Re: 2e hands machine: Bezzera BZ07

11
Ik heb 'm hoor! :D Ik ben zo blij als een kind!
Kijk, daar doen we het allemaal voor, heel mooi!

Ik kan je onderstaande link aanbevelen, staat heel veel goede info op:

http://www.home-barista.com/howtos.html ... 22269c3813

Lees dan vooral eerst "The Home Barista's Guide to Espresso" en "Managing the Temperature of HX Espresso Machines".Ben je wel even zoet mee.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
Inmiddels heb ik de Bezzera alweer een tijdje in gebruik. Ik krijg er prima koffie uit, maar ik loop nog wel tegen wat dingen op. Dus wie heeft er tips?

1. Niet hele dikke cremalaag, ondanks verse koffie van Fascino, 25 sec doorlooptijd enz. Er zit wel wat op, maar zeker niet zoals je regelmatig bij filmpjes ziet.

2. Melkopschuimen werkt niet echt. Ik krijg wel opgeklopte melk, maar zeker geen dikke homogene microfoam waar dit forum het over heeft. Sterkter nog, de budget bedrijfespresso doet het een stuk beter. Nu las ik ergens dat je de tip kon vervangen, maar dan denk ik waarom werkt het niet gewoon op een apparaat van 1000,00?

Kortom; ik ben tevreden, maar nog niet wild enthousiast. Wie heeft tips?
Bezzera BZ07 | Isomac Macinino | Chemex | Bialetti Moka express

13
Crèmalaag is niet zó interessant. De superieure Arabicaboon geeft b.v. minder crèma dan de inferieure Robusta. Die heel dikke lagen staan leuk, maar zeggen niet alles.
Een dikke crèmalaag is een indicatie voor goede espresso, geen garantie. En andersom drink ik wel eens een heerlijke espresso waar slechts 1 centimeter crèma op zit.
Wel kan het uiterlijk van de laag je iets zeggen over de extractie, maar dan zou je wat fotootjes moeten posten. Uiteindelijk: als de smaak goed is, is het goed.

Melk op schuimen is inderdaad lastig en vereist meestal flink wat oefenen. Je kan dat oefenen ook doen met water waar 1 drupje afwasmiddel in zit.
Tipjes kunnen inderdaad veel schelen, als het maar blijft mislukken is het het overwegen waard om eens te shoppen naar een goed tipje.
Voor de rest is het toch een kwestie van techniek. Heb je op YouTube gekeken naar de ettelijke filmpjes die daar te zien zijn? Kijk hier maar eens.
Je vertelt niet veel over wat je dan wèl krijgt, in plaats van microfoam. Dus veel kan ik er zo ook niet over vertellen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
Na een minuutje staan dan, hè? Als je het kopje langer zou laten staan (wat zelden gebeurt) dan zou het wat minder worden...

Als ik boontjes heb van slechts 2 dagen oud die ik gebruik in een triplefilter..., moet je eens kijken wat een crèma, dat is dan wel 3 centimeter!

Kijk, zoiets ;) :
Fijne dikke crèmalaag.jpg

19
steo schreef:. Niet hele dikke cremalaag, ondanks verse koffie van Fascino, 25 sec doorlooptijd enz. Er zit wel wat op, maar zeker niet zoals je regelmatig bij filmpjes ziet.

2. Melkopschuimen werkt niet echt. Ik krijg wel opgeklopte melk, maar zeker geen dikke homogene microfoam waar dit forum het over heeft. Sterkter nog, de budget bedrijfespresso doet het een stuk beter. Nu las ik ergens dat je de tip kon vervangen, maar dan denk ik waarom werkt het niet gewoon op een apparaat van 1000,00?

Kortom; ik ben tevreden, maar nog niet wild enthousiast. Wie heeft tips?
1. investeren in een betere maler!
2. werken aan je techniek!

de bezzera is een erg goede stomer; met een 2-gats tip gaat het iets makkelijker voor kleine volumina omdat je wat mee tijd hebt; verder is opschuimen techniek en gaat niet vanzelf!

let er op dat je veel aandacht besteed aan een goede verdeling van de koffie en niet te veel doseert; er moet iets ruimte blijven tussen de bovenkant van de koffie en het douchescherm voor aanvang van de extractie; de Bezzera is minder vergevingsgezind dan een E61 groep, geen probleem wel rekening mee houden! met het standaard 1-kops bakje valt weinig te beginnen en in de standaard 2-kops past niet meer dan zo'n 13 gram; koop evt. een LM 1-kops bakje en een ruimte 2-kops bakje!

wat temperatuur betreft: boilerdruk zetten op pakweg 1,1 bar; als de machine helemaal warm is (duurt gewoon tenminste een half uur) werkt een flush&go het beste d.w.z. flushen tot het water niet meer sist en borrelt plus een aantal seconden extra; dan METEEN de met koffie gevulde portafilter er in en de extractie starten! bij mij duurt de "flash boil" 6-8 seconden en ik flush dan 2. 4 of 6 seconden extra voor een heet, gemiddeld of koel shot...als je flusht en dan pas koffie gaat malen ect. is de HX al weert heet geworden door het kleine volume!

evt. kun je ook werken zonder flush: de groep absorbeert dan een deel van de warmte...shotjes zullen niet verbranden, maar de temperatuur stijgt dan flink in de tweede helft van de extractie en is minder voorspelbaar!

op thuisbarista.nl heb ik een topic staan over temperatuur management op de Bezzera!

de Bezzera BZ07 is een prima machine!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

20
1. investeren in een betere maler!
Ja, daar heeft bvds wel een punt. Zoals ik al schreef is de maler die je bij de machine kreeg een aardige maler. Maar dus niet groots.
Het knelpunt is niet de Bezzera maar je maler, daar valt nog veel winst te halen. Het zou zó maar kunnen dat je met een echt goede maler van je hele "probleem" bent afgeholpen.