Mijn zoektocht is nog steeds niet ten einde...
Gevoed door jullie prima adviezen en zeer leerzame onderwerpen op dit forum kom ik langzaam een stukje verder...
Toevalligerwijze komt een Faema E61 Legend op mijn pad.
Schitterend apparaat, maar ook voor de eenvoudige thuisgebruiker zoals ik?
Lange opwarmtijd? Ik heb het gevoel dat deze machine meer voor commercieel gebruik is bedoeld...
Maar....wat is ie mooi!
Wederom graag jullie ervaringen of meningen!
Re: vraag: faema E61 legend
2Het gaat hier niet om ratio. Rationeel gezien is het volslagen idioot om thuis een Legend te hebben staan. Veel te groot en duur. Overkill.
Maar het is natuurlijk wèl een prachtig apparaat! Het is toch een geüpgrade Faema E61? Een icoon! Kan je fantastisch espresso mee zetten en eindeloos melk opschuimen.
Als ik de ruimte en het geld had, en het ding zou me elke dag blij maken, waarom niet?
Maar het is natuurlijk wèl een prachtig apparaat! Het is toch een geüpgrade Faema E61? Een icoon! Kan je fantastisch espresso mee zetten en eindeloos melk opschuimen.
Als ik de ruimte en het geld had, en het ding zou me elke dag blij maken, waarom niet?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3Op de sportschool hebben ze er een, wat een mooi ding! Ik zou er zo een hele muur voor vrijmaken hier thuis. Maar overkill? Tja.. kan je betere machines kopen van hetzelfde geld? Waarschijnlijk wel.
4Ik weet niet of je nu veel betere machines zult scoren voor dat geld, dit is toch aardig 'top of the bill'?
Wat ik met "overkill" bedoel is dat de 1-groeper al een 6 liter boiler heeft. Dat is voor thuis niet handig, wel duur.
Wat ik met "overkill" bedoel is dat de 1-groeper al een 6 liter boiler heeft. Dat is voor thuis niet handig, wel duur.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5Nou, dat is ook een beetje mijn terughoudendheid: duur in gebruik voor ca 8 koppen per dag??
Ik hoef verder niet uitgeplozen energieberekeningen, maar zou het echt zoveel schelen met bv een ECM of Izzo ALex Duetto?
Ik hoef verder niet uitgeplozen energieberekeningen, maar zou het echt zoveel schelen met bv een ECM of Izzo ALex Duetto?
6Ik zou dus bijv. de Izzo Duetto erboven zetten omdat deze veel meer verstelbaarheid heeft (pid bijv). Of de GS3
Maar spreken we over een nieuwe FAEMA Legend, of eentje uit de jaren 709 ofzo? En wat is de prijs ongeveer?
Maar spreken we over een nieuwe FAEMA Legend, of eentje uit de jaren 709 ofzo? En wat is de prijs ongeveer?
7Hangt er ook helemaal van af om welke uitvoering het gaat. Hoeveel groepen heeft de machine?sjaak j schreef:Nou, dat is ook een beetje mijn terughoudendheid: duur in gebruik voor ca 8 koppen per dag??
Ik vraag me trouwens af of de machine wel op 230V kan, als het een horeca-apparaat is... Vaste wateraansluiting zal 'ie ook wel nodig hebben, daar al aan gedacht?
8Gaat om een Faema E61 Legend, nieuw model, 1 groep.Spironski schreef:Hangt er ook helemaal van af om welke uitvoering het gaat. Hoeveel groepen heeft de machine?
Enkele malen gebruikt op een beurs in Duitsland. Althans dat is het verhaal.
Verdere ins en outs nog niet voorhanden...
Vaste wateraansluiting is geen probleem, ik probeer tijdens de huidige verbouwing een aparte "koffiecorner" te maken....
9Ah, een 1-groeper. Die heeft een 6 l. boiler en gebruikt zo'n 3500W. Dat is grofweg 2x zo veel als een forse thuis-machine.
Nu staat een espresso apparaat ongeveer 20% van de tijd daadwerkelijk aangeschakeld, dus effectief zal het 700W per uur zijn, toch ook niet niks. Wat het effect van eventuele 380V voor je portemonnee is weet ik niet.
Bedenk je ook dat die grote boiler mooi is voor je temperatuurstabiliteit en stomen, maar dat je die ook niet eventjes opwarmt en dat je het apparaat dus waarschijnlijk langere tijd hebt aan staan.
Allemaal "tegens", maar het blijft een prachtig apparaat...
Nu staat een espresso apparaat ongeveer 20% van de tijd daadwerkelijk aangeschakeld, dus effectief zal het 700W per uur zijn, toch ook niet niks. Wat het effect van eventuele 380V voor je portemonnee is weet ik niet.
Bedenk je ook dat die grote boiler mooi is voor je temperatuurstabiliteit en stomen, maar dat je die ook niet eventjes opwarmt en dat je het apparaat dus waarschijnlijk langere tijd hebt aan staan.
Allemaal "tegens", maar het blijft een prachtig apparaat...