelijker op geworden omdat lekkere koffie bijna nergens te krijen is :P

Zonder gekheid, de bricoletta doet haar ding goed, ik ben nog iedere dag blij en tevreden met haar!!
Het opnieuw afstellen van de maler, het steeds weer proberen te evenaren van dat ene kopje van toen, weet je nog, die was écht lekker en als dat gelukt is, het volgende kopje ;)

Het stoeien met het melkschuim wat gewoon lastig blijft!

Het vooruit kijken op mijn verjaardag waar ik een melkkannetje,NPF, tamperstation voor ga ontvangen..
Het opnieuw bestellen van weer een andere koffie, het samen proeven en beoordelen ervan...

Na 2 maanden kan ik wel stellen dat al deze dingen mijn kijk op koffie hebben veranderd!
EN het koffiedrinken al met al toch leuker gemaakt!
:mrgreen:

Overigens heb ik dit weekend iets bereikt met mijn Bricoletta wat nog niet eerder was gelukt....

Na terugkeer van mijn vaders geboorteland sicilia (italie, maar sicilianen zijn eilandbewoners dus is sicilie niet italie ;) ) is hij zo vriendelijk geweest 500Gr siciliaanse koffiebonen mee te nemen.

Na het finetunen van mijn malertje en het plaatsen van het piston in de bricoletta gebeurde het volgende:

Een dikke donkere stroperige straal espresso daalde neer in mijn espressokopje om hier vervolgens in een dikke cremalaag te veranderen met een klein beetje koffie eronder.
De smaaksensatie en de gehele samenstelling van dit kopje espresso is iets wat ik niet eerder heb mogen ervaren!
Gewoon top!

De bonen uit sisicilia zijn sowieso veeeeel anders als iedere andere boon die ik tot nu toe hier gehad heb, veel donkerder,zwaarder,dieper en intenser van smaak! Zoals je eigenlijk espresso in italie gewend bent!
ik kan iedereen aanraden naar sicilia te gaan en bonen mee te nemen :P

misschien kan ik een importhandeltje beginnen, mijn opa woont er! :D

232
Ha, goed om te lezen! En hadden we je niet al gewaarschuwd voor dat verschijnsel dat de koffie bijna nergens meer smaakt? Het is een lot dat je met velen hier deelt ;) .

Wat betreft melk opschuimen: het duurt vaak een tijdje voordat je dat kan, het is vrij lastig (totdat je het goed doet). Ik moet zeggen dat verandering van stoomtip bij mij wonderen verrichtte. Ik heb deze uit de VS laten opsturen, gewoon in envelop zonder verzekering: http://www.espressoparts.com/F_134_2 . Sindsdien is het een eitje!

Die Siciliaanse bonen zijn inderdaad vaak erg donker gebrand, en waarschijnlijk zit er ook een flink aandeel Robusta in, dat geeft die dikke crèma.
Kan ook liggen aan het feit dat je vader wellicht gewoon een zeer verse zak bonen heeft meegenomen. Wat voor bonen gebruik je nu normaal en hoe oud zijn die?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

234
Nee, veel verser dan Fascino (of ook andere branders, natuurlijk) wordt het niet. Tenzij je zelf gaat branden; maar ook dan kan je beter een paar dagen wachten...

En had Fascino niet een soort van extra zwaar gebrande Napolitano Blend ofzo, heb je die al geprobeerd?

Anders toch maar een importhandeltje opzetten... 8-)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

236
Probeer ze eens? Het feit dat ze vers zijn maakt al zóveel uit.
De bonen die gebruikt zijn zullen wat goedkoper zijn (veel Brasil?), en waarschijnlijk zit er ook Robusta in, dus het zal niet het laatste woord in smaak zijn, maar het kan daarom nog heel behoorlijk zijn.