Re: Is dit een Compak K3 Elite?

32
Qua Doser: die dus niet instellen, maar op gevoel vullen?
Niet instellen, inderdaad; maar eigenlijk negeren. Nou, je zou de doser op de minimale hoeveelheid kunnen instellen. Als je de maler aan zet meteen de hendel beginnen over te halen, zodat de koffie al malend in je filter valt. Voortijdig de motor stoppen omdat je de doser nog leeg maakt.

Kijk anders eens op YouTube, zijn een heleboel filmpjes waar het te zien is.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

34
Het maakt niet zoveel uit; mijn gedachte was dat het maalsel wat gelijkmatiger uit de doser komt als je kleine porties doseert i.pv. grotere porties ineens.

En Snuuf: heb je de doorloop al op ongeveer 25 seconden en 30/60 ml? Hoe smaakt de koffie onderhand?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

36
Wacht even, je haalt de termen volgens mij door elkaar.
De doser is dat ding voorop waarin het maalsel valt. Daarmee kan je porties doseren. De hopper is het bonenreservoir bovenop. Die kan je er net zo goed vanaf halen, want bonen dien je in een licht-, en luchtdichte pot te bewaren.

Onder de hopper zit een stelring (de grind regulator) waarmee je de fijnheid van het maalsel afstelt:
"By turning it clockwise, the coffee grind will be coarser and turning it counter-clockwise, the grind will be finer."

Doe dit steeds in kleine stapjes (zit er ook een fijnafstemming op, dat dwarse wieltje?), en fijner alleen als de motor draait! Bedenk je ook dat er steeds wat maalsel in de uitloop van de maalkamer blijft zitten. Als je de fijnheid anders hebt afgesteld krijg je dus eerst nog wat van het oude maalsel.

Wat je verder moet doen is eerst de hoeveelheid maalsel en de tampdruk constant houden. Dan pas kan je de maalfijnheid goed afstellen, anders heb je drie variabelen die allemaal steeds veranderen, en valt er dus niets zinnigs te zeggen.

Als je d'r echt niet uitkomt zou je de maler helemaal leeg moeten malen, dan de stelring zover dicht draaien dat de messen elkaar raken, en vervolgens de stelring b.v. een halve slag open draaien. Dan heb je een begin van waaruit je kan werken.

38
Als het over de doser gaat: vergeet de instelling van dat ding! Daarvoor is het te onbelangrijk. De instelling van je maalfijnheid is veel belangrijker.

Voor het doseren van de hoeveelheid maalsel in je filter zou het handig zijn om een weegschaaltje te hebben dat op 0,1 gram nauwkeurig meet. Op DealExtreme kosten die dingen een paar euro, maar het kan maanden duren voordat het uit Hongkong aankomt. Maar ook uit Nederland hoeven ze maar iets meer dan een tientje te kosten.

Hoe dan ook: verander steeds maar 1 variabele. Dus voor nu: je maalfijnheid, en houd de rest zo constant mogelijk.

39
Ok helder. Maar dan zit ik met die schijf bovenop. Ik word er toch niet helemaal wijs uit. Uiteraard, tegen de klok in is fijner, met de klok mee is grover. Maar wat moet ik met die 'Position Indicator & Safety Block' (1)? En de getallen op de schijf, met links van het midden 60 (2), rechts 0 (3)? Ik heb de schijf losgehaald en weer vastgezet, zodat de hendel precies in het midden zit. Heb ik dat nu goed gedaan? Want de manual zegt het volgende:

The “Espresso Area” which is the maximum grind setting, has been factory calibrated for coarse grinds.
This “Espresso area” range can be increased or decreased according to user requirements. To do so, move the screws that limit the ranges. There are 3 different positions for each of the maximum grind sizes. (Note: these screws are self-screwing; therefore, they do not have threading). In the Stepped models, the grinding positions are set by the placement of the holes shown in the photo. Using these holes, select the grind point you desire.

Als alles klopt, apparaat aanzetten, hendel met de klok meebewegen? Tot hoe ver minimaal?

Afbeelding
Rancilio Silvia + Auber Pid | Mazzer Mini | Demoka M203

40
Het lijkt me dat je die schijf maar incidenteel zo moet verplaatsen. Maar ik maak helemaal geen gebruik van een K6, dus als jijzelf er al niet uit komt...

Er zijn hier op het forum een aantal mensen met een K6, wellicht kunnen zij je verder helpen.