Re: 2e hands machine: Bezzera BZ07

21
Bedankt voor alle tips! Ik ga zeker aan de slag met het flushen waar bvds het over heeft en ik ga eens proberen wat minder koffie er in te doen. Ik zit op minimaal 14g soms meer (Ik maak overigens vrijwel altijd een dubbele espresso), dus dat zou ook goed kunnen helpen.

Ik begrijp heel goed dat het niet vanzelf gaat, maar had stiekem gehoopt dat het melkopschuimen toch even wat makkelijker was. Dat het meer op finetunen ging dan om wel of niet fijn schuim.

Mocht dit alles niet helpen dan overweeg ik ook om eens een workshop te doen. Misschien helpt dat. Lijkt mij nog leuk ook.

Wat betreft de maler; ik snap dat het niet de beste is, maar hij zat er bij en voor nu zal ik het er mee moeten doen. De investering voor de Bezzera was al even genoeg. (Ik weet ook hoe sommigen hier van mening zijn dat je beter een goede maler kunt hebben dan een goed espresso apparaat, maar man... wat een mooi ding is die Bezzera!) :)

Kortom; terug naar de oefenruimte...
Bezzera BZ07 | Isomac Macinino | Chemex | Bialetti Moka express

22
succes en je kunt altijd specifieke vragen stellen over de BZ07 via een PB!
of desnoods een keer langskomen als je blijft stoeien...
en ja, de bezzera is mooi afgewerkt en erg goed...dus verdient echt een betere maler ;)
hoe hoog staat je boilerdruk?
je kunt een 2-kops "E61" bakje kopen waar net wat meer ingaat: de standaard is 14 gram, maar met 14 gram is deze meestal te vol...in de meeste "E61" bakjes kunnen makkelijke 14-15 gram en dan heb je nog voldoende "head space"...
je kunt nog de koffie in het bakje even met een tandenstoker omroeren om de klontjes te minimaliseren...
en voor stome geldt: eenmaal geleerd altijd gedaan...net als met fietsen ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

23
Ik kan me wel vinden de 'problemen' van Steo. Het opschuimen is idd een kwestie van veel oefenen. Heeft bij mij ook een hele tijd geduurd voor ik het onder de knie had.

Wat betreft de crema: de maler zou bij mij niet het probleem mogen zijn, ik heb een Mazzer Mini. Voor zover mij bekend een van de betere malers. Toch is bij mij de crema vaak lang niet optimaal. Ik wil dit topic eigenlijk aangrijpen om daar verandering in te brengen.

Zou het probleem in de bonen kunnen zitten? Ik koop mijn bonen bij Van Hilst in Nijmegen, is dat wat?
Bezzera BZ07 DE (Electronic) - Mazzer Mini Manual - Espro click tamper

24
Tja, die crèma doet er eigenlijk niet zoveel toe. Als je veel crèma wil koop dan die vieze Robusta boontjes.
Wat ook cruciaal is, is de versheid van je bonen. 1-2 weken na branding is optimaal. Smokkel er nog een weekje bij, maar daarna wordt het rap minder.

Ik brand mijn bonen zelf, dus ik zet mijn koffie met superverse zeer goede bonen. En toch heb ik niet eens zo overdreven veel crèma. Maar de smaak is dan wel weer uitstekend, en daar gaat het om.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder